Zobrazit minimální záznam

Music metaphors in Czech and Japanese
dc.contributor.advisorKanasugi, Petra
dc.creatorDavidová, Anna
dc.date.accessioned2022-04-12T09:36:02Z
dc.date.available2022-04-12T09:36:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171939
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá hudebními metaforami v češtině a japonštině používanými při popisu hudby. Konkrétně hudebními metaforami použitými hudebními kritiky v japonských a českých hudebních časopisech. Metaforické výrazy jsou často využívány, mimo jiné, k popisu abstraktních jevů. Práce se soustředí na popisy pocitů a dojmů, které hudba v lidech vyvolává, a které jsou následně používány k popisu a ohodnocení hudby samotné. Cílem práce je pak srovnání použití těchto metafor ve dvou naprosto rozličných jazycích a kulturách. Teoretická část práce nastiňuje teorii konceptuálních metafor a hudební složky. Zdrojem využívaným v praktické části jsou recenze hudebních kritiků japonských a českých časopisů zaměřených na klasickou hudbu. V úvodní kapitole je představeno téma práce a motivace k jeho výzkumu. Ve druhé kapitole stručně popíši teorii konceptuálních metafor, jejich souvislosti s pocity a uvedení do hudební nauky, kde zároveň přibližuji ústřední téma práce. Třetí kapitola obsahuje praktickou část práce a její výsledek, tedy použité české a japonské metaforické výrazy v časopisech a jejich srovnání. Zároveň v ní také upřesňuji metodologii práce. V poslední, čtvrté, kapitole pak shrnuji výsledky práce a pokládám několik otázek k případnému dalšímu výzkumu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on musical metaphors in Czech and in Japanese languages used for description of music. In particular on musical metaphors used by music critics in Czech and Japanese music magazines. Metaphorical expressions describe figurative concepts that cannot be described in any other ways than by metaphorical expressions. The thesis focuses on descriptions of emotions and impressions induced in listeners by music, which are subsequently used for description and review of the music itself. The aim of this analysis is the comparison of usage of the examined metaphors in two absolutely different languages and cultures. Theoretical part of the thesis addresses research on conceptual metaphors and music. Practical part of the thesis is based on reviews of the music critics written in Czech and Japanese music magazines about classical music. Chapter 1 presents the introduction to the topic of the thesis and the motivation for the research. In Chapter 2 I focus on the theory of conceptual metaphors, relation of conceptual metaphors to emotions and music theory. In addition, I also explain in more details the main topic of the thesis. Chapter 3 consists of the research itself and its results, which means the Czech and Japanese metaphors used in the reviews and their comparison. In this chapter I...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfigurative language|music|Japanese|Czech|conceptual metaphorsen_US
dc.subjectfigurativní jazyk|hudba|japonština|čeština|konceptuální metaforycs_CZ
dc.titleHudební metafory v češtině a v japonštiněcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-02-10
dc.description.departmentDepartment of Sinologyen_US
dc.description.departmentKatedra sinologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId209547
dc.title.translatedMusic metaphors in Czech and Japaneseen_US
dc.contributor.refereeTirala, Martin
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineJaponská studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineJapanese Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sinologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sinologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csJaponská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enJapanese Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá hudebními metaforami v češtině a japonštině používanými při popisu hudby. Konkrétně hudebními metaforami použitými hudebními kritiky v japonských a českých hudebních časopisech. Metaforické výrazy jsou často využívány, mimo jiné, k popisu abstraktních jevů. Práce se soustředí na popisy pocitů a dojmů, které hudba v lidech vyvolává, a které jsou následně používány k popisu a ohodnocení hudby samotné. Cílem práce je pak srovnání použití těchto metafor ve dvou naprosto rozličných jazycích a kulturách. Teoretická část práce nastiňuje teorii konceptuálních metafor a hudební složky. Zdrojem využívaným v praktické části jsou recenze hudebních kritiků japonských a českých časopisů zaměřených na klasickou hudbu. V úvodní kapitole je představeno téma práce a motivace k jeho výzkumu. Ve druhé kapitole stručně popíši teorii konceptuálních metafor, jejich souvislosti s pocity a uvedení do hudební nauky, kde zároveň přibližuji ústřední téma práce. Třetí kapitola obsahuje praktickou část práce a její výsledek, tedy použité české a japonské metaforické výrazy v časopisech a jejich srovnání. Zároveň v ní také upřesňuji metodologii práce. V poslední, čtvrté, kapitole pak shrnuji výsledky práce a pokládám několik otázek k případnému dalšímu výzkumu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on musical metaphors in Czech and in Japanese languages used for description of music. In particular on musical metaphors used by music critics in Czech and Japanese music magazines. Metaphorical expressions describe figurative concepts that cannot be described in any other ways than by metaphorical expressions. The thesis focuses on descriptions of emotions and impressions induced in listeners by music, which are subsequently used for description and review of the music itself. The aim of this analysis is the comparison of usage of the examined metaphors in two absolutely different languages and cultures. Theoretical part of the thesis addresses research on conceptual metaphors and music. Practical part of the thesis is based on reviews of the music critics written in Czech and Japanese music magazines about classical music. Chapter 1 presents the introduction to the topic of the thesis and the motivation for the research. In Chapter 2 I focus on the theory of conceptual metaphors, relation of conceptual metaphors to emotions and music theory. In addition, I also explain in more details the main topic of the thesis. Chapter 3 consists of the research itself and its results, which means the Czech and Japanese metaphors used in the reviews and their comparison. In this chapter I...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sinologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV