Zobrazit minimální záznam

In Pool of Blood. Crime Films and its Production Cycles between Various Participants of Czechoslovak Nationalized Cinema (1945-1965)
dc.contributor.advisorBláhová, Jindřiška
dc.creatorMišúr, Martin
dc.date.accessioned2022-07-25T13:40:19Z
dc.date.available2022-07-25T13:40:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174746
dc.description.abstractThe starting point of this dissertation thesis is a question relating to the assumptions of fictional, long-length crime films in the environment of the nationalized Czechoslovak cinema. The underlying research covers in depth the period between the years 1945 and 1965. The time period covered by this thesis begins with the moments of the May liberation and the August nationalization in Czechoslovakia and ends with the phase of a partial exhaustion of production cycles and genre designations. Since the mid-1960s, these films have established themselves and have successfully withstood numerous production and socio-political collisions for several decades. The main objective of this thesis is to clarify what was behind this genre development. Methodologically, the thesis applies the genre theory and benefits specifically from the research into production cycles adapted to the domestic environment. The definition of a production cycle - a thematic pattern occurring in a production application that is implemented regularly and without interruption over a period of several years - is adopted from the already existing definitions formulated by researchers who proposed this term (Rick Altman, Steve Neale), as well as (and especially) from those researchers who developed the relevant stimuli in their complex...en_US
dc.description.abstractVýchodiskem disertační práce je tázání po předpokladech hrané, dlouhometrážní detektivky v prostředí zestátněné československé kinematografie. Výzkum zamýšlí hloubkově pokrýt období rámcově mezi lety 1945 až 1965, tedy od okamžiku květnového osvobození a srpnového zestátnění do fáze dílčího utlumení produkčních cyklů a žánrových označení. Od poloviny šedesátých let se tyto filmy etablovaly a po dobu několika desetiletí úspěšně přečkaly četné kolize produkční i společensko-politické. Klíčovým úkolem práce je objasnit, co především stálo právě za tímto žánrovým vývojem. Metodologicky práce těží ze žánrové teorie, konkrétně pak výzkumu produkčních cyklů, adaptovaném na tuzemské prostředí. Vymezení produkčního cyklu - tematický vzorec v produkčním uplatnění, který je při nepřerušené pravidelnosti realizován po dobu několika let - je přebráno z dosavadních definic badatelů, jež výzkum proponovali (Rick Altman, Steve Neale), a zejména pak těch, kteří podněty rozvinuli v argumentačně komplexních monografiích (Richard Nowell, Peter Stanfield). Pro místně lokalizovaný výzkum je podstatná adaptace výzkumných pozic na tuzemské prostředí (Petr Szczepanik). Pokládám produkční cyklus za prostor pro trojí analytické tázání - tematické, produkční a časové -, přičemž každé slibuje specifický přínos. Dvě základní výzkumné...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČeskoslovensko|kriminální fikce|produkční cyklus|zestátněná kinematografie|žánrová teoriecs_CZ
dc.subjectcrime fiction|Czechoslovakia|genre theory|nationalized cinema|production cycleen_US
dc.titleV tratolišti: Detektivka a její produkční cykly mezi různými aktéry zestátněné československé kinematografie (1945-1965)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-28
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId182133
dc.title.translatedIn Pool of Blood. Crime Films and its Production Cycles between Various Participants of Czechoslovak Nationalized Cinema (1945-1965)en_US
dc.contributor.refereeKlimeš, Ivan
dc.contributor.refereeHain, Milan
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVýchodiskem disertační práce je tázání po předpokladech hrané, dlouhometrážní detektivky v prostředí zestátněné československé kinematografie. Výzkum zamýšlí hloubkově pokrýt období rámcově mezi lety 1945 až 1965, tedy od okamžiku květnového osvobození a srpnového zestátnění do fáze dílčího utlumení produkčních cyklů a žánrových označení. Od poloviny šedesátých let se tyto filmy etablovaly a po dobu několika desetiletí úspěšně přečkaly četné kolize produkční i společensko-politické. Klíčovým úkolem práce je objasnit, co především stálo právě za tímto žánrovým vývojem. Metodologicky práce těží ze žánrové teorie, konkrétně pak výzkumu produkčních cyklů, adaptovaném na tuzemské prostředí. Vymezení produkčního cyklu - tematický vzorec v produkčním uplatnění, který je při nepřerušené pravidelnosti realizován po dobu několika let - je přebráno z dosavadních definic badatelů, jež výzkum proponovali (Rick Altman, Steve Neale), a zejména pak těch, kteří podněty rozvinuli v argumentačně komplexních monografiích (Richard Nowell, Peter Stanfield). Pro místně lokalizovaný výzkum je podstatná adaptace výzkumných pozic na tuzemské prostředí (Petr Szczepanik). Pokládám produkční cyklus za prostor pro trojí analytické tázání - tematické, produkční a časové -, přičemž každé slibuje specifický přínos. Dvě základní výzkumné...cs_CZ
uk.abstract.enThe starting point of this dissertation thesis is a question relating to the assumptions of fictional, long-length crime films in the environment of the nationalized Czechoslovak cinema. The underlying research covers in depth the period between the years 1945 and 1965. The time period covered by this thesis begins with the moments of the May liberation and the August nationalization in Czechoslovakia and ends with the phase of a partial exhaustion of production cycles and genre designations. Since the mid-1960s, these films have established themselves and have successfully withstood numerous production and socio-political collisions for several decades. The main objective of this thesis is to clarify what was behind this genre development. Methodologically, the thesis applies the genre theory and benefits specifically from the research into production cycles adapted to the domestic environment. The definition of a production cycle - a thematic pattern occurring in a production application that is implemented regularly and without interruption over a period of several years - is adopted from the already existing definitions formulated by researchers who proposed this term (Rick Altman, Steve Neale), as well as (and especially) from those researchers who developed the relevant stimuli in their complex...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV