Spiritualita severoamerických indiánů jako inspirace výchovně-vzdělávacího procesu v ČR
North American Native Religions as an Ispiration for the Educational Process
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171532Identifiers
Study Information System: 189646
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Janošová, Pavlína
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
indiánská spiritualita, indiánství, woodcraft, výchovaKeywords (English)
Native American spirituality, Indianism, woodcraft, educationTato diplomová práce se zabývá studiem vybraných principů spirituality severoamerických indiánů, které nahlíží jako inspiraci pro výchovu a osobní rozvoj člověka. V teoretické části zkoumá základní aspekty indiánské spirituality a indiánského životního stylu, které jsou součástí fenoménu zvaného indiánství. Přihlíží také k problematice vzniku a vývoje popularity indiánství na našem území a k jeho praktickým podobám v euroindiánských hnutích. Konkrétní pozornost je věnována hnutí woodcraft a v něm jeho výchovně-vzdělávacímu rozměru. Praktická část obsahuje výzkum duchovní a výchovné praxe indiánství ve woodcraftu. Výzkum se opírá o analýzu polostrukturovaných rozhovorů s vybranými woodcraftery, kteří touto výchovou prošli nebo ji aplikují při výchově nových generací. Výsledky výzkumu potvrdily živou praxi indiánských duchovních a výchovných idejí ve wodcraftu. Prozrazuje to praxi indiánství na našem území, jemuž se věnují jedinci žijící v jinak běžných kulturních podmínkách našeho světa.
This diploma thesis deals with the study of selected principles of the spirituality of North American Indians, which it see as inspiration for the education and personal development. The theoretical part examines the basic aspects of Native American spirituality and lifestyle as part of the phenomenon called Indianism. It also takes into account the issue of the origin and development of the popularity of Indianism in our territory and its practical forms in the Euro- Indian movements. Particular attention is paid to the woodcraft movement and its educational dimension. The practical part contains research on the spiritual and educational practice of Indianism in woodcraft. The research is based on the analysis of semi-structured interviews with selected woodcrafters who have undergone this education or apply it to the education of new generations. The results of the research confirmed the living practice of Native American spiritual and educational ideas in wodcraft. This reveals the practice of Indianism in our territory, which is devoted by individuals living in the otherwise normal cultural conditions of our world.