Show simple item record

Prague's Nooks and Crannies in the Drawings of Rudolphian Masters
dc.contributor.advisorNespěšná Hamsíková, Magdaléna
dc.creatorOlbert, Erich
dc.date.accessioned2022-08-24T09:17:16Z
dc.date.available2022-08-24T09:17:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174990
dc.description.abstractAround 1600, Pieter II. Stevens, Paulus van Vianen and Roelandt Savery created an extraordinary set of vedute during their stay in Prague. The Rudolphian vedute differ from earlier depictions of the same locality in that they contain mostly intimate city scenes. These works, as well as other Prague views by other Rudolphian artists, are the main subject of the bachelor thesis. I first discuss the artistic context that is a prerequisite for their proper understanding. Then I make an effort to assemble them in the most complete way to date and provide a topographical analysis of them. All this will ultimately enable me to evaluate the degree of uniqueness of the landscape art at the Rudolphian court, to differentiate the approach of each artist and to determine to what extent the Prague views are authentic. KEYWORDS drawing, veduta, topography, Rudolph II, Prague, Pieter II Stevens, Paulus van Vianen, Roelandt Saveryen_US
dc.description.abstractOkolo roku 1600 se Pieter II. Stevens, Paulus van Vianen a Roelandt Savery usadili v Praze, kde během svého působení vytvořili mimořádný soubor vedut. Od starších vyobrazení téže lokality se rudolfínské veduty liší tím, že obsahují převážně intimní městské výseky. Právě tato díla, stejně jako další pražské pohledy jiných rudolfínských umělců, jsou hlavním předmětem bakalářské práce. Zprvu pojednávám umělecký kontext, který je předpokladem pro jejich správné uchopení. Posléze projevuji snahu o jejich dosud nejucelenější shromáždění a podrobuji je topografickému rozboru. Toto vše mi nakonec umožní vyhodnotit míru výjimečnosti krajinářského dění na rudolfínském dvoře, diferencovat přístup každého z umělců a určit, na kolik jsou pražské pohledy autentické. KLÍČOVÁ SLOVA kresba, veduta, topografie, Rudolf II., Praha, Pieter II. Stevens, Paulus van Vianen, Roelandt Saverycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkresba|veduta|topografie|Rudolf II.|Praha|Pieter II. Stevens|Paulus van Vianen|Roelandt Saverycs_CZ
dc.subjectdrawing|veduta|topography|Rudolph II|Prague|Pieter II Stevens|Paulus van Vianen|Roelandt Saveryen_US
dc.titlePražská zákoutí na kresbách rudolfínských mistrůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-21
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId222965
dc.title.translatedPrague's Nooks and Crannies in the Drawings of Rudolphian Mastersen_US
dc.contributor.refereeMuchka, Ivan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csOkolo roku 1600 se Pieter II. Stevens, Paulus van Vianen a Roelandt Savery usadili v Praze, kde během svého působení vytvořili mimořádný soubor vedut. Od starších vyobrazení téže lokality se rudolfínské veduty liší tím, že obsahují převážně intimní městské výseky. Právě tato díla, stejně jako další pražské pohledy jiných rudolfínských umělců, jsou hlavním předmětem bakalářské práce. Zprvu pojednávám umělecký kontext, který je předpokladem pro jejich správné uchopení. Posléze projevuji snahu o jejich dosud nejucelenější shromáždění a podrobuji je topografickému rozboru. Toto vše mi nakonec umožní vyhodnotit míru výjimečnosti krajinářského dění na rudolfínském dvoře, diferencovat přístup každého z umělců a určit, na kolik jsou pražské pohledy autentické. KLÍČOVÁ SLOVA kresba, veduta, topografie, Rudolf II., Praha, Pieter II. Stevens, Paulus van Vianen, Roelandt Saverycs_CZ
uk.abstract.enAround 1600, Pieter II. Stevens, Paulus van Vianen and Roelandt Savery created an extraordinary set of vedute during their stay in Prague. The Rudolphian vedute differ from earlier depictions of the same locality in that they contain mostly intimate city scenes. These works, as well as other Prague views by other Rudolphian artists, are the main subject of the bachelor thesis. I first discuss the artistic context that is a prerequisite for their proper understanding. Then I make an effort to assemble them in the most complete way to date and provide a topographical analysis of them. All this will ultimately enable me to evaluate the degree of uniqueness of the landscape art at the Rudolphian court, to differentiate the approach of each artist and to determine to what extent the Prague views are authentic. KEYWORDS drawing, veduta, topography, Rudolph II, Prague, Pieter II Stevens, Paulus van Vianen, Roelandt Saveryen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV