Show simple item record

Citizenship Education of the Adults in the Libraries
dc.contributor.advisorKopecký, Martin
dc.creatorVokurková, Anna
dc.date.accessioned2022-07-25T15:32:24Z
dc.date.available2022-07-25T15:32:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174022
dc.description.abstractThe aim of this work is to find and analyse library activity in the subject of adult civic education. Moreover, this thesis defines the area of adult civic education and its relation to hobby education. Subsequently, these two matters are closely related and to some extent overlap, and there is no precisely defined boundary between them. Furthermore, the role of libraries as educational institutions in general, as well as civic adult education institutions are expanded. Additionally, an overview of chosen adult educational activities that can be done in a library setting is also provided. Lectures and conversations, in particular, are highlighted as the most frequently featured methods. Similarly, an empirical study, performed in the form of interviews with six librarians from the district towns of the South Bohemian Region, is also part of the work, with the goal of determining the state of adult civic education in their libraries. The final project is a SWOT analysis of the strengths and limitations of adult civic education in the Czech Republic's library setting, which is based on theoretical concepts, existing research, and its own actual study.en_US
dc.description.abstractCílem práce je identifikovat a analyzovat aktivity knihoven v oblasti občanského vzdělávání dospělých. Diplomová práce vymezuje oblast občanského vzdělávání dospělých a jeho vztah k zájmovému vzdělávání, neboť spolu úzce souvisí a do určité míry se překrývají, protože mezi nimi neexistuje přesně vymezená hranice. Rozpracovává role knihoven jako vzdělávacích institucí obecně, ale také jako institucí občanského vzdělávání dospělých. Dále nabízí přehled vybraných metod vzdělávacích aktivit pro dospělé, které se používají v prostředí knihoven. Představeny jsou zejména přednášky a besedy jako metody, které bývají zastoupeny nejčastěji. Součástí práce je i empirické šetření, které je provedeno formou rozhovorů se šesti pracovníky knihoven okresních měst Jihočeského kraje a jehož cílem je zjištění stavu občanského vzdělávání dospělých v jejich knihovnách. Jako poslední je obsaženo zhodnocení silných a slabých stránek občanského vzdělávání dospělých v prostředí knihoven v České republice pomocí analýzy SWOT, která se opírá o teoretické koncepty, existující výzkumy i vlastní empirické šetření.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectobčanské vzdělávání|zájmové vzdělávání|veřejné knihovny|metody vzdělávání dospělýchcs_CZ
dc.subjectcitizenship education|interest-based education|public libraries|methods of adult educationen_US
dc.titleObčanské vzdělávání dospělých v prostředí knihovencs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-15
dc.description.departmentDepartment of Adult Education and Personnel Managementen_US
dc.description.departmentKatedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId227617
dc.title.translatedCitizenship Education of the Adults in the Librariesen_US
dc.contributor.refereeŠerák, Michal
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAndragogika a personální řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.programAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.programAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Adult Education and Personnel Managementen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult Education and Personnel Managementen_US
uk.degree-program.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-program.enAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csCílem práce je identifikovat a analyzovat aktivity knihoven v oblasti občanského vzdělávání dospělých. Diplomová práce vymezuje oblast občanského vzdělávání dospělých a jeho vztah k zájmovému vzdělávání, neboť spolu úzce souvisí a do určité míry se překrývají, protože mezi nimi neexistuje přesně vymezená hranice. Rozpracovává role knihoven jako vzdělávacích institucí obecně, ale také jako institucí občanského vzdělávání dospělých. Dále nabízí přehled vybraných metod vzdělávacích aktivit pro dospělé, které se používají v prostředí knihoven. Představeny jsou zejména přednášky a besedy jako metody, které bývají zastoupeny nejčastěji. Součástí práce je i empirické šetření, které je provedeno formou rozhovorů se šesti pracovníky knihoven okresních měst Jihočeského kraje a jehož cílem je zjištění stavu občanského vzdělávání dospělých v jejich knihovnách. Jako poslední je obsaženo zhodnocení silných a slabých stránek občanského vzdělávání dospělých v prostředí knihoven v České republice pomocí analýzy SWOT, která se opírá o teoretické koncepty, existující výzkumy i vlastní empirické šetření.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this work is to find and analyse library activity in the subject of adult civic education. Moreover, this thesis defines the area of adult civic education and its relation to hobby education. Subsequently, these two matters are closely related and to some extent overlap, and there is no precisely defined boundary between them. Furthermore, the role of libraries as educational institutions in general, as well as civic adult education institutions are expanded. Additionally, an overview of chosen adult educational activities that can be done in a library setting is also provided. Lectures and conversations, in particular, are highlighted as the most frequently featured methods. Similarly, an empirical study, performed in the form of interviews with six librarians from the district towns of the South Bohemian Region, is also part of the work, with the goal of determining the state of adult civic education in their libraries. The final project is a SWOT analysis of the strengths and limitations of adult civic education in the Czech Republic's library setting, which is based on theoretical concepts, existing research, and its own actual study.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
thesis.grade.code4
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV