Zobrazit minimální záznam

Individual Differences in Susceptibility to Framing Effects
dc.contributor.advisorVranka, Marek
dc.creatorVintr, Jáchym
dc.date.accessioned2022-04-12T09:51:22Z
dc.date.available2022-04-12T09:51:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148095
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá problematikou individuálních rozdílů v citlivosti na efekty rámování. Zatímco někteří lidé jsou při rozhodování velmi citliví na změnu formulace problému, jiní lidé zůstávají ve svém rozhodování konzistentní bez ohledu na zvolenou formulaci. Cílem této práce je popsat poznatky soudobého výzkumu o těchto individuálních rozdílech. V práci jsou nejprve představeny hlavní teoretické koncepce efektu rámování s důrazem na prospektovou teorii, teorii duálních procesů a teorii fuzzy stop. Dále se práce zabývá rozdělením efektů rámování na několik různých druhů, popisuje jejich nejlépe zdokumentované moderátory a věnuje se souhrnu nejvýznamnějších meta-analytických a replikačních studií. V další části práce jsou rozebrány hlavní empiricky popsané prediktory odolnosti vůči rámování, zejména mezi kognitivními styly, kognitivními schopnostmi, numerickými schopnostmi, osobnostními dispozicemi a vývojovými faktory. Ve výzkumné části této práce je provedena předregistrovaná kvantitativní online studie na příležitostném vzorku z české dospělé populace (N = 584) s cílem otestovat, zda numerické schopnosti predikují odolnost vůči rámování nad rámec fluidní inteligence, potřeby poznávání a víry v intuici. Pro účely této studie byla navržena adaptovaná dvoufaktorová podoba české verze škály...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the topic of individual differences in susceptibility to framing effects. While some people respond sensitively to changes in the wording of decision problems, other people remain consistent in their decision-making regardless of a problem formulation. The goal of this thesis is to describe the current state of research evidence about these differences. The thesis first introduces main theoretical concepts of framing effect, focusing particularly on Prospect Theory, Dual-Process Theory and Fuzzy-Trace Theory. The thesis also elaborates on a framing effect typology, describes the main moderators of the effect, and summarizes the most important meta-analyses and replication studies. In the next part, the thesis introduces the main empirically described predictors of resistance to framing among cognitive styles, cognitive abilities, numeracy, personality dispositions and developmental factors. In the empirical part of the thesis, a pre- registered quantitative online study on a convenience sample from a Czech adult population (N = 584) was conducted with the goal of testing whether numeracy predicts resistance to framing above and beyond fluid intelligence, need for cognition and faith in intuition. For the purpose of the study, adapted two-factor Resistance to Framing scale and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectframing effect|resistance to framing|Dual-Process Theory|numeracy|structural equation modelingen_US
dc.subjectefekt rámování|odolnost vůči rámování|teorie duálních procesů|numerické schopnosti|strukturní modelovánícs_CZ
dc.titleIndividuální rozdíly v citlivosti na efekty rámovánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-03
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId215904
dc.title.translatedIndividual Differences in Susceptibility to Framing Effectsen_US
dc.contributor.refereeLukavský, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá problematikou individuálních rozdílů v citlivosti na efekty rámování. Zatímco někteří lidé jsou při rozhodování velmi citliví na změnu formulace problému, jiní lidé zůstávají ve svém rozhodování konzistentní bez ohledu na zvolenou formulaci. Cílem této práce je popsat poznatky soudobého výzkumu o těchto individuálních rozdílech. V práci jsou nejprve představeny hlavní teoretické koncepce efektu rámování s důrazem na prospektovou teorii, teorii duálních procesů a teorii fuzzy stop. Dále se práce zabývá rozdělením efektů rámování na několik různých druhů, popisuje jejich nejlépe zdokumentované moderátory a věnuje se souhrnu nejvýznamnějších meta-analytických a replikačních studií. V další části práce jsou rozebrány hlavní empiricky popsané prediktory odolnosti vůči rámování, zejména mezi kognitivními styly, kognitivními schopnostmi, numerickými schopnostmi, osobnostními dispozicemi a vývojovými faktory. Ve výzkumné části této práce je provedena předregistrovaná kvantitativní online studie na příležitostném vzorku z české dospělé populace (N = 584) s cílem otestovat, zda numerické schopnosti predikují odolnost vůči rámování nad rámec fluidní inteligence, potřeby poznávání a víry v intuici. Pro účely této studie byla navržena adaptovaná dvoufaktorová podoba české verze škály...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the topic of individual differences in susceptibility to framing effects. While some people respond sensitively to changes in the wording of decision problems, other people remain consistent in their decision-making regardless of a problem formulation. The goal of this thesis is to describe the current state of research evidence about these differences. The thesis first introduces main theoretical concepts of framing effect, focusing particularly on Prospect Theory, Dual-Process Theory and Fuzzy-Trace Theory. The thesis also elaborates on a framing effect typology, describes the main moderators of the effect, and summarizes the most important meta-analyses and replication studies. In the next part, the thesis introduces the main empirically described predictors of resistance to framing among cognitive styles, cognitive abilities, numeracy, personality dispositions and developmental factors. In the empirical part of the thesis, a pre- registered quantitative online study on a convenience sample from a Czech adult population (N = 584) was conducted with the goal of testing whether numeracy predicts resistance to framing above and beyond fluid intelligence, need for cognition and faith in intuition. For the purpose of the study, adapted two-factor Resistance to Framing scale and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV