Zobrazit minimální záznam

Parazitické hlasy a protetická já: Detekce post-lyrického subjektu v dílech současné digitální literatury
dc.contributor.advisorVichnar, David
dc.creatorSuchánek, Tomáš
dc.date.accessioned2022-04-12T08:20:01Z
dc.date.available2022-04-12T08:20:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150675
dc.description.abstractTato diplomová práce zkoumá subjektivitu v rámci takzvaného digitálního psaní neboli v textech veskrze experimentálního charakteru, které byly generovány počítačovými algoritmy (nebo s jejich pomocí). K tomu, aby tak učinila, pokrývá práce historii digitálního psaní, jeho mediální specificitu, poetiku, jakož i různé teoretické a filozofické konceptualizace. Středobodem práce je analýza post-lyrického subjektu, (což je koncept, s nímž přišel Janez Strehovec) který je společný všem zkoumaným případům generativního psaní. Ke komparativní analýze je využito nejnovějších textů současných tvůrců, kteří přistupují k algoritmické textualitě mnoha způsoby. Mezi ně se řadí Nick Montfort, Allison Parrish, Stephanie Strickland, Li Zilles a Jörg Piringer. Autor zastává tezi, že texty generované programy vyjadřují nový, parazitický a protetický, druh kybertextové subjektivity, který se vzpouzí tradiční lyrice a rozšiřuje svoje pole působnosti "jinými způsoby," jak by řekla Marjorie Perloff. Taková tendence má za důsledek konceptuálně a formálně komplexní literární korpus "infikovaný" (abychom učinili zadost navrhované ústřední metafoře) parazitickými hlasy a protetickými já. Na rozdíl od generické lyriky, post-lyrický subjekt překonává mantinely poezie jakožto žánru, neboť je založený na kolektivitě,...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis explores subjectivity in the domain of so-called digital writing, that is, in texts of largely experimental nature generated by computer algorithms (or with their assistance). In order to do so, the thesis briefly covers the history of digital writing, its mediatic specificities, poetics as well as various theoretical and philosophical conceptualizations. Most importantly, it undertakes an analysis of a post-lyrical subject, a concept devised by Janez Strehovec, that is common to all cases of generative writing under focus. For its comparative analysis, the thesis deals with the recent works from contemporary creators who approach algorithmic textuality from variegated perspectives, incl. Nick Montfort, Allison Parish, Stephanie Strickland, Li Zilles, and Jörg Piringer. Texts generated by programs are conceived of as expressing a new, parasitic and prosthetic, genus of cyber-textual subjectivity that defies the traditional lyric and expands its pool "by other means," as Marjorie Perloff would say. Such a tendency results in conceptually as well as formally complex literary corpus "infected" by - to further exploit the suggested metaphor - parasitic voices and prosthetic selves. Unlike in generic lyric, the post- lyrical subject surpasses the confines of poetry as genre; it is...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpost-lyrical subject|digital literature|algorithmization|writing|digital poetics|parasitic voices|prosthetic selves|data|cybertext|neural networks|text generation|subjectivity|subjectified information|machine learning|artificial intelligenceen_US
dc.subjectpost-lyrický subjekt|digitální literatura|algoritmizace|psaní|algoritmy|digitální poetika|parazitické hlasy|protetická já|data|kybertext|neurální sítě|generování textu|subjektivita|subjektifikovaná informace|strojové učení|umělá inteligencecs_CZ
dc.titleParasitic Voices and Prosthetic Selves: Detecting the Post-Lyrical Subject in the Works of Contemporary Digital Literatureen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-09
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId234360
dc.title.translatedParazitické hlasy a protetická já: Detekce post-lyrického subjektu v dílech současné digitální literaturycs_CZ
dc.contributor.refereeArmand, Louis
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kultury - Komparatistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Cultures - Comparative Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kultury - Komparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Cultures - Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce zkoumá subjektivitu v rámci takzvaného digitálního psaní neboli v textech veskrze experimentálního charakteru, které byly generovány počítačovými algoritmy (nebo s jejich pomocí). K tomu, aby tak učinila, pokrývá práce historii digitálního psaní, jeho mediální specificitu, poetiku, jakož i různé teoretické a filozofické konceptualizace. Středobodem práce je analýza post-lyrického subjektu, (což je koncept, s nímž přišel Janez Strehovec) který je společný všem zkoumaným případům generativního psaní. Ke komparativní analýze je využito nejnovějších textů současných tvůrců, kteří přistupují k algoritmické textualitě mnoha způsoby. Mezi ně se řadí Nick Montfort, Allison Parrish, Stephanie Strickland, Li Zilles a Jörg Piringer. Autor zastává tezi, že texty generované programy vyjadřují nový, parazitický a protetický, druh kybertextové subjektivity, který se vzpouzí tradiční lyrice a rozšiřuje svoje pole působnosti "jinými způsoby," jak by řekla Marjorie Perloff. Taková tendence má za důsledek konceptuálně a formálně komplexní literární korpus "infikovaný" (abychom učinili zadost navrhované ústřední metafoře) parazitickými hlasy a protetickými já. Na rozdíl od generické lyriky, post-lyrický subjekt překonává mantinely poezie jakožto žánru, neboť je založený na kolektivitě,...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis explores subjectivity in the domain of so-called digital writing, that is, in texts of largely experimental nature generated by computer algorithms (or with their assistance). In order to do so, the thesis briefly covers the history of digital writing, its mediatic specificities, poetics as well as various theoretical and philosophical conceptualizations. Most importantly, it undertakes an analysis of a post-lyrical subject, a concept devised by Janez Strehovec, that is common to all cases of generative writing under focus. For its comparative analysis, the thesis deals with the recent works from contemporary creators who approach algorithmic textuality from variegated perspectives, incl. Nick Montfort, Allison Parish, Stephanie Strickland, Li Zilles, and Jörg Piringer. Texts generated by programs are conceived of as expressing a new, parasitic and prosthetic, genus of cyber-textual subjectivity that defies the traditional lyric and expands its pool "by other means," as Marjorie Perloff would say. Such a tendency results in conceptually as well as formally complex literary corpus "infected" by - to further exploit the suggested metaphor - parasitic voices and prosthetic selves. Unlike in generic lyric, the post- lyrical subject surpasses the confines of poetry as genre; it is...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV