Zobrazit minimální záznam

Mythology and ideology of "children's" semantic codes in the magazine Sluníčko before and after year 1989
dc.contributor.advisorŠoltys, Otakar
dc.creatorSmrčková, Andrea
dc.date.accessioned2017-04-11T14:58:23Z
dc.date.available2017-04-11T14:58:23Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/16922
dc.description.abstractBakalářská diplomová práce "Mytologie a ideologie "dětských" sémiotických kódů v časopise Sluníčko před a po r. 1989" pojednává o specifickém způsobu konstrukce světa na stránkách dětského časopisu. Vzhledem k rozsahu bakalářské práce byla k analýze zvolena dvě úzce časově ohraničená období, ročníky 20 a 40. K teoretické stránce patří nejen popis hlavní metody - sémiotická analýza, ale také nástin problematiky psychologického vývoje dítěte, žánrů určených pro dětské čtenáře a stručné vysvětlení proměn chápání mytologie od počátku dějin lidstva do současnosti. Snahou v praktické části práce bylo objevit a rozkrýt mýty spojené s několika tématy (rodina, svátky, vzdělávání, práce a rozdíly mezi lidmi). Na základě Barthovy teorie mytologie a ideologie byla provedena sémiotická analýza primárního systému, tzn. jazyka vybraných textů (zastoupena je poezie, próza i redakční materiály, které lze nazvat pracovní listy - rozvíjí schopnosti dítěte) a také několika obrázků, které měly pro analýzu zásadní význam. U charakteristických materiálů jsme zkoumali, co se děje s částmi znaku (označující a označované)z primárního systému, pokud přejdou do systému sekundárního, který Barthes nazývá metajazyk nebo také mytologický systém. Zvláštní kapitola se věnuje reklamě, která se objevila až ročníku 40. Zejména na příkladě...cs_CZ
dc.description.abstractDiploma thesis "Mythology and ideology of "children's" semantic codes in the magazine Sluníčko before and after year 1989" deals with a specific way of construction of reality. We worked with two volumes, No. 20 and 40. Theoretic part deals with the description of main method - semiotic analysis, but also with psychological development of a child, genres intended for a child reader and with the transformation of mythology. We tried to detect myths connected with some topics (family, festival, education, work and differences among people). We carried out semiotic analysis based on the Barthes' theory of mythology and ideology. We studied what happens with the parts of sign in the prime system, if they move into to the secondary system. Barthes called this system metalanguage or also a mythological system. Another chapter deals with advertising that appeared in volume 40. According to the primary hypotheses there aren't changes in mythology and ideology. After we had analysed texts and also some pictures, we recognized that our inquests aren't definite. The myth has not been transformed only in the event of some subjects (e.g. family); changes in mythology are connected with an ideological transformation (e.g. subjects work and festival). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleMytologie a ideologie "dětských" semiotických kódů v časopise Sluníčko před a po r. 1989cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-06-18
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId59866
dc.title.translatedMythology and ideology of "children's" semantic codes in the magazine Sluníčko before and after year 1989en_US
dc.contributor.refereeŠvec, Luboš
dc.identifier.aleph002110205
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineŽurnalistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalismen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csŽurnalistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalismen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská diplomová práce "Mytologie a ideologie "dětských" sémiotických kódů v časopise Sluníčko před a po r. 1989" pojednává o specifickém způsobu konstrukce světa na stránkách dětského časopisu. Vzhledem k rozsahu bakalářské práce byla k analýze zvolena dvě úzce časově ohraničená období, ročníky 20 a 40. K teoretické stránce patří nejen popis hlavní metody - sémiotická analýza, ale také nástin problematiky psychologického vývoje dítěte, žánrů určených pro dětské čtenáře a stručné vysvětlení proměn chápání mytologie od počátku dějin lidstva do současnosti. Snahou v praktické části práce bylo objevit a rozkrýt mýty spojené s několika tématy (rodina, svátky, vzdělávání, práce a rozdíly mezi lidmi). Na základě Barthovy teorie mytologie a ideologie byla provedena sémiotická analýza primárního systému, tzn. jazyka vybraných textů (zastoupena je poezie, próza i redakční materiály, které lze nazvat pracovní listy - rozvíjí schopnosti dítěte) a také několika obrázků, které měly pro analýzu zásadní význam. U charakteristických materiálů jsme zkoumali, co se děje s částmi znaku (označující a označované)z primárního systému, pokud přejdou do systému sekundárního, který Barthes nazývá metajazyk nebo také mytologický systém. Zvláštní kapitola se věnuje reklamě, která se objevila až ročníku 40. Zejména na příkladě...cs_CZ
uk.abstract.enDiploma thesis "Mythology and ideology of "children's" semantic codes in the magazine Sluníčko before and after year 1989" deals with a specific way of construction of reality. We worked with two volumes, No. 20 and 40. Theoretic part deals with the description of main method - semiotic analysis, but also with psychological development of a child, genres intended for a child reader and with the transformation of mythology. We tried to detect myths connected with some topics (family, festival, education, work and differences among people). We carried out semiotic analysis based on the Barthes' theory of mythology and ideology. We studied what happens with the parts of sign in the prime system, if they move into to the secondary system. Barthes called this system metalanguage or also a mythological system. Another chapter deals with advertising that appeared in volume 40. According to the primary hypotheses there aren't changes in mythology and ideology. After we had analysed texts and also some pictures, we recognized that our inquests aren't definite. The myth has not been transformed only in the event of some subjects (e.g. family); changes in mythology are connected with an ideological transformation (e.g. subjects work and festival). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990021102050106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV