Zobrazit minimální záznam

Nippon re-discovered. The image of Japan in central European modernism 1920-1940
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorČapková, Helena
dc.date.accessioned2017-04-12T10:21:30Z
dc.date.available2017-04-12T10:21:30Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17346
dc.description.abstractVliv Japonska na evropský kontinent byl výjimečně silný v době japonismu, tedy ve druhé polovině 19. století. Proměna této téměř posedlosti Japonskem v sofistikovanou znalost japonského umění a filozofie na pozadí mezinárodní modernity dvacátých a třicátých let je námětem této práce. Co je japonského na modernismu a obecně na uměleckém výrazu meziválečného období? Zdá se, že je to projev japonské estetiky, která byla tehdy všudypřítomná a v kontextu daného období bychom ji mohli přirovnat k jedné z nití osnovy koberce dějin umění. Kvůli omezenému prostoru, který tato práce může obsáhnout, bude pozornost soustředěna na Střední Evropu a Japonsko. Japonská umělecká scéna se již na začátku 20. století stala aktivním účastníkem mezinárodních diskuzí o umění. Umělecká i politická situace v Japonsku byla zvláště důležitá při hledání výrazu modernismu, jehož se účastnila mnoho předních osobností uměleckého života, včetně těch ze Střední Evropy. Samostatné kapitoly jsou věnované umělcům, kteří výrazně zasáhli do této diskuze např. Johannes Itten, Bedřich Feuerstein nebo Bruno Taut.cs_CZ
dc.description.abstractJapanese influence on Europe was particularly strong in the period of japonism, which is widely pinned down and limited to the second half of 19th century. However, this Japanese vogue transformed into a sophisticated knowledge and admiration for Japanese art, philosophy and everyday life by the interwar period. This transformation happened within a framework of international modernity and is a subject of this text. What is the Japanese element in modernism that alludes its latent japaneseness? I argue that it is a symptom of Japanese aesthetics that deeply rooted into common consciousness by the time between the wars. The geographic focus of this paper is on Central Europe and Japan. Japanese art scene has been an active participant of international art debates since the beginning of 20th century. This dynamic situation in Japan played a crucial role in seeking the history and unique face of modernism. Many prominent artists took part in this process including the ones for Central Europe. Therefore, few case studies will be included, such as on Johannes Itten, Bedřich Feuerstein and Bruno Taut.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleZnovuobjevení Nipponu. Obraz Japonska ve středoevropském modernismu 1920-1940cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-23
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId62856
dc.title.translatedNippon re-discovered. The image of Japan in central European modernism 1920-1940en_US
dc.contributor.refereeŠvácha, Rostislav
dc.identifier.aleph001095239
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny umění - Japanologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Art - Japanese Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny umění - Japanologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Art - Japanese Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csVliv Japonska na evropský kontinent byl výjimečně silný v době japonismu, tedy ve druhé polovině 19. století. Proměna této téměř posedlosti Japonskem v sofistikovanou znalost japonského umění a filozofie na pozadí mezinárodní modernity dvacátých a třicátých let je námětem této práce. Co je japonského na modernismu a obecně na uměleckém výrazu meziválečného období? Zdá se, že je to projev japonské estetiky, která byla tehdy všudypřítomná a v kontextu daného období bychom ji mohli přirovnat k jedné z nití osnovy koberce dějin umění. Kvůli omezenému prostoru, který tato práce může obsáhnout, bude pozornost soustředěna na Střední Evropu a Japonsko. Japonská umělecká scéna se již na začátku 20. století stala aktivním účastníkem mezinárodních diskuzí o umění. Umělecká i politická situace v Japonsku byla zvláště důležitá při hledání výrazu modernismu, jehož se účastnila mnoho předních osobností uměleckého života, včetně těch ze Střední Evropy. Samostatné kapitoly jsou věnované umělcům, kteří výrazně zasáhli do této diskuze např. Johannes Itten, Bedřich Feuerstein nebo Bruno Taut.cs_CZ
uk.abstract.enJapanese influence on Europe was particularly strong in the period of japonism, which is widely pinned down and limited to the second half of 19th century. However, this Japanese vogue transformed into a sophisticated knowledge and admiration for Japanese art, philosophy and everyday life by the interwar period. This transformation happened within a framework of international modernity and is a subject of this text. What is the Japanese element in modernism that alludes its latent japaneseness? I argue that it is a symptom of Japanese aesthetics that deeply rooted into common consciousness by the time between the wars. The geographic focus of this paper is on Central Europe and Japan. Japanese art scene has been an active participant of international art debates since the beginning of 20th century. This dynamic situation in Japan played a crucial role in seeking the history and unique face of modernism. Many prominent artists took part in this process including the ones for Central Europe. Therefore, few case studies will be included, such as on Johannes Itten, Bedřich Feuerstein and Bruno Taut.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990010952390106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV