| dc.contributor.advisor | Adam, Robert | |
| dc.creator | Vrábelová, Veronika | |
| dc.date.accessioned | 2022-08-24T10:19:38Z | |
| dc.date.available | 2022-08-24T10:19:38Z | |
| dc.date.issued | 2022 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175042 | |
| dc.description.abstract | Bachelor thesis The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben's fairy tales by elementary school pupils aims to evaluate the suitability of current editorial changes in selected fairy tales by K. J. Erben. In the theoretical part of the bachelor thesis the previously standard principles for editorial adaptations of the text are presented, special attention is paid to editorial adaptations of literature for children, and the fairy tales of K. J. Erben. Subsequently, the two editions (critical and more recent) on which the comprehension test was based are described; this chapter also includes an introduction to the most significant editorial changes that have taken place in the more recent edition of Erben's fairy tales. In the practical part of the bachelor thesis the research methodology and the course of testing are presented; this part includes an annotated overview of the samples that were included in the comprehension test. In the questionnaire survey, the comprehension of selected fairy tales published critically in 1958 and the same fairy tales in the newer, revised edition of 2019 is tested by means of closed and open questions. The research shows that the editorial adaptations of the fairy tales of K. J. Erben's fairy tales can in some cases affect the... | en_US |
| dc.description.abstract | Bakalářská práce Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ má za cíl na základě testu porozumění vytvořeného pro žáky 2. stupně ZŠ posoudit vhodnost současných edičních úprav ve vybraných pohádkách K. J. Erbena. V teoretické části bakalářské práce jsou představeny dříve noremní zásady pro ediční úpravy textu, pozornost je zvlášť věnována edičním úpravám mimočítankové četby, dále je stručně představena pohádková tvorba K. J. Erbena. Následně jsou popsány dvě edice (kritická a novější), ze kterých se vycházelo při tvorbě testu porozumění, součástí této kapitoly je také představení nejvýraznějších edičních změn, které proběhly v novějším vydání Erbenových pohádek. V praktické části bakalářské práce je představena metodika výzkumu a průběh testování, součástí této části je i komentovaný přehled ukázek, které byly zahrnuty do testu porozumění. V dotazníkovém výzkumu je pomocí uzavřených i otevřených otázek ověřováno porozumění vybraným pohádkám vydaným kriticky roku 1958 a stejným pohádkám v novějším, upraveném vydání z roku 2019. Z výzkumu vyplývá, že ediční úpravy pohádek K. J. Erbena mohou mít v některých případech vliv na porozumění textu. Některé zásahy do textu porozumění usnadňují, většina z nich ale nemá na porozumění textu vliv žádný. | cs_CZ |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | ediční úpravy|pohádky|Karel Jaromír Erben|porozumění textu|dotazníkový výzkum|žáci ZŠ | cs_CZ |
| dc.subject | editorial processing|fairy tales|Karel Jaromír Erben|understanding the text|questionnaire survey|school pupils | en_US |
| dc.title | Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ | cs_CZ |
| dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2022 | |
| dcterms.dateAccepted | 2022-06-13 | |
| dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
| dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
| dc.identifier.repId | 242578 | |
| dc.title.translated | The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben's fairy tales by elementary school pupils | en_US |
| dc.contributor.referee | Martínek, František | |
| thesis.degree.name | Bc. | |
| thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Czech Language and Literature for Teacher Education | en_US |
| thesis.degree.program | Czech Language and Literature for Teacher Education | en_US |
| thesis.degree.program | Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
| uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.en | Czech Language and Literature for Teacher Education | en_US |
| uk.degree-program.cs | Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Czech Language and Literature for Teacher Education | en_US |
| thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Excellent | en_US |
| uk.abstract.cs | Bakalářská práce Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ má za cíl na základě testu porozumění vytvořeného pro žáky 2. stupně ZŠ posoudit vhodnost současných edičních úprav ve vybraných pohádkách K. J. Erbena. V teoretické části bakalářské práce jsou představeny dříve noremní zásady pro ediční úpravy textu, pozornost je zvlášť věnována edičním úpravám mimočítankové četby, dále je stručně představena pohádková tvorba K. J. Erbena. Následně jsou popsány dvě edice (kritická a novější), ze kterých se vycházelo při tvorbě testu porozumění, součástí této kapitoly je také představení nejvýraznějších edičních změn, které proběhly v novějším vydání Erbenových pohádek. V praktické části bakalářské práce je představena metodika výzkumu a průběh testování, součástí této části je i komentovaný přehled ukázek, které byly zahrnuty do testu porozumění. V dotazníkovém výzkumu je pomocí uzavřených i otevřených otázek ověřováno porozumění vybraným pohádkám vydaným kriticky roku 1958 a stejným pohádkám v novějším, upraveném vydání z roku 2019. Z výzkumu vyplývá, že ediční úpravy pohádek K. J. Erbena mohou mít v některých případech vliv na porozumění textu. Některé zásahy do textu porozumění usnadňují, většina z nich ale nemá na porozumění textu vliv žádný. | cs_CZ |
| uk.abstract.en | Bachelor thesis The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben's fairy tales by elementary school pupils aims to evaluate the suitability of current editorial changes in selected fairy tales by K. J. Erben. In the theoretical part of the bachelor thesis the previously standard principles for editorial adaptations of the text are presented, special attention is paid to editorial adaptations of literature for children, and the fairy tales of K. J. Erben. Subsequently, the two editions (critical and more recent) on which the comprehension test was based are described; this chapter also includes an introduction to the most significant editorial changes that have taken place in the more recent edition of Erben's fairy tales. In the practical part of the bachelor thesis the research methodology and the course of testing are presented; this part includes an annotated overview of the samples that were included in the comprehension test. In the questionnaire survey, the comprehension of selected fairy tales published critically in 1958 and the same fairy tales in the newer, revised edition of 2019 is tested by means of closed and open questions. The research shows that the editorial adaptations of the fairy tales of K. J. Erben's fairy tales can in some cases affect the... | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
| thesis.grade.code | 1 | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |