Show simple item record

Contribution to the development of dynamic assessment tools of executive functions
dc.contributor.advisorMorávková Krejčová, Lenka
dc.creatorSnášelová, Olga
dc.date.accessioned2022-04-12T09:55:43Z
dc.date.available2022-04-12T09:55:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148103
dc.description.abstractDiplomová práce si klade za cíl představit nově navržené metody dynamické diagnostiky exekutivních funkcí a zhodnotit jejich přínos prostřednictvím pilotní studie. Literárně-přehledová část je věnována uvedení do dynamického přístupu k psychodiagnostice a jejím metodám a popisuje rovněž oblast exekutivních funkcí. Ve výzkumné části jsou představeny navržené testy, zaměřující se na posouzení schopnosti plánování, kognitivní flexibility, logického usuzování, pracovní paměti a sebemonitorování. Jejich principem je metoda gradovaných pobídek. Výzkumný vzorek realizované studie byl tvořen třiceti probandy ve věku od osmi do patnácti let. Tito respondenti byli rozděleni do dvou stejně početných skupin. První skupina zahrnovala děti se speciálními vzdělávacími potřebami, druhá respondenty intaktní. Výsledky studie byly vyhodnoceny kvantitativně i kvalitativně. V rámci kvantitativní části byly skupiny porovnávány v počtu potřebných pobídek a dokončených položek. Kvalitativní část se zaměřovala na podrobnou analýzu diagnosticky relevantních informací získaných z použitých metod. Výsledky kvantitativní části výzkumu ukázaly, že se mezi sebou skupiny neliší v počtu potřebných gradovaných pobídek, ani v počtu dokončených položek. Z kvalitativní analýzy vyplynuly diagnosticky cenné informace o probandech, na...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis aims to present newly proposed methods of dynamic assessment of executive functions and evaluate their benefits through a pilot study. The theoretical section introduces dynamic approach to assessment and its methods and also describes the area of executive functions. The research part presents the proposed tests, focusing on the assessment of planning skills, cognitive flexibility, logical reasoning, working memory and self- monitoring. Their principle is the method of graduated prompts. The research sample used for the study consisted of thirty respondents aged from eight to fifteen years. The respondents were divided into two groups with the same number of participants. The first group included children with special educational needs, the second group involved intact respondents. The results of the study were evaluated quantitatively and qualitatively. Within the quantitative part, the number of necessary prompts and completed items was compared in both groups. The qualitative part focused on a detailed analysis of diagnostically relevant information obtained using the aforementioned methods. The results of the quantitative part of the research showed that the groups differ from each other neither in the number of graduated prompts required, nor in the number of completed...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectDynamic assessment|executive functions|graduated prompts|special educational needsen_US
dc.subjectDynamická diagnostika|exekutivní funkce|gradované pobídky|speciální vzdělávací potřebycs_CZ
dc.titlePříspěvek k vývoji diagnostických nástrojů dynamické diagnostiky exekutivních funkcícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-03
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId224231
dc.title.translatedContribution to the development of dynamic assessment tools of executive functionsen_US
dc.contributor.refereeLukavský, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce si klade za cíl představit nově navržené metody dynamické diagnostiky exekutivních funkcí a zhodnotit jejich přínos prostřednictvím pilotní studie. Literárně-přehledová část je věnována uvedení do dynamického přístupu k psychodiagnostice a jejím metodám a popisuje rovněž oblast exekutivních funkcí. Ve výzkumné části jsou představeny navržené testy, zaměřující se na posouzení schopnosti plánování, kognitivní flexibility, logického usuzování, pracovní paměti a sebemonitorování. Jejich principem je metoda gradovaných pobídek. Výzkumný vzorek realizované studie byl tvořen třiceti probandy ve věku od osmi do patnácti let. Tito respondenti byli rozděleni do dvou stejně početných skupin. První skupina zahrnovala děti se speciálními vzdělávacími potřebami, druhá respondenty intaktní. Výsledky studie byly vyhodnoceny kvantitativně i kvalitativně. V rámci kvantitativní části byly skupiny porovnávány v počtu potřebných pobídek a dokončených položek. Kvalitativní část se zaměřovala na podrobnou analýzu diagnosticky relevantních informací získaných z použitých metod. Výsledky kvantitativní části výzkumu ukázaly, že se mezi sebou skupiny neliší v počtu potřebných gradovaných pobídek, ani v počtu dokončených položek. Z kvalitativní analýzy vyplynuly diagnosticky cenné informace o probandech, na...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis aims to present newly proposed methods of dynamic assessment of executive functions and evaluate their benefits through a pilot study. The theoretical section introduces dynamic approach to assessment and its methods and also describes the area of executive functions. The research part presents the proposed tests, focusing on the assessment of planning skills, cognitive flexibility, logical reasoning, working memory and self- monitoring. Their principle is the method of graduated prompts. The research sample used for the study consisted of thirty respondents aged from eight to fifteen years. The respondents were divided into two groups with the same number of participants. The first group included children with special educational needs, the second group involved intact respondents. The results of the study were evaluated quantitatively and qualitatively. Within the quantitative part, the number of necessary prompts and completed items was compared in both groups. The qualitative part focused on a detailed analysis of diagnostically relevant information obtained using the aforementioned methods. The results of the quantitative part of the research showed that the groups differ from each other neither in the number of graduated prompts required, nor in the number of completed...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV