Faktory ovlivňující rychlost produkce ohýbaného tvaru slova u dětí ve věku do 15 let
Factors affecting speeded production of inflected word forms by children under age of 15
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151561Identifikátory
SIS: 223179
Kolekce
- Kvalifikační práce [23279]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Láznička, Michal
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Obecná lingvistika - Tlumočnictví: čeština - němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav obecné lingvistiky
Datum obhajoby
8. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rychlost produkce|ohýbaný tvar slova|frekvence|osvojování jazyka|flexeKlíčová slova (anglicky)
speeded production|inflected word form|frequency|language acquisition|inflectionDiplomová práce zkoumá zpracování morfologicky komplexních slov v češtině. Navazuje na dosavadní výzkum na poli flektivní morfologie, v němž je čeština zastoupena minimálně. Práce je rozdělena do dvou částí. V první části jsou popsány hlavní teoretické přístupy, jimiž jsou konekcionismus a dualismus. Druhá část se věnuje experimentu, který byl realizován v návaznosti na dosavadní výzkum a jehož cílem bylo porovnat tvrzení dvou hlavních proudů. Experiment byl proveden na 37 rodilých mluvčích češtiny ve věku od osmi do jedenácti let. Úkolem participantů bylo co nejrychleji říci genitivní tvar substantiva, které se jim zobrazilo na obrazovce elektronického zařízení v nominativním tvaru. Výsledky výzkumu nepotvrzují dualistické teze, naopak spíše podporují konekcionistický pohled. Pro jednoznačný závěr je však třeba dalšího empirického výzkumu. Klíčová slova rychlost produkce; ohýbaný tvar slova; frekvence; osvojování jazyka, flexe
The thesis focuses on the processing of morphologically complex words in Czech. It follows up on the previous research in the field of inflectional morphology, in which Czech is minimally represented. The thesis is divided into two parts. The first part describes the main theoretical approaches, which are connectionism and dualism. The second part describes an experiment, which was carried out following the previous research and aimed at comparing the claims of the two main approaches. The experiment was conducted on 37 native speakers of Czech aged from eight to eleven. The participants' task was to say as quickly as possible the genitive form of a noun that appeared on the screen of an electronic device in nominative form. The results of the research do not support the dualistic thoughts, but rather support the connectionist view. However, further empirical research is needed for a clear conclusion. Key words speeded production; inflected word form; frequency; language acquisition; inflection