Show simple item record

Man without Memory: The Work of Max Picard in Contemporary Philosophical and Literary Contexts
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorSvárovská, Nicol
dc.date.accessioned2022-04-12T09:55:05Z
dc.date.available2022-04-12T09:55:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171945
dc.description.abstractDisertační práce Člověk bez paměti: Dílo Maxe Picarda v aktuálních myšlenkových a literárních kontextech se zabývá myšlením švýcarského filosofa Maxe Picarda. Úvahy o slovu a tichu vystupují jako fundament Picardova myšlení, z něhož je napříč prací rozehrán motiv času, paměti a zapomínání, médií, totální války, atomové bomby, fenoménu Eichmann či identifikace s pachatelem. Picardovo promýšlení totální války a atomové bomby je zasazeno do kontextu myslitelů jako Martin Heidegger, Hannah Arendt či Günther Anders. Událost atomové bomby, pojednaná fenomenologicky jako první lidská zkušenost totality světa, je vyložena jako vnější manifestace toho, co se již odehrálo v člověku. Práce zobrazuje akustiku války a dává tak kontext Picardovým úvahám o totální válce a rozhlasu v nacistickém Německu. Jádrem, k němuž se Picard promýšlením médií dostává je ontologická proměna člověka, spojená se ztrátou slova a přechodem od vizuálního k akustickému. Téma zapomínání, diskontinuity, atomizace času, rozrušení paměti a konce člověka jako časové bytosti - Picardův klíč k interpretaci událostí 20. století - je vyloženo v dialogu s Augustinem, Hugo von Hofmannsthalem, Pierrem Norou, Friedrichem Nietzschem či Bettinou Stangneth. Práce se věnuje tématu identifikace s pachatelem a zasazuje Picardův koncept Hitler v nás a...cs_CZ
dc.description.abstractThe PhD Thesis Man without Memory: The Work of Max Picard in Contemporary Philosophical and Literary Contexts focuses on the thought of the Swiss philosopher Max Picard. Reflections on language and silence stand out as the foundation of Picard's thinking, from which unfold the themes of time, memory and forgetting, the media, total war, the atomic bomb, the Eichmann phenomenon, and the identification with the perpetrator. Picard's thoughts on total war and the atomic bomb are set in the context of the works of Martin Heidegger, Hannah Arendt or Günther Anders. The event of the atomic bomb - understood phenomenologically as the first human experience of totality - is interpreted as an external manifestation of the inner transformation of man. By depicting the so-called "acoustics of war", the Thesis gives context to Picard's reflections on total war and radio in Nazi Germany. Picard's critique of the media reflects the ontological transformation of man, associated with the loss of word and the transition from visual to acoustic. The themes of forgetting, discontinuity, atomization of time, disruption of memory, and the end of man as a temporal being - Picard's key to the interpretation of 20th -century events - are interpreted in dialogue with Augustine, Friedrich Nietzsche, Hugo von Hofmannsthal,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsilence|destruction of language|total war|atomic bomb|media|radio|genocide|memory|forgetting|identification with the perpetrator|transcendence|phenomenology|ens distentum|monument|Max Picard|Hannah Arendt|Günther Anders|Martin Heidegger|Augustine|Friedrich Nietzsche|Hugo von Hofmannsthal|Pierre Nora|Bettina Stangneth|Franz Kafka|Jonathan Littell|Jochen Gerz|Esther Shalev-Gerzen_US
dc.subjectticho|destrukce řeči|totální válka|atomová bomba|média|rozhlas|genocida|paměť|zapomínání|identifikace s pachatelem|transcendence|fenomenologie|ens distentum|pomník|Max Picard|Hannah Arendt|Günther Anders|Martin Heidegger|Augustine|Friedrich Nietzsche|Hugo von Hofmannsthal|Pierre Nora|Bettina Stangneth|Franz Kafka|Jonathan Littell|Jochen Gerz|Esther Shalev-Gerzcs_CZ
dc.titleČlověk bez paměti: Dílo Maxe Picarda v aktuálních myšlenkových a literárních kontextechcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-02-17
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId146900
dc.title.translatedMan without Memory: The Work of Max Picard in Contemporary Philosophical and Literary Contextsen_US
dc.contributor.refereeMüller, Richard
dc.contributor.refereeFulka, Josef
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral and Comparative Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná a srovnávací literatura (komparatistika)cs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral and Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce Člověk bez paměti: Dílo Maxe Picarda v aktuálních myšlenkových a literárních kontextech se zabývá myšlením švýcarského filosofa Maxe Picarda. Úvahy o slovu a tichu vystupují jako fundament Picardova myšlení, z něhož je napříč prací rozehrán motiv času, paměti a zapomínání, médií, totální války, atomové bomby, fenoménu Eichmann či identifikace s pachatelem. Picardovo promýšlení totální války a atomové bomby je zasazeno do kontextu myslitelů jako Martin Heidegger, Hannah Arendt či Günther Anders. Událost atomové bomby, pojednaná fenomenologicky jako první lidská zkušenost totality světa, je vyložena jako vnější manifestace toho, co se již odehrálo v člověku. Práce zobrazuje akustiku války a dává tak kontext Picardovým úvahám o totální válce a rozhlasu v nacistickém Německu. Jádrem, k němuž se Picard promýšlením médií dostává je ontologická proměna člověka, spojená se ztrátou slova a přechodem od vizuálního k akustickému. Téma zapomínání, diskontinuity, atomizace času, rozrušení paměti a konce člověka jako časové bytosti - Picardův klíč k interpretaci událostí 20. století - je vyloženo v dialogu s Augustinem, Hugo von Hofmannsthalem, Pierrem Norou, Friedrichem Nietzschem či Bettinou Stangneth. Práce se věnuje tématu identifikace s pachatelem a zasazuje Picardův koncept Hitler v nás a...cs_CZ
uk.abstract.enThe PhD Thesis Man without Memory: The Work of Max Picard in Contemporary Philosophical and Literary Contexts focuses on the thought of the Swiss philosopher Max Picard. Reflections on language and silence stand out as the foundation of Picard's thinking, from which unfold the themes of time, memory and forgetting, the media, total war, the atomic bomb, the Eichmann phenomenon, and the identification with the perpetrator. Picard's thoughts on total war and the atomic bomb are set in the context of the works of Martin Heidegger, Hannah Arendt or Günther Anders. The event of the atomic bomb - understood phenomenologically as the first human experience of totality - is interpreted as an external manifestation of the inner transformation of man. By depicting the so-called "acoustics of war", the Thesis gives context to Picard's reflections on total war and radio in Nazi Germany. Picard's critique of the media reflects the ontological transformation of man, associated with the loss of word and the transition from visual to acoustic. The themes of forgetting, discontinuity, atomization of time, disruption of memory, and the end of man as a temporal being - Picard's key to the interpretation of 20th -century events - are interpreted in dialogue with Augustine, Friedrich Nietzsche, Hugo von Hofmannsthal,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV