dc.contributor.advisor | Zábrodská, Kateřina | |
dc.creator | Slaninová, Miroslava | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T09:49:57Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T09:49:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/148093 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a jeho zvládání u učitelů na středních odborných školách. Teoretická část práce zahrnuje úvod do problematiky pracovního zdraví, současné definice a teorie pracovního stresu a představení problematiky copingu a copingových strategií. Následně se práce věnuje specifikům učitelské profese na středních odborných školách a předkládá přehled dosavadních výzkumných zjištění zabývajících se pracovním stresem u učitelů, a specificky pak učitelů středních odborných škol. Empirická část práce měla dva hlavní výzkumné cíle. Prvním cílem bylo zjistit, jaká je míra výskytu pracovního stresu a jaké jsou hlavní zdroje stresu v pracovním prostředí u učitelů a učitelek na středních odborných školách. Druhým cílem bylo identifikovat, jaké copingové strategie učitelé a učitelky používají ke zvládání pracovního stresu a zda jsou tyto strategie efektivní. Empirická část práce byla realizována formou dotazníkového šetření na 3 středních odborných školách. Výsledky ukázaly, že nadpoloviční většina respondentů zažívá pracovní stres, přičemž hlavní prediktory stresu byly konflikt práce-rodina a pracovní nejistota. Byly identifikovány efektivní i neefektivní copingové strategie. Klíčová slova: stres, pracovní stres, střední odborné školy, učitelé, coping,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis focuses on the issues of occupational stress among vocational schools' teachers. The theoretical part of the thesis introduces the discipline of occupational health psychology, presents current definitions and theories of occupational stress, and then focuses on the concepts of coping and coping strategies. Next, the specificity of teachers 'occupation at vocational schools is discussed and a summary of existing research findings concerning teachers' stress, and especially vocational teachers' stress is presented. The empirical part of the thesis had two main research aims. The first aim was to examine the extent to with vocational school teachers experienced occupational stress and to identify main stressors at their workplaces. The second aim was to identify coping strategies and to explore whether these strategies were effective. The data were collected using a questionnaire which was distributed among teachers in three vocational schools. The results showed that more than half of the respondents experienced stress and that main predictors of stress were work-family conflict and job insecurity. Both effective and ineffective coping strategies were identified. Key words: stress, occupational stress, vocational schools, teacher, coping, coping strategies | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | stress|occupational stress|vocational schools|teacher|coping|coping strategies | en_US |
dc.subject | stres|pracovní stres|střední odborné školy|učitelé|coping|copingové strategie | cs_CZ |
dc.title | Pracovní stres a jeho zvládání u učitelů středních odborných škol | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-09 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 224680 | |
dc.title.translated | Occupational stress and coping strategies among vocational school teachers | en_US |
dc.contributor.referee | Kasíková, Hana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a jeho zvládání u učitelů na středních odborných školách. Teoretická část práce zahrnuje úvod do problematiky pracovního zdraví, současné definice a teorie pracovního stresu a představení problematiky copingu a copingových strategií. Následně se práce věnuje specifikům učitelské profese na středních odborných školách a předkládá přehled dosavadních výzkumných zjištění zabývajících se pracovním stresem u učitelů, a specificky pak učitelů středních odborných škol. Empirická část práce měla dva hlavní výzkumné cíle. Prvním cílem bylo zjistit, jaká je míra výskytu pracovního stresu a jaké jsou hlavní zdroje stresu v pracovním prostředí u učitelů a učitelek na středních odborných školách. Druhým cílem bylo identifikovat, jaké copingové strategie učitelé a učitelky používají ke zvládání pracovního stresu a zda jsou tyto strategie efektivní. Empirická část práce byla realizována formou dotazníkového šetření na 3 středních odborných školách. Výsledky ukázaly, že nadpoloviční většina respondentů zažívá pracovní stres, přičemž hlavní prediktory stresu byly konflikt práce-rodina a pracovní nejistota. Byly identifikovány efektivní i neefektivní copingové strategie. Klíčová slova: stres, pracovní stres, střední odborné školy, učitelé, coping,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis focuses on the issues of occupational stress among vocational schools' teachers. The theoretical part of the thesis introduces the discipline of occupational health psychology, presents current definitions and theories of occupational stress, and then focuses on the concepts of coping and coping strategies. Next, the specificity of teachers 'occupation at vocational schools is discussed and a summary of existing research findings concerning teachers' stress, and especially vocational teachers' stress is presented. The empirical part of the thesis had two main research aims. The first aim was to examine the extent to with vocational school teachers experienced occupational stress and to identify main stressors at their workplaces. The second aim was to identify coping strategies and to explore whether these strategies were effective. The data were collected using a questionnaire which was distributed among teachers in three vocational schools. The results showed that more than half of the respondents experienced stress and that main predictors of stress were work-family conflict and job insecurity. Both effective and ineffective coping strategies were identified. Key words: stress, occupational stress, vocational schools, teacher, coping, coping strategies | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |