Show simple item record

Emotion Recognition based on Visual and Auditory Cues
dc.contributor.advisorLukavský, Jiří
dc.creatorHrdličková, Kristýna
dc.date.accessioned2022-07-25T12:33:24Z
dc.date.available2022-07-25T12:33:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174484
dc.description.abstractIn its theoretical part, this paper examines the ability to recognize emotions and its ontogenetic development across modalities, including the influences affecting this ability. Attention is paid to the most used research designs and stimulus selection. It also presents findings on possible sensory dominance in children. The method and results of the quantitative research conducted are also described. Children aged 4-7 years (N = 18), 8-11 years (N = 18) and adults (N = 24) participated in the experiment. They were sequentially presented with four blocks of emotional stimuli depicting the emotions of joy and fear: separate video recordings of facial expressions; separate audio recordings of sentences in English; simultaneously video and audio recordings with instructions to ignore the video; and simultaneously video and audio recordings with instructions to ignore the audio. The groups did not differ in their ability to recognize emotions from facial expressions (in both the unimodal and multimodal conditions) and emotions from voice in the congruent multimodal condition. Younger children were less successful than older children and adults in recognizing emotions from voice in the unimodal condition, and younger children and older children were less successful than adults in recognizing emotions...en_US
dc.description.abstractTato práce se ve své literárně-přehledové části zabývá schopností rozpoznávání emocí a jejím ontogenetickým vývojem napříč modalitami, včetně vlivů, které na tuto schopnost působí. Pozornost je věnována nejčastěji využívaným výzkumným designům a volbě podnětů. Představuje také poznatky o možné senzorické dominanci u dětí. Dále je popsána metoda a výsledky realizovaného kvantitativního výzkumu. Děti ve věku 4-7 let (N = 18), 8-11 let (N = 18) a dospělí (N = 24) se zúčastnili experimentu. Postupně jim byly prezentovány čtyři bloky emočních podnětů zobrazujících emoci radosti a strachu: samostatně videozáznamy výrazů v tváři; samostatně audionahrávky vět v angličtině; současně videa a audia s instrukcí ignorovat video; a současně videa a audia s instrukcí ignorovat audio. Skupiny se mezi sebou nelišily v úspěšnosti rozpoznávání emocí z výrazu tváře (v unimodální i multimodální podmínce) a emocí z hlasu v kongruentní multimodální podmínce. Mladší děti byly méně úspěšné než starší děti a dospělí v poznávání emocí z hlasu v unimodální podmínce a mladší děti i starší děti byly méně úspěšné než dospělí v poznávání emocí z hlasu v nekongruentní multimodální podmínce. Role own-age biasu se neprokázala. Klíčová slova rozpoznávání emocí; vývoj rozpoznávání emocí; databáze emočních projevů; senzorická...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectrozpoznávání emocí|vývoj rozpoznávání emocí|databáze emočních projevů|senzorická dominance|own-age bias|multimodální podněty|nekongruentní emoční projevycs_CZ
dc.subjectEmotion Recognition|Database of Emotional Expressions|Sensory Dominance|Own-age Bias|Multimodal Stimuli|Incongruent Emotional Expressions|Development of Emotional Recognitionen_US
dc.titleRozpoznávání emocí podle zrakových a sluchových vodítekcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-30
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId237799
dc.title.translatedEmotion Recognition based on Visual and Auditory Cuesen_US
dc.contributor.refereePešout, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se ve své literárně-přehledové části zabývá schopností rozpoznávání emocí a jejím ontogenetickým vývojem napříč modalitami, včetně vlivů, které na tuto schopnost působí. Pozornost je věnována nejčastěji využívaným výzkumným designům a volbě podnětů. Představuje také poznatky o možné senzorické dominanci u dětí. Dále je popsána metoda a výsledky realizovaného kvantitativního výzkumu. Děti ve věku 4-7 let (N = 18), 8-11 let (N = 18) a dospělí (N = 24) se zúčastnili experimentu. Postupně jim byly prezentovány čtyři bloky emočních podnětů zobrazujících emoci radosti a strachu: samostatně videozáznamy výrazů v tváři; samostatně audionahrávky vět v angličtině; současně videa a audia s instrukcí ignorovat video; a současně videa a audia s instrukcí ignorovat audio. Skupiny se mezi sebou nelišily v úspěšnosti rozpoznávání emocí z výrazu tváře (v unimodální i multimodální podmínce) a emocí z hlasu v kongruentní multimodální podmínce. Mladší děti byly méně úspěšné než starší děti a dospělí v poznávání emocí z hlasu v unimodální podmínce a mladší děti i starší děti byly méně úspěšné než dospělí v poznávání emocí z hlasu v nekongruentní multimodální podmínce. Role own-age biasu se neprokázala. Klíčová slova rozpoznávání emocí; vývoj rozpoznávání emocí; databáze emočních projevů; senzorická...cs_CZ
uk.abstract.enIn its theoretical part, this paper examines the ability to recognize emotions and its ontogenetic development across modalities, including the influences affecting this ability. Attention is paid to the most used research designs and stimulus selection. It also presents findings on possible sensory dominance in children. The method and results of the quantitative research conducted are also described. Children aged 4-7 years (N = 18), 8-11 years (N = 18) and adults (N = 24) participated in the experiment. They were sequentially presented with four blocks of emotional stimuli depicting the emotions of joy and fear: separate video recordings of facial expressions; separate audio recordings of sentences in English; simultaneously video and audio recordings with instructions to ignore the video; and simultaneously video and audio recordings with instructions to ignore the audio. The groups did not differ in their ability to recognize emotions from facial expressions (in both the unimodal and multimodal conditions) and emotions from voice in the congruent multimodal condition. Younger children were less successful than older children and adults in recognizing emotions from voice in the unimodal condition, and younger children and older children were less successful than adults in recognizing emotions...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV