Ostravská scéna v rozšířeném kontextu 80. a 90. let
The Art Scene in Ostrava in an Extended Context of the1980's and 1990's
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172881Identifiers
Study Information System: 245374
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Referee
Pech, Milan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Art
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
23. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
modernismus, postmodernismus, neoexpresionismus, novámalba, centrum, periferie, umělecká scéna, veřejný prostorKeywords (English)
modernism, postmodernism, neoexpresionism, new painting,centre, periphery, art scene, public spaceV důsledku postmoderní decentralizace myšlení dochází k roztříštění monolitického dějinného vývoje a společně s tím i k uznání periferních proudů uměleckého vývoje. V Čechách tak v polovině osmdesátých let vznikají dvě paralelní regionální umělecké scény - v Ostravě a Ústí nad Labem, které se vyznačují jiným přístupem k tradičním uměleckým strategiím. Zdá se, že tradiční disciplíny v regionech selhávají a tamější umělci v důsledku nemožnosti spojitého navázání a neexistenci institucionální opory volí vyostřené pozice vůči základům uměleckého díla a jeho potvrzování. V Ostravě se tak umělci v osmdesátých a devadesátých letech obrátili proti klasickému institucionálnímu provozu - v podobě orientace na veřejný prostor, a ke kritice modernistických základů autonomního uměleckého díla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
As a result of the postmodern decentralization of thinking, the monolithic historical development is undermined and together with it the peripheral streams of artistic development are accepted. In the mid-eighties in the Czech republic two parallel regional art scenes were emerged in Ostrava and Usti nad Labem, which are characterized by a different approach to traditional artistic strategies. It seems that traditional disciplines in these regions are failing, and the artists due to the impossibility of continuous connection with previous historical development and the lack of institutional support opts for the intesified position towards the bases of the art itself and its affirmation. Artists in the 1980s and 1990s in Ostrava turned against the classic institutional activity in the form of orientation on the public space and criticism of the bases of modern autonomous artwork. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)