dc.contributor.advisor | Loneková, Katarína | |
dc.creator | Minářová, Ludmila | |
dc.date.accessioned | 2022-07-25T12:26:46Z | |
dc.date.available | 2022-07-25T12:26:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/174572 | |
dc.description.abstract | This thesis explores the relationship between flow and mindfulness. The theoretical part of the thesis defines common elements of both concepts and differences between them. The first quantitative research is a correlational analysis that examines strength of the relationship between flow in everyday activities as measured by the Dispositional Flow Scale-2 (DFS-2) and mindfulness as measured by the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ) in the Czech adult population (N = 2129). Results showed a moderately strong correlation between flow and mindfulness (r = 0.54). DFS-2 dimensions challenge-skill balance, clear goals, unambiguous feedback, total concentration on the task at hand, and sense of control correlated most strongly with the FFMQ. Dimensions action-awareness merging and transformation of time were weakly negatively correlated with the FFMQ. A new English translation of the DFS 2 was created for the purpose of this study. The second quantitative research is a quasi- experimental study using a three-group pretest-posttest design. Its aim was to measure the effect of mindfulness courses (MBSR, MBCT and MBCT L) on the development of flow and mindfulness. A group of participants in mindfulness courses (N = 13) was compared with participants in guided yoga classes (N = 18) and a passive... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce zkoumá vztah mezi flow a všímavostí. V teoretické části práce jsou vymezeny společné prvky obou konceptů a rozdíly mezi nimi. První kvantitativní výzkum je korelační analýzou, která zkoumá sílu vztahu mezi flow v každodenních činnostech měřeným Dotazníkem dispozičního flow (Dispositional Flow Scale-2, DFS-2) a všímavostí měřenou Dotazníkem pěti aspektů všímavosti (Five Facet Mindfulness Questionnaire, FFMQ) v české dospělé populaci (N = 2129). Výsledky ukázaly středně silnou korelaci mezi flow a všímavostí (r = 0.54). Nejsilněji korelovaly s FFMQ dimenze DFS-2 vyváženost náročnosti činnosti a schopností jedince, jasné cíle, jednoznačná zpětná vazba, soustředění na daný úkol a kontrola dění. Slabě záporně korelovaly s FFMQ dimenze splývání činnosti a vědomí a transformace času. Pro potřeby tohoto výzkumu byl vytvořen nový český překlad Dotazníku dispozičního flow. Druhý kvantitativní výzkum je kvaziexperimentální studií využívající třískupinový pretest-posttest design. Jeho cílem bylo změřit efekt kurzů všímavosti (MBSR, MBCT a MBCT-L) na rozvoj flow a všímavosti. Skupina účastníků kurzů všímavosti (N = 13) byla porovnána s účastníky vedených lekcí jógy (N = 18) a pasivní kontrolní skupinou (N = 16). Výsledky ukázaly na signifikantní nárůst všímavosti t(12) = -5.67, p < .001, d =... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | flow|všímavost|mindfulness|DFS-2|FFMQ|MBSR|MBCT|MBCT-L | cs_CZ |
dc.subject | Flow|Mindfulness|DFS-2|FFMQ|MBSR|MBCT|MBCT-L | en_US |
dc.title | Vztah mezi zážitky flow a mindfulness | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-05-30 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 237267 | |
dc.title.translated | The relation between flow experiences and mindfulness | en_US |
dc.contributor.referee | Šípová, Ivana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce zkoumá vztah mezi flow a všímavostí. V teoretické části práce jsou vymezeny společné prvky obou konceptů a rozdíly mezi nimi. První kvantitativní výzkum je korelační analýzou, která zkoumá sílu vztahu mezi flow v každodenních činnostech měřeným Dotazníkem dispozičního flow (Dispositional Flow Scale-2, DFS-2) a všímavostí měřenou Dotazníkem pěti aspektů všímavosti (Five Facet Mindfulness Questionnaire, FFMQ) v české dospělé populaci (N = 2129). Výsledky ukázaly středně silnou korelaci mezi flow a všímavostí (r = 0.54). Nejsilněji korelovaly s FFMQ dimenze DFS-2 vyváženost náročnosti činnosti a schopností jedince, jasné cíle, jednoznačná zpětná vazba, soustředění na daný úkol a kontrola dění. Slabě záporně korelovaly s FFMQ dimenze splývání činnosti a vědomí a transformace času. Pro potřeby tohoto výzkumu byl vytvořen nový český překlad Dotazníku dispozičního flow. Druhý kvantitativní výzkum je kvaziexperimentální studií využívající třískupinový pretest-posttest design. Jeho cílem bylo změřit efekt kurzů všímavosti (MBSR, MBCT a MBCT-L) na rozvoj flow a všímavosti. Skupina účastníků kurzů všímavosti (N = 13) byla porovnána s účastníky vedených lekcí jógy (N = 18) a pasivní kontrolní skupinou (N = 16). Výsledky ukázaly na signifikantní nárůst všímavosti t(12) = -5.67, p < .001, d =... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis explores the relationship between flow and mindfulness. The theoretical part of the thesis defines common elements of both concepts and differences between them. The first quantitative research is a correlational analysis that examines strength of the relationship between flow in everyday activities as measured by the Dispositional Flow Scale-2 (DFS-2) and mindfulness as measured by the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ) in the Czech adult population (N = 2129). Results showed a moderately strong correlation between flow and mindfulness (r = 0.54). DFS-2 dimensions challenge-skill balance, clear goals, unambiguous feedback, total concentration on the task at hand, and sense of control correlated most strongly with the FFMQ. Dimensions action-awareness merging and transformation of time were weakly negatively correlated with the FFMQ. A new English translation of the DFS 2 was created for the purpose of this study. The second quantitative research is a quasi- experimental study using a three-group pretest-posttest design. Its aim was to measure the effect of mindfulness courses (MBSR, MBCT and MBCT L) on the development of flow and mindfulness. A group of participants in mindfulness courses (N = 13) was compared with participants in guided yoga classes (N = 18) and a passive... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |