Zobrazit minimální záznam

Social isolation and loneliness of female university students during the COVID-19 pandemic
dc.contributor.advisorRichter, Eva
dc.creatorGardianova, Tereza
dc.date.accessioned2022-07-25T14:02:18Z
dc.date.available2022-07-25T14:02:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174382
dc.description.abstractof Diploma Thesis Abstract: The master thesis deals with the loneliness of university students (focused on women) during the pandemic of the COVID-19 disease. The work focuses on the identification of risk and protective factors of loneliness. It also examines coping strategies and compares their use between lonely and non-lonely students. The qualitative study identified risk factors associated with the pandemic (disruption of routine and everyday life, absence of university environment and reduction of social network and social contacts) and general risk/protective factors (social, personal, family environment, physical activity and nature). Coping strategies for university students are prevailed active, problem-oriented strategies. However, emotional strategies also appear during crisis situations. Passive coping strategies predominate among long-term lonely students. The main difference between lonely and non-lonely students was connected with the perception of loneliness. Non-Lonely students took loneliness as a means of self- development and personal growth. Based on the findings, a typology of loneliness was created.en_US
dc.description.abstractk Diplomové práci Abstrakt: Diplomová práce se zabývá osamělostí vysokoškolských studentek v době pandemie onemocnění COVID-19. Práce se zaměřuje na identifikaci rizikových a protektivních faktorů osamělosti. Dále zkoumá copingové strategie a porovnává jejich používání u osamělých a neosamělých studentek. V rámci kvalitativní studie byly identifikovány rizikové faktory spojené s pandemií (narušení denní rutiny, každodennosti, absence vysokoškolského prostředí a snížení sociálních kontaktů) a rizikové faktory/protektivní obecné (společenské, osobnostní, rodinné, pohyb a pobyt v přírodě). Copingové strategie u vysokoškolských studentek převládají aktivní, problémově orientované. V krizových situacích se objevují ale také emočně zaměřené strategie, především únikové. U dlouhodobě osamělých studentek převládají pasivní copingové strategie. Hlavní rozdíl osamělých a neosamělých studentek spočíval ve vnímaní samoty. Neosamělé studentky samotu uchopily jako prostředek k seberozvoji a osobnostnímu růstu. Na základě zjištění byla vytvořena typologie osamělosti.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsociální izolace|osamělost|sociální vztahy|pandemie COVID-19|studenti|protektivní faktory|rizikové faktory|copingové strateigecs_CZ
dc.subjectsocial isolation|loneliness|social relations|pandemic of COVID-19 disease|students|protective factors|risk factors|coping strategiesen_US
dc.titleSociální izolace a osamělost vysokoškolských studentek v době pandemie COVID-19cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-17
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId243623
dc.title.translatedSocial isolation and loneliness of female university students during the COVID-19 pandemicen_US
dc.contributor.refereeSkovajsa, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csk Diplomové práci Abstrakt: Diplomová práce se zabývá osamělostí vysokoškolských studentek v době pandemie onemocnění COVID-19. Práce se zaměřuje na identifikaci rizikových a protektivních faktorů osamělosti. Dále zkoumá copingové strategie a porovnává jejich používání u osamělých a neosamělých studentek. V rámci kvalitativní studie byly identifikovány rizikové faktory spojené s pandemií (narušení denní rutiny, každodennosti, absence vysokoškolského prostředí a snížení sociálních kontaktů) a rizikové faktory/protektivní obecné (společenské, osobnostní, rodinné, pohyb a pobyt v přírodě). Copingové strategie u vysokoškolských studentek převládají aktivní, problémově orientované. V krizových situacích se objevují ale také emočně zaměřené strategie, především únikové. U dlouhodobě osamělých studentek převládají pasivní copingové strategie. Hlavní rozdíl osamělých a neosamělých studentek spočíval ve vnímaní samoty. Neosamělé studentky samotu uchopily jako prostředek k seberozvoji a osobnostnímu růstu. Na základě zjištění byla vytvořena typologie osamělosti.cs_CZ
uk.abstract.enof Diploma Thesis Abstract: The master thesis deals with the loneliness of university students (focused on women) during the pandemic of the COVID-19 disease. The work focuses on the identification of risk and protective factors of loneliness. It also examines coping strategies and compares their use between lonely and non-lonely students. The qualitative study identified risk factors associated with the pandemic (disruption of routine and everyday life, absence of university environment and reduction of social network and social contacts) and general risk/protective factors (social, personal, family environment, physical activity and nature). Coping strategies for university students are prevailed active, problem-oriented strategies. However, emotional strategies also appear during crisis situations. Passive coping strategies predominate among long-term lonely students. The main difference between lonely and non-lonely students was connected with the perception of loneliness. Non-Lonely students took loneliness as a means of self- development and personal growth. Based on the findings, a typology of loneliness was created.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantMalvotová, Pavla
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV