Situace žáka s odlišným mateřským jazykem v české základní škole (případová studie)
Situation of a Pupil with Different First Language at Czech Primary School (Case Study)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174588Identifiers
Study Information System: 240253
Collections
- Kvalifikační práce [24014]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
20. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
případová studie|žák s OMJ|český jazyk|základní školaKeywords (English)
case study|pupil with DFL|Czech language|primary schoolCílem této diplomové práce je prostřednictvím případové studie popsat situaci žáka s odlišným mateřským jazykem v české základní škole. Práce se v úvodu zaměřuje na zasazení žáka do obecného teoretického kontextu, nejprve je v práci vymezena terminologie, dále jsou popsány teoretické poznatky týkající se zapojení žáků s OMJ do školního kolektivu (pedagogické nástroje a interkulturní komunikace). Následně je popsána čeština jako druhý jazyk u dětí a bilingvismus. Analýza čerpá ze tří zdrojů dat - z rozhovorů s matkou a třídní učitelkou žákyně, z jejích jazykových cvičení a učitelského deníku, který byl veden v rámci doučování. Na konci výzkumu byly zodpovězeny všechny výzkumné otázky týkající se žákyně, jejího zapojení v české základní škole, jejích jazykových kompetencí a rodinného zázemí. Bylo zjištěno, že probandka této práce je žákyní s OMJ, která je zároveň uživatelkou českého jazyka na úrovni rodilého mluvčího, lze ji tedy klasifikovat jako bilingvní. Jazykové chyby, které ve svém projevu dělá, pramení často z nedostatečné slovní zásoby nebo nedostatečného osvojení některého z jevů.
This diploma thesis aims to illustrate the situation of a pupil with a different first language in a Czech primary school through a case study. The first part of the thesis is focused on the general theoretical context. The terminology is defined; then, the theoretical knowledge concerning the integration of pupils with DFL in the school class is described, pedagogical tools and intercultural communication. Subsequently, concepts like Czech as a second language for children and bilingualism are described. The analysis is based on three sources of data - interviews with the pupil's mother and her teacher, pupil's language exercises and the tutor's diary, which was kept as part of tutoring. At the end of the research, all research questions concerning the pupil, her integration into the Czech primary school, her language competence and family background were answered. It was found that the analysed subject is a pupil with DFL who is also a user of the Czech language at the level of a native speaker so that she can be classified as a bilingual child. The linguistic mistakes she makes in her speech stem often from insufficient vocabulary or insufficient knowledge of one of the language phenomena.