Rasové socializační strategie a praktiky matek birasových dětí
Racial Socialization Strategies and Practises of Mothers Raising Biracial Children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148226Identifiers
Study Information System: 234648
Collections
- Kvalifikační práce [24136]
Author
Advisor
Referee
Mlynář, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
2. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rasa|socializace|bi-raciální děti|identitaKeywords (English)
race|socialisation|bi-racial children|identityPráce si klade za cíl zjistit, jaké rasové socializační strategie a praktiky v českém kontextu uplatňují matky, bělošky a etnické Češky vůči svých birasových dětem černošského a bělošského původu. Výzkumný problém je rámován perspektivou kritické rasové teorie. Data byla získaná na základě explorativního přístupu prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s deseti informantkami, matkami nezletilých dětí. Pomocí tematické analýzy byly identifikovány některé ze strategií, praktik a konceptů popsaných v západních společnostech. V českém kontextu se objevila i specifická témata související s rasovou homogenitou české společnosti. Hlavní zjištění naznačují identifikaci rasové socializační strategie vázané na hypervizibilitu dětí, bariéry v rozvíjení mateřských kompetencí a absenci přípravy na bias.
The purpose of this thesis is to examine racial socialization strategies and practices of white Czech mothers raising biracial black and white children. The research question is theoretically framed by critical race theory perspective. Data were obtained based on an exploratory approach through semi-structured interviews with ten mothers of underage children. Thematic analysis revealed some of the strategies, practices and concepts described in the Western societies. Also, distinct themes in the Czech context emerged, mainly due to the racial homogeneity of the Czech society. The main findings indicate an identification of specific racial socialization strategy connected to hypervisibility of the children, barriers mothers face in developing race related competencies and the absence of preparation for bias.