Show simple item record

Where do the limits of l'informe lie?
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorHejný, Kryštof
dc.date.accessioned2022-07-25T13:07:27Z
dc.date.available2022-07-25T13:07:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174729
dc.description.abstractThe present study centres on perceived blank space within research dedicated to czech ceramics of the second half of the twentieth century. Its purpose is to map and summarize the totality of published period discourse pertinent to the selected topic. Most forms of object oriented expression and production within fired clay medium generated throughout the period of immutability and economic centralization fall into categories defined by terminological adjacency to "non-fine art" education, industrial application and/or modernist material semantics. Study observes a historical, hence limited field whose horizon emerges via questions meaningfully unencumbered by partially mythologized experiences and overreliance on stereotypes in judgement of relative importance of concepts, events and goals. Those have insofar marred attempts for general interpretation. The issue of supplementarity or, in moral terms, inferiority of the medium ran an unsolved red line through the period discourse. Sociological advancement however, whose tools were curated consumption and a mixture of work ethic and esthetic, bracketed ceramic supplemental to industry. Its value was then judged by its adherence to original material dialectic (place of craft, or artistic means, in Theodor Adorno's Esthetic theory, ADORNO 1970). As...en_US
dc.description.abstractStudie zpracovává dosud pomíjenou klíčovou oblast v rámci české keramiky 2. pol. 20. století. Jejím účelem je poskytnutí rukověti k navigaci totality publikovaného diskurzu, vztahujícímu se k nadepsanému tématu. Většina druhů objektově orientované tvorby či produkce v médiu pálené hlíny, generované po dobu absence politické změny a ekonomické centralizace, spadá do kategorií, definovaných příbuzností základní terminologie se školstvím nikoli volného umění, průmyslovým uplatněním a/nebo modernistickou materiálovou sémantikou. Studie ohledává historicky situované a tedy uzavřené pole, jehož horizont se zjevuje skrze otázky nezatížené z dílu mytologizovanou individuální zkušeností a přílišným spoléháním se na stereotypy v posuzování relativního významu konceptů, událostí a cílů. Překonávaná impedimenta mlžila dosavadní pokusy o celkovou interpretaci dějin keramiky daného období. Problém suplementárního či, řečeno moralistně, podřazeného charakteru keramiky se vinul jako nevyřešená rudá nit napříč dobovým diskursem. "Kurátorská" regulace konzumu a směs pracovní etiky a estetiky nicméně označily skrze společenský pokrok keramiku za suplementární průmyslu. Její hodnota pak byla posuzována měrou dodržování pravidel dialektického materialismu (o funkci řemesla jako uměleckého prostředku autenticky Theodor...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectKeramika|dekorativní|užité umění|průmyslové výtvarnictví|návrhářství|řemeslo|ateliérová tvorba|architektonické realizace|Pravoslav Rada|Karel Hetteš|Jan Kotík|skupina Bilance|EXPO 1958 Brusel|Mezinárodní keramické sympozium v Bechyni|Mezinárodní výstava keramiky v Praze 1962|Umění a řemesla|Tvar|Výtvarná práce|Czech Glass Reviewcs_CZ
dc.subjectCeramics|decorative|applied art|industrial design|craft|studio ceramics|art in architecture|Pravoslav Rada|Karel Hetteš|Jan Kotík|Bilance artist group|Brussels EXPO 1958|International Symposium of Ceramics in Bechyně|International Exhibition of Ceramics in Prague 196|magazines Umění a řemesla|Tvar|Výtvarná práce|Czech Glass Reviewen_US
dc.titleKde leží hranice informního? Český keramický diskurs, 1948-1989. Publikovaná kritika, teorie, estetika a soudobé dějepisectví.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-23
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId236787
dc.title.translatedWhere do the limits of l'informe lie?en_US
dc.contributor.refereeVlček, Tomáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csStudie zpracovává dosud pomíjenou klíčovou oblast v rámci české keramiky 2. pol. 20. století. Jejím účelem je poskytnutí rukověti k navigaci totality publikovaného diskurzu, vztahujícímu se k nadepsanému tématu. Většina druhů objektově orientované tvorby či produkce v médiu pálené hlíny, generované po dobu absence politické změny a ekonomické centralizace, spadá do kategorií, definovaných příbuzností základní terminologie se školstvím nikoli volného umění, průmyslovým uplatněním a/nebo modernistickou materiálovou sémantikou. Studie ohledává historicky situované a tedy uzavřené pole, jehož horizont se zjevuje skrze otázky nezatížené z dílu mytologizovanou individuální zkušeností a přílišným spoléháním se na stereotypy v posuzování relativního významu konceptů, událostí a cílů. Překonávaná impedimenta mlžila dosavadní pokusy o celkovou interpretaci dějin keramiky daného období. Problém suplementárního či, řečeno moralistně, podřazeného charakteru keramiky se vinul jako nevyřešená rudá nit napříč dobovým diskursem. "Kurátorská" regulace konzumu a směs pracovní etiky a estetiky nicméně označily skrze společenský pokrok keramiku za suplementární průmyslu. Její hodnota pak byla posuzována měrou dodržování pravidel dialektického materialismu (o funkci řemesla jako uměleckého prostředku autenticky Theodor...cs_CZ
uk.abstract.enThe present study centres on perceived blank space within research dedicated to czech ceramics of the second half of the twentieth century. Its purpose is to map and summarize the totality of published period discourse pertinent to the selected topic. Most forms of object oriented expression and production within fired clay medium generated throughout the period of immutability and economic centralization fall into categories defined by terminological adjacency to "non-fine art" education, industrial application and/or modernist material semantics. Study observes a historical, hence limited field whose horizon emerges via questions meaningfully unencumbered by partially mythologized experiences and overreliance on stereotypes in judgement of relative importance of concepts, events and goals. Those have insofar marred attempts for general interpretation. The issue of supplementarity or, in moral terms, inferiority of the medium ran an unsolved red line through the period discourse. Sociological advancement however, whose tools were curated consumption and a mixture of work ethic and esthetic, bracketed ceramic supplemental to industry. Its value was then judged by its adherence to original material dialectic (place of craft, or artistic means, in Theodor Adorno's Esthetic theory, ADORNO 1970). As...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV