dc.creator | Koreň, Ladislav | |
dc.date.accessioned | 2022-01-25T13:45:45Z | |
dc.date.available | 2022-01-25T13:45:45Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/171009 | |
dc.language | English | cs |
dc.subject | Filozofie | cs |
dc.title | Practices of Reason | cs |
dc.type | habilitační práce | cs_CZ |
dcterms.dateAccepted | 2021-12-16 | |
dc.contributor.referee | Stekeler-Weithofer, Pirmin | |
dc.contributor.referee | Beran, Ondřej | |
dc.contributor.referee | Punčochář, Vít | |
thesis.degree.discipline | Filozofie | cs |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs |
uk.author.affiliation | Univerzita Hradec Králové, Filozofická fakulta | cs |
uk.habilitation-board.chairman | Kvasz, Ladislav | |
uk.habilitation-board.member | Hill, James | |
uk.habilitation-board.member | Mácha, Jakub | |
uk.habilitation-board.member | Marvan, Tomáš | |
uk.habilitation-board.member | Moural, Josef | |
uk.abstract.cs | Východiskem habilitační práce je teze, že klíčem ke specificky lidské racionalitě jsou schopnosti participovat na sociálních a normativních praktikách udávání a požadování důvodů, které se etablují a rozvíjejí v rámci jazykové interakce. Za základní se přitom považuje schopnosti činit, hodnotit a zdůvodňovat tvrzení („tahy v prostoru důvodů“) od prvotně praktických až po více reflektivní. Konceptuálně práce navazuje na přístup, který v 90. letech 20. st. vypracoval Robert Brandom: tzv. „inferencialismus“. Ten ovšem systematicky a kriticky přemýšlí, domýšlí a reviduje z perspektivy, která je v této oblasti bádaní neobvyklá. Konkrétně (1) zasazuje tezi o lidské racionalitě do naturalistického rámce, podle něhož se lidské kognitivní i praktické schopnosti formují, evolučně i ontogeneticky, v rámci sociálních a komunikativních praktik. (2) Také na schopnosti „činit tahy v prostoru důvodů“ pohlíží jako na něco, co se musí vyvinout (v procesu fylogeneze a ontogeneze) a co má v tomto smyslu určité předpoklady i důsledky. Práce se pokouší osvětlit povahu a kognitivní strukturu těchto schopností právě tím, že zaměřuje pozornost na následující otázky:
1. jak a proč se lidské praktiky tvrzení, udávání a požadování důvodů (a relevantní schopnosti se jich účastnit) mohli vyvinout?
2. co to předpokládá na sociální, kognitivní a komunikativní úrovni?
3. jak tyto praktiky a schopnosti mění či kvalitativně transformují lidské kognitivní a praktické dispozice?
4. jaké světlo to vrhá na otázku po rozsahu a omezeních lidské racionality (ve světle výzkumů a teorií, které akcentují a-racionální, nereflektivní procesy na jedné straně a omezenost/chybovost reflektivních kognitivní a deliberativních procesů na straně druhé)?
Autor k těmto otázkám přistupuje dvojím způsobem. V 1. části práce rekonstruuje raison d´être a strukturu těchto praktik pomocí metody tzv. pragmatické genealogie. Z této genealogické perspektivy současně motivuje a reviduje klíčové inferencialistické teze o asertorické praxi a propozičním diskurzu. V dalších částech přistupuje k problematice z komplementárního pohledu: kritickým srovnáním s reprezentativními psychologickými teoriemi, které rovněž pohlížejí na lidské praktiky a schopnosti udávat a zvažovat důvody jako na primárně sociální kompetence (argumentace, zdůvodňování). Práce ukazuje, jak tyto empirické přístupy umožňují zaplnit bílá místa ve filozofickém teoretizování (evoluce racionálních praktik a schopností a jejich psychologické předpoklady a důsledky). Současně ukazuje, že filozofické teoretizování nabízí koherentní odpovědi na otázky, které tyto přístupy neřeší (nebo je neřeší uspokojivě). | cs |
uk.file-availability | HAB | |
uk.embargo.reason | V některých případech není možné zpřístupnit plný text práce z licenčních důvodů (např. publikované monografie, soubor článků). Vždy je k dispozici abstrakt a záznam z obhajoby, případně další informace. | cs |
uk.embargo.reason | In some cases, the full text cannot be made available due to licensing reasons (e.g., published monographs, collections of articles). An abstract and a defense record are always available, along with any additional information. | en |