Analýza psychometrických vlastností nově vyvinuté aplikace ve virtuální realitě
Psychometric analysis of newly developed virtual reality application
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174409Identifikátory
SIS: 216494
Kolekce
- Kvalifikační práce [24359]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Niederlová, Markéta
Oponent práce
Děchtěrenko, Filip
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
30. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
virtuální realita|pozornost|validita|reliabilita|kognitivní screeningKlíčová slova (anglicky)
virtual reality|attention|validity|reliability|cognitive screeningPráce se zabývá zjištěním psychometrických vlastností skórů nově vyvinuté aplikace s názvem "Mouchy". Tato aplikace je seriózní hrou ve virtuální realitě pro kognitivní screening. V teoretické části nejdříve vysvětluje pojem virtuální reality v kontextu psychologického testování a dále představuje výhody a nevýhody této převratné technologie. Jsou také zmíněny relevantní psychické funkce - především pozornost, které jsou významné pro podání dobrého výkonu ve VR aplikaci Mouchy. V poslední části je uvedena teorie týkající se zjišťování validity a reliability. V rámci praktické části je popsán vývoj této aplikace včetně dvou pilotních studií. Reliabilita byla zjišťována pomocí Bland Altmanových grafů Limitů shody a korelačních koeficientů v test-retestovém scénáři. Důkazy o validitě aplikace jsou založeny především na korelaci výsledků aplikace s věkem účastníků a vzorcích konvergence a divergence s ostatními relevantními metodami. Skóry aplikace vykazují poměrně nízkou stabilitu mezi první administrací a retestem, tudíž test-retestová reliabilita nebyla prokázána. V odlišné studii s vyšším počtem účastníků byla ale prokázána validita aplikace. Skóry aplikace odrážejí především obecný kognitivní výkon a vysoce korelují s věkem účastníků. Rozhodujícími faktory pro dobrý výkon v aplikaci jsou...
The thesis deals with the determination of psychometric properties of the scores of the newly developed application "Flies". This application is a serious virtual reality game for cognitive screening. The theoretical part first explains the concept of virtual reality in the context of psychological testing and then presents the advantages and disadvantages of this revolutionary technology. Relevant psychological functions are also mentioned, especially attention, which are important for performing well in the VR application Flies. In the last section, the theory related to ascertaining validity and reliability is presented. The development of this application, including two pilot studies, is described in the practical section. Reliability was ascertained using Bland Altman graphs of Limits of Agreement and correlation coefficients in a test-retest scenario. Evidence for the validity of the application is based primarily on the correlation of the application results with the age of the participants and the patterns of convergence and divergence with other relevant methods. The application scores show relatively low stability between the first administration and the retest, thus test-retest reliability was not proven. However, application validity was proven in a different study with a larger number...