Show simple item record

Personal data as a commodity: how does the data market work, what is data worth and what Czech internet users know about it
dc.contributor.advisorŠisler, Vít
dc.creatorCieslar, Marek
dc.date.accessioned2022-10-04T14:20:23Z
dc.date.available2022-10-04T14:20:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175573
dc.description.abstractPersonal data extraction is an inherent part of today's internet. The intention of this work is to outline the market with personal data; how it functions, which circumstances have formed it and how it is being perceived by the public. The theoretical part relies on existing academic knowledge, media articles and other relevant sources which focus on data market and aggregation. One of the theoretical part's objectives is to present existing principles on how the price of personal data can be determined by users and by the market. Findings from the theoretical part will be enriched by a qualitative research which, by the means of interviews, reveals to what extent are Prague university students aware of online data collection, how they value the data and what is their opinion on that matter. Despite the gravity that online data extraction imposes on society, the qualitative research described in this work is probably one of the first in Czechia that focuses on this topic and that can therefore serve as a starting point for future exploration. Key words: personal data, user data, data extraction imperative, online privacy, internet privacy, data value, data market, data brokers, data aggregators, targeted ads, personalized advertisingen_US
dc.description.abstractNedílnou součástí současného internetu je sběr osobních dat jeho uživatelů. Cílem této práce je zmapovat trh s osobními daty; jak funguje, jaké vlivy ho zformovaly do dnešní podoby a jak ho vnímá veřejnost. Teoretická část se opírá o existující akademické zdroje, články z odborných i zpravodajských médií a dalších relevantních pramenů, které souvisejí se sběrem, prodejem a hodnotou osobních dat. Jedním ze záměrů teoretické části je také představit principy, jak lze data nacenit, protože dosud zřejmě neexistuje zdroj, který by obsáhle shrnoval existující metody, jak se cena osobních dat sbíraných na internetu může z pohledu uživatelů i trhu určit. Zjištění z teoretické části prohlubuje kvalitativní výzkum, který metodou hloubkových rozhovorů rozkrývá, nakolik jsou si pražští vysokoškolští studenti vědomí toho, co se s jejich daty děje, jakou pro ně mají hodnotu a jaký mají na současné nastavení trhu názor. I přes celospolečenskou závažnost problematiky jde zřejmě v tuzemském prostředí o jeden z prvních kvalitativních průzkumů na toto téma a zjištění, která přináší, můžou posloužit jako odrazový můstek pro budoucí výzkum. Klíčová slova: osobní data, uživatelská data, online sběr dat, extrakce dat, soukromí na internetu, cena dat, hodnota dat, trh s daty, agregátoři dat, cílená reklama, personalizace...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpersonal data|user data|data extraction imperative|online privacy|internet privacy|data value|data market|data brokers|data aggregators|targeted ads|personalized advertisingen_US
dc.subjectosobní data|uživatelská data|online sběr dat|extrakce dat|soukromí na internetu|cena dat|hodnota dat|trh s daty|agregátoři dat|cílená reklama|personalizace reklamcs_CZ
dc.titleOsobní data jako komodita: jak trh s daty funguje, jakou mají cenu a co o tom čeští uživatelé internetu vědícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-05
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianship - New Media Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId222767
dc.title.translatedPersonal data as a commodity: how does the data market work, what is data worth and what Czech internet users know about iten_US
dc.contributor.refereeŠlerka, Josef
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineNew Media Studiesen_US
thesis.degree.disciplineStudia nových médiícs_CZ
thesis.degree.programInformation and Library Studiesen_US
thesis.degree.programInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csStudia nových médiícs_CZ
uk.degree-discipline.enNew Media Studiesen_US
uk.degree-program.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-program.enInformation and Library Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNedílnou součástí současného internetu je sběr osobních dat jeho uživatelů. Cílem této práce je zmapovat trh s osobními daty; jak funguje, jaké vlivy ho zformovaly do dnešní podoby a jak ho vnímá veřejnost. Teoretická část se opírá o existující akademické zdroje, články z odborných i zpravodajských médií a dalších relevantních pramenů, které souvisejí se sběrem, prodejem a hodnotou osobních dat. Jedním ze záměrů teoretické části je také představit principy, jak lze data nacenit, protože dosud zřejmě neexistuje zdroj, který by obsáhle shrnoval existující metody, jak se cena osobních dat sbíraných na internetu může z pohledu uživatelů i trhu určit. Zjištění z teoretické části prohlubuje kvalitativní výzkum, který metodou hloubkových rozhovorů rozkrývá, nakolik jsou si pražští vysokoškolští studenti vědomí toho, co se s jejich daty děje, jakou pro ně mají hodnotu a jaký mají na současné nastavení trhu názor. I přes celospolečenskou závažnost problematiky jde zřejmě v tuzemském prostředí o jeden z prvních kvalitativních průzkumů na toto téma a zjištění, která přináší, můžou posloužit jako odrazový můstek pro budoucí výzkum. Klíčová slova: osobní data, uživatelská data, online sběr dat, extrakce dat, soukromí na internetu, cena dat, hodnota dat, trh s daty, agregátoři dat, cílená reklama, personalizace...cs_CZ
uk.abstract.enPersonal data extraction is an inherent part of today's internet. The intention of this work is to outline the market with personal data; how it functions, which circumstances have formed it and how it is being perceived by the public. The theoretical part relies on existing academic knowledge, media articles and other relevant sources which focus on data market and aggregation. One of the theoretical part's objectives is to present existing principles on how the price of personal data can be determined by users and by the market. Findings from the theoretical part will be enriched by a qualitative research which, by the means of interviews, reveals to what extent are Prague university students aware of online data collection, how they value the data and what is their opinion on that matter. Despite the gravity that online data extraction imposes on society, the qualitative research described in this work is probably one of the first in Czechia that focuses on this topic and that can therefore serve as a starting point for future exploration. Key words: personal data, user data, data extraction imperative, online privacy, internet privacy, data value, data market, data brokers, data aggregators, targeted ads, personalized advertisingen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV