Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorHudousková, Andrea
dc.date.accessioned2021-12-15T10:15:18Z
dc.date.available2021-12-15T10:15:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170736
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectčeština jako L2cs
dc.subjectžákovský korpus CzeSL-SGTcs
dc.subjectČeský národní korpuscs
dc.subjectmezijazykcs
dc.subjectjazykové skupinycs
dc.subjectobsahová větacs
dc.subjectspojkacs
dc.subjectkolokacecs
dc.subjectfrekvencecs
dc.subjectnadužívánícs
dc.titleUžití spojkových obsahových vět v češtině nerodilých mluvčíchcs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
uk.abstract.csNa základě dat z žákovského korpusu češtiny CzeSL-SGT a jejich srovnání s korpusy rodilých mluvčích (SYN2020, SKRIPT 2012) jsou zachycena specifika užití obsahových vět se spojkami že, aby, ať, jestli, zda, zdali a -li v jazyce nerodilých mluvčích, s přihlédnutím k jejich jazykovým skupinám (indoevropské, neindoevropské a slovanské jazyky). Analýza se zaměřuje na typické kolokace, jejich nadužívání či podužívání v žákovském jazyce a popis jazykových jevů, jež se odlišují od úzu rodilých mluvčích. Data ukazují, že nerodilí mluvčí mají tendenci nadužívat významově obecné a jim dobře známé jazykové prostředky na úkor sémanticky specifičtějších lexikálních jednotek. Rozdíly mezi žákovským jazykem a územ rodilých mluvčích jsou zřejmé u kolokací, různých slovesných vazeb a napříč jazykovými skupinami. Popis žákovského jazyka má význam pro výuku češtiny jako L2, neboť umožňuje lépe didakticky zpracovat zkoumané jazykové jevy, podporovat jejich aktivní užívání a odstraňování typických chyb, a to i s ohledem na konkrétní jazykovou skupinu.cs
uk.abstract.enBased on data from the Czech learner corpus CzeSL-SGT and a comparison with native speaker corpora (SYN2020, SKRIPT2012), the paper accounts for the specific use of content clauses with the conjunctions že, aby, ať, jestli, zda, zdali and -li in the language of non-native speakers, taking into consideration their language group (non-Indo-European, Indo-European and Slavonic languages). The article analyzes typical collocations, their over- and underuse by learners; it also describes language phenomena that differ from native usage. The data show that non-native speakers tend to overuse semantically broad lexical items, which they are familiar with, at the expense of more specific ones. The differences between learner and native usage are apparent in collocations, different types of verb complements and across language groups. The description of learners’ languages is helpful in teaching L2 Czech, since it facilitates a better didactic approach to specific language phenomena, promoting their active usage and the correction of typical errors with respect to particular language groups.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage50cs
dc.description.endPage65cs
dcterms.isPartOf.nameNová čeština doma a ve světěcs
dcterms.isPartOf.journalYear2021
dcterms.isPartOf.journalVolume2021
dcterms.isPartOf.journalIssue2
dcterms.isPartOf.issn1805-367X
dc.relation.isPartOfUrlhttps://ncds.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV