Zobrazit minimální záznam

Stará angličtina a dánština: Strukturní srovnání
dc.contributor.advisorČermák, Jan
dc.creatorAmbrožová, Alžběta
dc.date.accessioned2022-08-24T10:06:56Z
dc.date.available2022-08-24T10:06:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174911
dc.description.abstractThe aim of the bachelor thesis is to compare Present-Day Danish and Old English, classify them from the point of view of morphological typology, and discuss some of their basic linguistic features, taking the history of both languages into account. The focus of the thesis will be a comparison according to the typology of the Prague School: the text will be structured on the basis of a typological scheme by František Čermák. Old English was not so strongly influenced by Latin, and its relationship with other Germanic languages, including Danish, is therefore much more visible than in Present-Day English. Vocabulary is the most prominent feature that the two languages have in common. On the other hand, there are significant differences between them in terms of morphological typology. Compared to Present-Day English, Old English was significantly more inflected, while Present-Day Danish is primarily isolating with some agglutinative elements. The objective of the thesis is to discuss the historical context in which both languages developed and show some of the typical features that they share. In the analytical part, specific examples of typological features will be discussed, and on their basis the overall character of both languages and their similarities and differences will be evaluated.en_US
dc.description.abstractCílem bakalářské práce je srovnání současné dánštiny se starou angličtinou, jejich typologické zařazení a komparace základních lingvistických rysů s přihlédnutím k historii obou jazyků. Těžištěm práce bude srovnání podle typologie Pražské školy: text bude strukturován na základě schématu typologických rysů podle Františka Čermáka. Stará angličtina nebyla tak výrazně ovlivněna latinou, a její příbuznost s ostatními germánskými jazyky, včetně dánštiny, je proto mnohem lépe viditelná než u moderní angličtiny. Podobnosti lze najít především v oblasti lexika. Naopak z hlediska morfologické typologie můžeme mezi oběma jazyky najít výrazné rozdíly. Oproti moderní angličtině byla stará angličtina výrazně flektivnější. Dánština naopak vykazuje především izolační rysy s jistými prvky aglutinace. Bakalářská práce si klade za cíl přiblížit historický kontext, v němž se oba jazyky vyvíjely, a přiblížit některé z typických rysů, které spolu sdílejí. V analytické části budou následně rozebrány konkrétní příklady typologických rysů, na jejichž základě lze evaluovat celkový typologický charakter obou jazyků a jejich podobnosti a rozdíly.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectstará angličtina|současná dánština|germánské jazyky|lingvistická typologie|flexe|izolace|aglutinace|morfologie|syntax|slovotvorbacs_CZ
dc.subjectOld English|Present-Day Danish|Germanic languages|linguistic typology|inflection|isolation|agglutination|morphology|syntax|word-formationen_US
dc.titleOld English and Danish: A Structural Comparisonen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-16
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId239249
dc.title.translatedStará angličtina a dánština: Strukturní srovnánícs_CZ
dc.contributor.refereeFúsik, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistika - Dánská studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studies - Danish Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistika - Dánská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studies - Danish Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem bakalářské práce je srovnání současné dánštiny se starou angličtinou, jejich typologické zařazení a komparace základních lingvistických rysů s přihlédnutím k historii obou jazyků. Těžištěm práce bude srovnání podle typologie Pražské školy: text bude strukturován na základě schématu typologických rysů podle Františka Čermáka. Stará angličtina nebyla tak výrazně ovlivněna latinou, a její příbuznost s ostatními germánskými jazyky, včetně dánštiny, je proto mnohem lépe viditelná než u moderní angličtiny. Podobnosti lze najít především v oblasti lexika. Naopak z hlediska morfologické typologie můžeme mezi oběma jazyky najít výrazné rozdíly. Oproti moderní angličtině byla stará angličtina výrazně flektivnější. Dánština naopak vykazuje především izolační rysy s jistými prvky aglutinace. Bakalářská práce si klade za cíl přiblížit historický kontext, v němž se oba jazyky vyvíjely, a přiblížit některé z typických rysů, které spolu sdílejí. V analytické části budou následně rozebrány konkrétní příklady typologických rysů, na jejichž základě lze evaluovat celkový typologický charakter obou jazyků a jejich podobnosti a rozdíly.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the bachelor thesis is to compare Present-Day Danish and Old English, classify them from the point of view of morphological typology, and discuss some of their basic linguistic features, taking the history of both languages into account. The focus of the thesis will be a comparison according to the typology of the Prague School: the text will be structured on the basis of a typological scheme by František Čermák. Old English was not so strongly influenced by Latin, and its relationship with other Germanic languages, including Danish, is therefore much more visible than in Present-Day English. Vocabulary is the most prominent feature that the two languages have in common. On the other hand, there are significant differences between them in terms of morphological typology. Compared to Present-Day English, Old English was significantly more inflected, while Present-Day Danish is primarily isolating with some agglutinative elements. The objective of the thesis is to discuss the historical context in which both languages developed and show some of the typical features that they share. In the analytical part, specific examples of typological features will be discussed, and on their basis the overall character of both languages and their similarities and differences will be evaluated.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV