Symbolika barev v Apokalypse
The Symbolic of Colours in the Apocalypse of Saint John
diploma thesis (DEFENDED)

View/Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16592Identifiers
Study Information System: 14893
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Scarano, Angelo
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Catholic Theology
Department
Department of Biblical Sciences
Date of defense
13. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Resumé: Má práce se snaží vybrat a najít společná místa, která spojuje jedna a tatáž tématika, a to symbolika barev v knize Zjevení sv. Jana. Barvy, které autor Knihy Zjevení používá jsou většinou převzaty z apokalyptické literatury Starého zákona. Hlavním pramenem je především kniha Daniel, Ezechiel, Zachariáš, ale také například kniha Joel. Nejčastější používanou barvou je barva bílá např. bílý kamínek (Zj 2,17), bílý oblak (Zj 14,14), bílý kůň (Zj 19,11) bílý trůn (Zj 20,11). Je to proto, že autor chtěl povzbudit své současníky v soužení, které prožívali za pronásledování. Výjimku tvoří text Zj 6,2, kdy bílá není použita v původním významu, ale je zde spojena s konkrétní historickou událostí. Proti bílé stojí rudá ohnivá barva např. kůň rudé barvy ve Zj 6, 3 - 4, ohnivé rudě zářící a žhnoucí sírou pancíře kobylek ze Zj 9,1 - 21, purpurová barva použitá ve Zj 17,4. Autor pracuje také s barvami nerostů. Používá barvu smaragdu, karneolu a jaspisu ve Zj 4,3. Nejvíce komentovaná část knihy Zjevení je ale šestá kapitola, kde vyjíždějí čtyři jezdci na čtyřech koních barvy bílé, rudé, černé a sinavé. Mojí snahou bylo tedy najít, co nejvíce výkladů k barvám v Apokalypse jak v biblických slovnících, tak i v odborných časopisech a knihách, a také paralelní místa ke stejné tématice ve Starém i Novém zákoně....
Anglická anotace Symbolic Colours in the Apocalypse of Saint John This thesis attempts to study the use of colours in the depiction of certain themes in the Apocalypse of st. John. The colours used by the author of Revelation are taken both from apocalyptic literature of the Old Testament era, but mainly from the books of Daniel, Ezechiel, Zacharias and Joel. The most often used colour is white: the white stone (Rev 2,17); the white cloud (Rev 14,14); the white horse (Rev 19,11); the white throne (Rev 20,11). Most likely the reason is that the author wanted to encourage his contemporaries in time of persecution. An exception is the text Rev 6,2, where white is used in a concrete historical event. Red or scarlet is used in opposition to white: the red horse (Rev 9,3-4); the red body-armour of locusts (Rev 9,1-21); purple (or scarlet) in Rev 17,4. The author also names colours of such minerals as emerald, ruby and jasper (Rev 4,3). However most attention is paid to Revelation 6, where four riders appear on four horses of different colours. My endeavour therefore was to find as many possible interpretations of colours in the Revelations of st. John as proposed in various biblical lexicons, biblical periodicals and books dealing with this unexplored fascinating topic. Key words New Testament Symbolic Colours...