Reprezentace dobrovolné bezdětnosti v online médiích
Representation of voluntary childlessness in online media
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174356Identifikátory
SIS: 237958
Kolekce
- Kvalifikační práce [18437]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Supa, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
22. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Česká online média, dobrovolná bezdětnost, environmentální antinatalismus, norma mateřství, odmítání mateřství, odmítání otcovství, rodinaKlíčová slova (anglicky)
Czech online media, voluntary childlessness, environmental antinatalism, norm of motherhood, rejection of motherhood, rejection of fatherhood, familyDiplomová práce se zabývá mediální reprezentací dobrovolné bezdětnosti. Publikované studie problematiku dobrovolné bezdětnosti rámcují spíše z hlediska sociologického či psychologického, v mediálním kontextu není toto téma příliš zastoupeno. Jelikož se již existující mediální analýzy zaměřovaly na tištěná média, tato práce je zacílena na odlišný typ, a to na online média. Téma dobrovolné bezdětnosti je ve společnosti stále vnímáno jako kontroverzní a svůj podíl na tom mají společenské normy. Ačkoliv pojetí rodiny a rodičovství prošlo značným vývojem, zdá se, že zakořeněné normy ohledně rodičovství stále přetrvávají, na což poukázaly i předchozí studie. Média tvoří nedílnou součást našeho každodenního života, ovlivňují naše myšlení a způsob, jakým nahlížíme na svět kolem sebe a mohou tyto normy posilovat či oslabovat. Cílem této práce je zmapovat, jakým způsobem média dobrovolnou bezdětnost reprezentují, a jakým způsobem zobrazují dobrovolně bezdětné.
This diploma thesis deals with the media representation of voluntary childlessness. Published studies frame the issue of voluntary childlessness from a sociological or psychological point of view; in the media context, this topic is not much represented. As the existing media analyzes focused on print media, this work is focused on a different type - online media. The topic of voluntary childlessness is still perceived as controversial in society and social norms play a part in this. Although the concept of family and parenthood has evolved considerably, entrenched norms of parenthood still persist, as previous studies have shown. The media are an integral part of our daily lives, influencing our thinking and the way we look at the world around us, and they can strengthen or weaken these norms. The aim of this work is to map how the media represent voluntary childlessness and how they portray voluntary childless people.