Zobrazit minimální záznam

The Social Role of Baroque Dance as an Expression of French Culture in the 17th-18th Century
dc.contributor.advisorZdichynec, Jan
dc.creatorSuldovská, Klára
dc.date.accessioned2022-07-25T15:12:08Z
dc.date.available2022-07-25T15:12:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174534
dc.description.abstractThe thesis deals with the French Baroque dance la belle danse and its social context. The author proceeds by defining the concept of Baroque dance, which she characterizes in terms of dance style, and presents the sources from which we infer the form of the dance and the movement register (i.e. mainly French dance manuals). The analysis focuses on social dance, which is defined using Andriy Nahachevsky's typology of presentational and participatory dances. In the second chapter, the author places the phenomenon of dance in a broader cultural context, describing its importance in early modern society and the opportunities for dance. She emphasizes social dance, which was an integral part of Baroque festivals and balls. The important role of dance in the education of the nobleman and the role of the dance master is not overlooked. The following chapter traces whether and how the French dance style was reflected in the Czech lands. The fourth chapter is the core of the thesis, in which the author explores the social dimension of dance, thus looking at dance as a means of developing the individual's abilities and as an expression or a way of acquiring proper social etiquette. She analyses passages on social conventions and etiquette contained in selected dance manuals of the period (especially those of...en_US
dc.description.abstractPráce pojednává o francouzském barokním tanci la belle danse a jeho sociálním kontextu. Autorka postupuje od vymezení pojmu barokní tanec, který charakterizuje z hlediska tanečního stylu, a představuje prameny, ze kterých usuzujeme o podobě tance a pohybovém rejstříku (tzn. zejména francouzské taneční příručky). Analýza se zaměřuje na tanec společenský, který je definován pomocí typologie prezentačních a participačních tanců Andriy Nahachewského. Ve druhé kapitole autorka zasazuje fenomén tance do širšího kulturního kontextu, popisuje jeho význam v raně novověké společnosti a příležitosti k tanci. Důraz klade na tanec společenský, jenž byl nedílnou součástí barokních festivit a plesů. Opomenuta nezůstává ani významná role tance ve vzdělání šlechtice a úloha tanečního mistra. Následující kapitola mapuje, zda a jakým způsobem se odrážel francouzský taneční styl v českých zemích. Jádro práce představuje čtvrtá kapitola, v níž autorka zkoumá společenský rozměr tance, sleduje tedy tanec jako prostředek k rozvíjení schopností jedince a jako výraz či cestu k osvojení si řádného společenského bontonu. Analyzuje pasáže o společenských konvencích a etiketě obsažené ve vybraných dobových tanečních příručkách (zejména tanečního mistra Pierra Rameaua), které doplňuje informacemi ze spisů o společenském chování...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbarokní tanec|společenský tanec|taneční vzdělání|plesy|etiketa|taneční příručky|zdvořilost|francouzská kultura|české země|17.-18. století|Pierre Rameaucs_CZ
dc.subjectbaroque dance|social dance|dancing education|balls|etiquette|dance manuals|civility|French culture|Czech lands|17th-18th century|Pierre Rameauen_US
dc.titleSpolečenská role barokního tance jako výraz recepce francouzské kultury v 17.-18. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-31
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId234577
dc.title.translatedThe Social Role of Baroque Dance as an Expression of French Culture in the 17th-18th Centuryen_US
dc.contributor.refereeTinková, Daniela
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství historie pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of History for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of French Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Education of History for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství historie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství historie pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of History for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of French Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství historie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of History for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce pojednává o francouzském barokním tanci la belle danse a jeho sociálním kontextu. Autorka postupuje od vymezení pojmu barokní tanec, který charakterizuje z hlediska tanečního stylu, a představuje prameny, ze kterých usuzujeme o podobě tance a pohybovém rejstříku (tzn. zejména francouzské taneční příručky). Analýza se zaměřuje na tanec společenský, který je definován pomocí typologie prezentačních a participačních tanců Andriy Nahachewského. Ve druhé kapitole autorka zasazuje fenomén tance do širšího kulturního kontextu, popisuje jeho význam v raně novověké společnosti a příležitosti k tanci. Důraz klade na tanec společenský, jenž byl nedílnou součástí barokních festivit a plesů. Opomenuta nezůstává ani významná role tance ve vzdělání šlechtice a úloha tanečního mistra. Následující kapitola mapuje, zda a jakým způsobem se odrážel francouzský taneční styl v českých zemích. Jádro práce představuje čtvrtá kapitola, v níž autorka zkoumá společenský rozměr tance, sleduje tedy tanec jako prostředek k rozvíjení schopností jedince a jako výraz či cestu k osvojení si řádného společenského bontonu. Analyzuje pasáže o společenských konvencích a etiketě obsažené ve vybraných dobových tanečních příručkách (zejména tanečního mistra Pierra Rameaua), které doplňuje informacemi ze spisů o společenském chování...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the French Baroque dance la belle danse and its social context. The author proceeds by defining the concept of Baroque dance, which she characterizes in terms of dance style, and presents the sources from which we infer the form of the dance and the movement register (i.e. mainly French dance manuals). The analysis focuses on social dance, which is defined using Andriy Nahachevsky's typology of presentational and participatory dances. In the second chapter, the author places the phenomenon of dance in a broader cultural context, describing its importance in early modern society and the opportunities for dance. She emphasizes social dance, which was an integral part of Baroque festivals and balls. The important role of dance in the education of the nobleman and the role of the dance master is not overlooked. The following chapter traces whether and how the French dance style was reflected in the Czech lands. The fourth chapter is the core of the thesis, in which the author explores the social dimension of dance, thus looking at dance as a means of developing the individual's abilities and as an expression or a way of acquiring proper social etiquette. She analyses passages on social conventions and etiquette contained in selected dance manuals of the period (especially those of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV