Zobrazit minimální záznam

Problematika genderu ve vybraných britských dystopických románech 20. století
dc.contributor.advisorPoncarová, Petra Johana
dc.creatorČalkovská, Markéta
dc.date.accessioned2022-08-24T10:18:14Z
dc.date.available2022-08-24T10:18:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174966
dc.description.abstractThis thesis explores the topic of gender in selected British dystopian novels from first half and middle of the 20th century - Lord of the Flies (1954) by William Golding, Brave New World (1932) by Aldous Huxley, and Swastika Night (1937) by Katharine Burdekin, through the lens of gender and feminist approaches. The theoretical part briefly summarizes the history of the dystopian and utopian genres as well as their connection to feminist critique. It also summarises the focus of feminist literary studies and gender studies lens and describes the main works of reference used in this thesis. The latter part focuses on the hierarchy and layout of dystopian societies described in the individual novels and analyses the established ideology and its values regarding gender roles and gender-coded behaviour. These values include the position and autonomy of women and their reproductive rights and duties in Brave New World and Swastika Night or the rejection of the feminine in Lord of the Flies and its impact on the outcome of the novel. It also examines individual characters and their acceptance of or disagreement with the values imposed by society and its influence on the plot. Concepts such as toxic masculinity, patriarchal society, objectification, and gender performativity are also examined.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá tématem genderu ve vybraných britských dystopických románech z první poloviny 20. století - zvoleny byly romány Lord of the Flies (1954) Williama Goldinga, Brave New World Aldouse Huxleyho a Swastika Night Katharine Burdekin - a zkoumá je skrze optiku feminismu a genderových studií.. V teoretické části jsou stručně shrnuty dějiny žánrů dystopie a utopie a také jejich propojení s feministickou kritikou. Tato část rovněž nastiňuje feministickou kritiku a genderová studia coby přístupy ke studio literatury a zmiňuje hlavní sekundární zdroje, které jsou v práci použité. Praktická část se zaměřuje na hierarchii a rozložení dystopických společností popsaných v jednotlivých románech a analyzuje jejich ideologie a hodnoty týkající genderových rolí a genderově kódovaného chování. Tyto hodnoty zahrnují pozici a autonomii žen a jejich reprodukčních práv a povinností v Brave New World a Swastika Night nebo zavržení / odmítnutí femininity v Lord of the Flies a jeho dopad na konec novely. Zabývá se také jednotlivými postavami a tím, zda tyto hodnoty přijímají nebo odmítají a jaký to má vliv na zápletku. Práce v jednotlivých románech také zkoumá koncepty jako toxická maskulinita, patriarchální společnost, objektifikace či genderová performativita.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgender|dystopie|britská literatura|dvacáté století|Aldous Huxley|Katherine Burdekin|William Goldingcs_CZ
dc.subjectgender|dystopia|British literature|twentieth century|Aldous Huxley|Katherine Burdekin|William Goldingen_US
dc.titleGender in Selected British Twentieth-Century Dystopian Novelsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-16
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId241951
dc.title.translatedProblematika genderu ve vybraných britských dystopických románech 20. stoletícs_CZ
dc.contributor.refereeHorová, Miroslava
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá tématem genderu ve vybraných britských dystopických románech z první poloviny 20. století - zvoleny byly romány Lord of the Flies (1954) Williama Goldinga, Brave New World Aldouse Huxleyho a Swastika Night Katharine Burdekin - a zkoumá je skrze optiku feminismu a genderových studií.. V teoretické části jsou stručně shrnuty dějiny žánrů dystopie a utopie a také jejich propojení s feministickou kritikou. Tato část rovněž nastiňuje feministickou kritiku a genderová studia coby přístupy ke studio literatury a zmiňuje hlavní sekundární zdroje, které jsou v práci použité. Praktická část se zaměřuje na hierarchii a rozložení dystopických společností popsaných v jednotlivých románech a analyzuje jejich ideologie a hodnoty týkající genderových rolí a genderově kódovaného chování. Tyto hodnoty zahrnují pozici a autonomii žen a jejich reprodukčních práv a povinností v Brave New World a Swastika Night nebo zavržení / odmítnutí femininity v Lord of the Flies a jeho dopad na konec novely. Zabývá se také jednotlivými postavami a tím, zda tyto hodnoty přijímají nebo odmítají a jaký to má vliv na zápletku. Práce v jednotlivých románech také zkoumá koncepty jako toxická maskulinita, patriarchální společnost, objektifikace či genderová performativita.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the topic of gender in selected British dystopian novels from first half and middle of the 20th century - Lord of the Flies (1954) by William Golding, Brave New World (1932) by Aldous Huxley, and Swastika Night (1937) by Katharine Burdekin, through the lens of gender and feminist approaches. The theoretical part briefly summarizes the history of the dystopian and utopian genres as well as their connection to feminist critique. It also summarises the focus of feminist literary studies and gender studies lens and describes the main works of reference used in this thesis. The latter part focuses on the hierarchy and layout of dystopian societies described in the individual novels and analyses the established ideology and its values regarding gender roles and gender-coded behaviour. These values include the position and autonomy of women and their reproductive rights and duties in Brave New World and Swastika Night or the rejection of the feminine in Lord of the Flies and its impact on the outcome of the novel. It also examines individual characters and their acceptance of or disagreement with the values imposed by society and its influence on the plot. Concepts such as toxic masculinity, patriarchal society, objectification, and gender performativity are also examined.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV