Zbraslavský renesační oltář. Kmen Jesse - rodokmen Ježíše Krista
The Renaissance Altar at Zbraslav. The Tree of Jesse - the Family Tree of Jesus Christ
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16459Identifiers
Study Information System: 14876
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Nespěšná Hamsíková, Magdaléna
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
6. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Klára Valentová Zbraslavský renesanční oltář Bakalářská práce Resume V první polovině 16. století byl cisterciáky objednán pro zbraslavský klášterní kostel sv.Jakuba oltář zasvěcený sv. Jakubu. Je to patrně jedno z prvních řezbářských děl tohoto typu na našem území, vykazující již znaky renesance spolu s doznívající gotikou. Jedná se o dílo zcela mimořádné jak svým provedením, tak ikonografickým obsahem. Zhotoveno je ve stylu starých arch jako plochá prolamovaná řezba převážně z lipového dřeva, po celé ploše pokryto barevnou polychromií, zlacením a stříbřením. Oltář se skládá z predelly stojící na kamenné mense, tří oltářních nástavců a je vysoký přibližně sedm metrů. Predella je přeložena architrávem nesoucím první oltářní nástavec se čtyřmi sloupy. Na vnitřních dvou vyšších sloupech je čtvercový nástavec o dvou menších sloupech a na něm nejvyšší nástavec půlkruhový. V hlavním plánu oltáře je kmen vyrůstající z hrudi Jesseho, vinoucí se zdola nahoru mezi oltářní architekturou a nesoucí plody Davidova rodu. Bylo vybráno osm židovských králů, čtyři předexiloví a dva poexiloví. Rodokmen vrcholí sv.Josefem a Pannou Marií a celý oltář pak "Trůnem milosti", symboly čtyř evangelistů, Ježíšem dítětem a holubicí. Panna Maria stojí v centru oltáře jako Assumpta a po bocích má apoštoly, bratry Zebedeovy, po levém...
Klara Valentova The Renaissance Altar in Zbraslav English abstract In the first half of 16. century an altar dedicated to St. James was ordered by the Cistercians for their monastery church of St. James.It was the first work of woodcarving in our country to show features of the Renaissance.This altar is very interesting both in terms of its realisation and of its iconographic meaning.It is made like a flat carving and the whole surface is covered with polychrome, gilding and silvering.It is 7 metres high and mobile.It consists of a predella and three altar extensions.The predella is crossed by an epistyle which supports the first altar extensions with four columns. On the two inner columns there is a square extension with another two columns and on it is the highest semi-circular extension.The main plan of this altar is a trunk, which shoots forth from the body of Jesse and grows up from below to the top, bearing the fruits of the line of David through the altar's architectural structure. On the altar there are eight Jewish kings, six from before the exile and two after the exile. The family tree culminates with Joseph and the Virgin and the whole altar with the throne of mercy, the four symbols of the evangelists, the child Jesus and the dove. In the centre of altar stands the Virgin in the guise of the...