Zobrazit minimální záznam

Order of acquisition of grammatical words and forms: on-linequestionnaire
dc.contributor.advisorSmolík, Filip
dc.creatorMatějka, Štěpán
dc.date.accessioned2022-04-12T10:37:02Z
dc.date.available2022-04-12T10:37:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171685
dc.description.abstractOsvojování gramatiky představuje jednu z oblastí, které je v zahraniční psycholingvistice dlouhodobě věnována značná pozornost. Bohatou tradici mají výzkumy, jež jsou zaměřeny na stanovení pořadí osvojování gramatických slov a tvarů v jednotlivých jazycích (např. Bloom et al., 1980; Brown, 1973; de Villiers & de Villiers, 1973). Naproti tomu pro český jazyk existuje do dnešní doby pouze omezené množství údajů o průběhu osvojování gramatických slov a tvarů, které by vycházely z empirických výzkumů nebo byly získány od přiměřeně velkého počtu dětí. Určité poznatky o osvojování gramatiky v češtině přinášejí například práce Pačesové (1979), Chejnové (2016a) či Smolíka (2002). Cílem dizertační práce je proto získat deskriptivní data o osvojování gramatických slov a tvarů v češtině. Zároveň je v dizertační práci zjišťováno, jestli tato data o osvojování gramatiky mohou být sesbírána pomocí metody rodičovských dotazníků (např. Fenson et al., 1993, 2007; Rescorla, 1989), která je používána zejména pro sledování osvojování lexika. Osvojování gramatiky je rodičovskými dotazníky zkoumáno pouze ve velmi omezeném rozsahu. V rámci dizertační práce bylo realizováno pět dotazníkových šetření, která byla zacílena na osvojování pádů podstatných a přídavných jmen, slovesných tvarů, předložek, tázacích slov, spojek a...cs_CZ
dc.description.abstractGrammar acquisition is a widely researched area in international psycholinguistics. A great amount of research has focused on determining the order of acquiring grammatical words and forms in individual languages (e.g. Bloom et al., 1980; Brown, 1973; de Villiers & de Villiers, 1973). By contrast, as regards Czech, to this day there has been only a limited amount of data on the process of the acquisition of grammar words and forms based on empirical research or sourced from an adequate number of child respondents. Some findings about Czech grammar acquisition were introduced e.g. by Pačesová (1979), Chejnová (2016a) or Smolík (2002). The present dissertation therefore aims to collect descriptive data on the acquisition of grammatical words and forms in Czech. It also determines whether these grammar acquisition data can be collected using parent reports (e.g. Fenson et al., 1993, 2007; Rescorla, 1989), a method which has been used primarily to monitor the acquisition of lexis. Grammar acquisition has been examined through parent reports only to a limited extent. The dissertation comprises five parent report surveys, aimed at the acquisition of noun and adjective cases, verb forms, prepositions, interrogative expressions, conjunctions and linking expressions. Data were collected from a total of 580...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfirst language acquisition|acquisition of grammar|Czech|parent reports|accuracy of parent reportsen_US
dc.subjectosvojování prvního jazyka|osvojování gramatiky|čeština|rodičovské dotazníky|spolehlivost rodičovských dotazníkůcs_CZ
dc.titlePořadí osvojování gramatických slov a tvarů: elektronický dotazníkcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-01-19
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId146358
dc.title.translatedOrder of acquisition of grammatical words and forms: on-linequestionnaireen_US
dc.contributor.refereeMertins, Barbara
dc.contributor.refereeBytešníková, Ilona
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Languageen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Languageen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csOsvojování gramatiky představuje jednu z oblastí, které je v zahraniční psycholingvistice dlouhodobě věnována značná pozornost. Bohatou tradici mají výzkumy, jež jsou zaměřeny na stanovení pořadí osvojování gramatických slov a tvarů v jednotlivých jazycích (např. Bloom et al., 1980; Brown, 1973; de Villiers & de Villiers, 1973). Naproti tomu pro český jazyk existuje do dnešní doby pouze omezené množství údajů o průběhu osvojování gramatických slov a tvarů, které by vycházely z empirických výzkumů nebo byly získány od přiměřeně velkého počtu dětí. Určité poznatky o osvojování gramatiky v češtině přinášejí například práce Pačesové (1979), Chejnové (2016a) či Smolíka (2002). Cílem dizertační práce je proto získat deskriptivní data o osvojování gramatických slov a tvarů v češtině. Zároveň je v dizertační práci zjišťováno, jestli tato data o osvojování gramatiky mohou být sesbírána pomocí metody rodičovských dotazníků (např. Fenson et al., 1993, 2007; Rescorla, 1989), která je používána zejména pro sledování osvojování lexika. Osvojování gramatiky je rodičovskými dotazníky zkoumáno pouze ve velmi omezeném rozsahu. V rámci dizertační práce bylo realizováno pět dotazníkových šetření, která byla zacílena na osvojování pádů podstatných a přídavných jmen, slovesných tvarů, předložek, tázacích slov, spojek a...cs_CZ
uk.abstract.enGrammar acquisition is a widely researched area in international psycholinguistics. A great amount of research has focused on determining the order of acquiring grammatical words and forms in individual languages (e.g. Bloom et al., 1980; Brown, 1973; de Villiers & de Villiers, 1973). By contrast, as regards Czech, to this day there has been only a limited amount of data on the process of the acquisition of grammar words and forms based on empirical research or sourced from an adequate number of child respondents. Some findings about Czech grammar acquisition were introduced e.g. by Pačesová (1979), Chejnová (2016a) or Smolík (2002). The present dissertation therefore aims to collect descriptive data on the acquisition of grammatical words and forms in Czech. It also determines whether these grammar acquisition data can be collected using parent reports (e.g. Fenson et al., 1993, 2007; Rescorla, 1989), a method which has been used primarily to monitor the acquisition of lexis. Grammar acquisition has been examined through parent reports only to a limited extent. The dissertation comprises five parent report surveys, aimed at the acquisition of noun and adjective cases, verb forms, prepositions, interrogative expressions, conjunctions and linking expressions. Data were collected from a total of 580...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV