Budoucnost řízení tramvajového vlaku s přechodem na autonomní technologie
The Future of Tram Driving towards Autonomous Technology
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148096Identifikátory
SIS: 216653
Kolekce
- Kvalifikační práce [24015]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ferenc, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
autonomie|technologie|smart city|mobilita jako služba|tramvaje|řízení|interakce|veřejná dopravaKlíčová slova (anglicky)
Autonomy|Technology|Smart City|Mobility as a Service|Trams|Driving|Interaction|Public TransportationDiplomová práce se zabývá autonomní tramvajovou dopravou v kontextu města Prahy. Cílem je zmapovat pražskou tramvajovou dopravu společně s autonomními technologiemi a navrhnout postup jejich implementace do budoucího provozu. Tyto výstupy budou promítnuty do role řidiče tramvaje. Teoretická část se zabývá historií tramvajové dopravy a vývojem rolí řidiče a průvodčího, představuje stav výzkumu autonomních technologií pro silniční vozidla, které jsou inspirací pro autonomní tramvaje, a také pilotní projekty autonomních tramvají ve světě. Praktická část se věnuje prognostickému výzkumu odborníků se zaměřením na budoucnost pražských tramvají v kontextu autonomie. Dalším výzkumem je sledování interakce obyvatel a tramvají v terénu. Výstupy výzkumů jsou v kontextu teoretické části promítnuty do návrhu procesu implementace autonomních tramvají v Praze. Tento proces je pak zohledněn z pohledu vývoje role řidiče tramvaje.
The text of the diploma thesis focuses on autonomous tram transportation in the context of Prague. The goal of this work is to map out Prague tram transportation and autonomous technology and then suggest its implementation in future service. The outcomes will bet hen projected into the role of a tram driver. The theoretical part consists of historical synthesis of tram transportation and the role of drivers and conductors. It introduces the current state of autonomous technology research for road vehicles, which provide inspiration for tram technology and also current pilot projects of autonomous trams in the world. The practical part includes a prognostic research with professionals with focus on the future of prague trams in the context of autonomy. Another research included observation of interaction between citizens and trams in the field. The outcomes of the research are projected with the background of the theoretical part into a concept of process of autonomous trams implementation for Prague. This process is then reflected from the point of view of tram drivers.