Zobrazit minimální záznam

The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben's fairy tales by elementary school pupils
dc.contributor.advisorAdam, Robert
dc.creatorVrábelová, Veronika
dc.date.accessioned2022-08-24T10:19:38Z
dc.date.available2022-08-24T10:19:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175042
dc.description.abstractBachelor thesis The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben's fairy tales by elementary school pupils aims to evaluate the suitability of current editorial changes in selected fairy tales by K. J. Erben. In the theoretical part of the bachelor thesis the previously standard principles for editorial adaptations of the text are presented, special attention is paid to editorial adaptations of literature for children, and the fairy tales of K. J. Erben. Subsequently, the two editions (critical and more recent) on which the comprehension test was based are described; this chapter also includes an introduction to the most significant editorial changes that have taken place in the more recent edition of Erben's fairy tales. In the practical part of the bachelor thesis the research methodology and the course of testing are presented; this part includes an annotated overview of the samples that were included in the comprehension test. In the questionnaire survey, the comprehension of selected fairy tales published critically in 1958 and the same fairy tales in the newer, revised edition of 2019 is tested by means of closed and open questions. The research shows that the editorial adaptations of the fairy tales of K. J. Erben's fairy tales can in some cases affect the...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ má za cíl na základě testu porozumění vytvořeného pro žáky 2. stupně ZŠ posoudit vhodnost současných edičních úprav ve vybraných pohádkách K. J. Erbena. V teoretické části bakalářské práce jsou představeny dříve noremní zásady pro ediční úpravy textu, pozornost je zvlášť věnována edičním úpravám mimočítankové četby, dále je stručně představena pohádková tvorba K. J. Erbena. Následně jsou popsány dvě edice (kritická a novější), ze kterých se vycházelo při tvorbě testu porozumění, součástí této kapitoly je také představení nejvýraznějších edičních změn, které proběhly v novějším vydání Erbenových pohádek. V praktické části bakalářské práce je představena metodika výzkumu a průběh testování, součástí této části je i komentovaný přehled ukázek, které byly zahrnuty do testu porozumění. V dotazníkovém výzkumu je pomocí uzavřených i otevřených otázek ověřováno porozumění vybraným pohádkám vydaným kriticky roku 1958 a stejným pohádkám v novějším, upraveném vydání z roku 2019. Z výzkumu vyplývá, že ediční úpravy pohádek K. J. Erbena mohou mít v některých případech vliv na porozumění textu. Některé zásahy do textu porozumění usnadňují, většina z nich ale nemá na porozumění textu vliv žádný.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectediční úpravy|pohádky|Karel Jaromír Erben|porozumění textu|dotazníkový výzkum|žáci ZŠcs_CZ
dc.subjecteditorial processing|fairy tales|Karel Jaromír Erben|understanding the text|questionnaire survey|school pupilsen_US
dc.titleVliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-13
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId242578
dc.title.translatedThe influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben's fairy tales by elementary school pupilsen_US
dc.contributor.refereeMartínek, František
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ má za cíl na základě testu porozumění vytvořeného pro žáky 2. stupně ZŠ posoudit vhodnost současných edičních úprav ve vybraných pohádkách K. J. Erbena. V teoretické části bakalářské práce jsou představeny dříve noremní zásady pro ediční úpravy textu, pozornost je zvlášť věnována edičním úpravám mimočítankové četby, dále je stručně představena pohádková tvorba K. J. Erbena. Následně jsou popsány dvě edice (kritická a novější), ze kterých se vycházelo při tvorbě testu porozumění, součástí této kapitoly je také představení nejvýraznějších edičních změn, které proběhly v novějším vydání Erbenových pohádek. V praktické části bakalářské práce je představena metodika výzkumu a průběh testování, součástí této části je i komentovaný přehled ukázek, které byly zahrnuty do testu porozumění. V dotazníkovém výzkumu je pomocí uzavřených i otevřených otázek ověřováno porozumění vybraným pohádkám vydaným kriticky roku 1958 a stejným pohádkám v novějším, upraveném vydání z roku 2019. Z výzkumu vyplývá, že ediční úpravy pohádek K. J. Erbena mohou mít v některých případech vliv na porozumění textu. Některé zásahy do textu porozumění usnadňují, většina z nich ale nemá na porozumění textu vliv žádný.cs_CZ
uk.abstract.enBachelor thesis The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben's fairy tales by elementary school pupils aims to evaluate the suitability of current editorial changes in selected fairy tales by K. J. Erben. In the theoretical part of the bachelor thesis the previously standard principles for editorial adaptations of the text are presented, special attention is paid to editorial adaptations of literature for children, and the fairy tales of K. J. Erben. Subsequently, the two editions (critical and more recent) on which the comprehension test was based are described; this chapter also includes an introduction to the most significant editorial changes that have taken place in the more recent edition of Erben's fairy tales. In the practical part of the bachelor thesis the research methodology and the course of testing are presented; this part includes an annotated overview of the samples that were included in the comprehension test. In the questionnaire survey, the comprehension of selected fairy tales published critically in 1958 and the same fairy tales in the newer, revised edition of 2019 is tested by means of closed and open questions. The research shows that the editorial adaptations of the fairy tales of K. J. Erben's fairy tales can in some cases affect the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV