Zobrazit minimální záznam

Theory of Metaphor and Contemporary Art
dc.contributor.advisorDadejík, Ondřej
dc.creatorMagidová, Markéta
dc.date.accessioned2022-04-12T09:11:42Z
dc.date.available2022-04-12T09:11:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171050
dc.description.abstractNázev práce: Metafora a současné umění Autorka: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Katedra: Katedra estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. Abstrakt V této práci představuji argumenty pro platnost estetické koncepce umění (koncepce založené na pojmu estetické zkušenosti) i vzhledem k vývoji uměleckých směrů v posledním půstoletí. Činím tak na základě výkladu estetického rozměru umění skrze teorii umění jako rozšířené pojetí metafory. Dokládám, že je to právě živá metafora, která funguje v dílech (nejen) současného umění jako jejich estetický model. Tuto myšlenku rozpracovávám prostřednictvím propojení tří konvergentních a v současnosti vlivných koncepcí: hermeneutické teorie živé metafory Paula Ricoeura, estetiky jevení Martina Seela a teorie umění jako podivného nástroje od Alvy Noëho. Stanovuji klíčové podmínky a vlastnosti procesu vzniku metaforického významu a dále je napojuji na charakteristiku uměleckého jevení. V perspektivě umění jako živé metafory lze redefinovat mýty a nedorozumění mezi estetikou a uměleckou praxí způsobené proměnou umělecké produkce zvláště s příchodem neoavantgard, přetrvávající až do současnosti. Toto nedorozumění lze vyjádřit dvěma hlavními problémy. Prvním problémem je propojení estetických teorií a předpokladu mediální esenciality uměleckých děl. Ukážu zde,...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: Metaphor and Contemporary Art Author: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Department: Department of Aesthetics Supervisor: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D Abstract In my dissertation I present arguments for the validity of the aesthetic conception of art (a conception based on the notion of aesthetic experience) also in relation to the development of art movements in the last half century. I do so on the basis of an interpretation of the aesthetic dimension of art through art theory as an extended concept of metaphor. I argue that it is the living metaphor that functions in works of (not only) contemporary art as their aesthetic model. I elaborate this idea through the interconnection of three convergent and currently influential concepts: Paul Ricoeur's hermeneutic theory of living metaphor, Martin Seel's aesthetics of appearing, and Alva Noë's theory of art as a strange tool. I lay out the key conditions and characteristics of the process of the emergence of metaphorical meaning and then relate these to the characteristics of artistic appearance. In the perspective of art as living metaphor, the myths and misunderstandings between aesthetics and artistic practice caused by the transformation of artistic production, especially with the advent of the neo-avant-gardes, persisting to the present day, can be...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcontemporary art|aesthetic experience|living metaphor|Paul Ricoeur|Martin Seel|Alva Noë|intermediality|imaginationen_US
dc.subjectsoučasné umění|estetická zkušenost|živá metafora|Paul Ricoeur|Martin Seel|Alva Noë|intermedialita|imaginacecs_CZ
dc.titleTeorie metafory a současné uměnícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-01-10
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId125813
dc.title.translatedTheory of Metaphor and Contemporary Arten_US
dc.contributor.refereeDvořák, Tomáš
dc.contributor.refereeFulková, Marie
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNázev práce: Metafora a současné umění Autorka: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Katedra: Katedra estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. Abstrakt V této práci představuji argumenty pro platnost estetické koncepce umění (koncepce založené na pojmu estetické zkušenosti) i vzhledem k vývoji uměleckých směrů v posledním půstoletí. Činím tak na základě výkladu estetického rozměru umění skrze teorii umění jako rozšířené pojetí metafory. Dokládám, že je to právě živá metafora, která funguje v dílech (nejen) současného umění jako jejich estetický model. Tuto myšlenku rozpracovávám prostřednictvím propojení tří konvergentních a v současnosti vlivných koncepcí: hermeneutické teorie živé metafory Paula Ricoeura, estetiky jevení Martina Seela a teorie umění jako podivného nástroje od Alvy Noëho. Stanovuji klíčové podmínky a vlastnosti procesu vzniku metaforického významu a dále je napojuji na charakteristiku uměleckého jevení. V perspektivě umění jako živé metafory lze redefinovat mýty a nedorozumění mezi estetikou a uměleckou praxí způsobené proměnou umělecké produkce zvláště s příchodem neoavantgard, přetrvávající až do současnosti. Toto nedorozumění lze vyjádřit dvěma hlavními problémy. Prvním problémem je propojení estetických teorií a předpokladu mediální esenciality uměleckých děl. Ukážu zde,...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Metaphor and Contemporary Art Author: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Department: Department of Aesthetics Supervisor: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D Abstract In my dissertation I present arguments for the validity of the aesthetic conception of art (a conception based on the notion of aesthetic experience) also in relation to the development of art movements in the last half century. I do so on the basis of an interpretation of the aesthetic dimension of art through art theory as an extended concept of metaphor. I argue that it is the living metaphor that functions in works of (not only) contemporary art as their aesthetic model. I elaborate this idea through the interconnection of three convergent and currently influential concepts: Paul Ricoeur's hermeneutic theory of living metaphor, Martin Seel's aesthetics of appearing, and Alva Noë's theory of art as a strange tool. I lay out the key conditions and characteristics of the process of the emergence of metaphorical meaning and then relate these to the characteristics of artistic appearance. In the perspective of art as living metaphor, the myths and misunderstandings between aesthetics and artistic practice caused by the transformation of artistic production, especially with the advent of the neo-avant-gardes, persisting to the present day, can be...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantZuska, Vlastimil
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV