Zobrazit minimální záznam

A Critique of Popular Music in Roger Scruton's Thoughts
dc.contributor.advisorDykast, Roman
dc.creatorSmutný, Robert
dc.date.accessioned2022-04-12T09:27:45Z
dc.date.available2022-04-12T09:27:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171641
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá kritikou populární hudby, již provádí britský konzervativní filosof Roger Scruton. Vychází z předpokladu, že tato kritika není ryze estetická, neboť je hluboce zakořeněna ve Scrutonově pojetí umění, kultury a člověka. První část práce se proto zaobírá těmito širšími souvislostmi, a jejím výtěžkem je vysvětlení, proč Scruton zavrhuje populární hudbu coby nedílnou součást populární kultury. Druhá část práce se zabývá Scrutonovou filosofií hudby, tedy otázkami hudební estetiky: jaký je ontologický status hudby, co může znamenat, v čem spočívá její hodnota a v čem její "etická moc". Třetí část je věnována samotné kritice populární hudby: nejprve je objasněn její pojem a následně jsou propojeny výtěžky obou předchozích kapitol, aby byl Scrutonův odsudek populární hudby pojat v plné šíři. Závěr práce je věnován poukázání na problematické aspekty Scrutonovy teorie, zejména otázce adekvátnosti aplikace modelu pro oceňování vážné hudby na případ hudby populární.cs_CZ
dc.description.abstractThis Master's thesis deals with a critique of popular music by the British conservative philosopher Roger Scruton. It is based on a premise that this critique is not purely aesthetic, as it is deeply rooted in Scruton's conception of art, culture, and man. The first part of the thesis, therefore, deals with this broader context, and its outcome is an explanation of the reasons why Scruton rejects popular music as an integral part of popular culture. The second part of the thesis focuses on Scruton's philosophy of music, in other words, on questions of musical aesthetics: what the ontological status of music is, what the nature of its meaning is, what its value is, and what its 'ethical power' is. The third part is devoted to the critique of popular music itself: first, the concept of popular music is clarified, and then the outputs of the two previous chapters are linked to fully grasp Scruton's condemnation of popular music. In the end, the thesis points to problematic aspects of Scruton's theory: it questions the adequacy of applying the model of evaluating classical music to the case of popular music.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpopular music|aesthetics of music|Roger Scruton|moral critique|aesthetic valueen_US
dc.subjectpopulární hudba|hudební estetika|Roger Scruton|morální kritika|estetická hodnotacs_CZ
dc.titleKritika populární hudby v úvahách Rogera Scrutonacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-02-02
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId220829
dc.title.translatedA Critique of Popular Music in Roger Scruton's Thoughtsen_US
dc.contributor.refereeKulka, Tomáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá kritikou populární hudby, již provádí britský konzervativní filosof Roger Scruton. Vychází z předpokladu, že tato kritika není ryze estetická, neboť je hluboce zakořeněna ve Scrutonově pojetí umění, kultury a člověka. První část práce se proto zaobírá těmito širšími souvislostmi, a jejím výtěžkem je vysvětlení, proč Scruton zavrhuje populární hudbu coby nedílnou součást populární kultury. Druhá část práce se zabývá Scrutonovou filosofií hudby, tedy otázkami hudební estetiky: jaký je ontologický status hudby, co může znamenat, v čem spočívá její hodnota a v čem její "etická moc". Třetí část je věnována samotné kritice populární hudby: nejprve je objasněn její pojem a následně jsou propojeny výtěžky obou předchozích kapitol, aby byl Scrutonův odsudek populární hudby pojat v plné šíři. Závěr práce je věnován poukázání na problematické aspekty Scrutonovy teorie, zejména otázce adekvátnosti aplikace modelu pro oceňování vážné hudby na případ hudby populární.cs_CZ
uk.abstract.enThis Master's thesis deals with a critique of popular music by the British conservative philosopher Roger Scruton. It is based on a premise that this critique is not purely aesthetic, as it is deeply rooted in Scruton's conception of art, culture, and man. The first part of the thesis, therefore, deals with this broader context, and its outcome is an explanation of the reasons why Scruton rejects popular music as an integral part of popular culture. The second part of the thesis focuses on Scruton's philosophy of music, in other words, on questions of musical aesthetics: what the ontological status of music is, what the nature of its meaning is, what its value is, and what its 'ethical power' is. The third part is devoted to the critique of popular music itself: first, the concept of popular music is clarified, and then the outputs of the two previous chapters are linked to fully grasp Scruton's condemnation of popular music. In the end, the thesis points to problematic aspects of Scruton's theory: it questions the adequacy of applying the model of evaluating classical music to the case of popular music.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV