Show simple item record

Transformation and meanings of brick architecture in the context of modern architecture
dc.contributor.advisorBiegel, Richard
dc.creatorZahrádková, Nikola
dc.date.accessioned2022-04-12T09:48:56Z
dc.date.available2022-04-12T09:48:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148090
dc.description.abstract(česky) Předkládaná práce si dala za cíl poznat fenomén neomítnuté cihly skrze tvorbu českých architektů Jana Kotěry, Josefa Gočára, Otakara Novotného a Jaroslava Rösslera, kteří s tímto materiálem začínají pracovat mezi lety 1906-1913, a poté v průběhu dvacátých let 20. století, kdy objevují možnosti režného zdiva také architekti Pavel Janák a Jaroslav Vondrák. Vybraní architekti, působící převážně v Praze a dalších českých městech, patří do okruhu žáků a spolupracovníků architekta Jana Kotěry. Metoda práce spočívá v poznání cihelného materiálu skrze formální analýzu konkrétního architektonického díla a jeho zasazení do širšího uměleckohistorického a společenskohistorického kontextu, jež umožňuje jeho interpretaci. Mezi mé výzkumné otázky patří, jak s cihelným materiálem architekti pracují a jak se tyto projevy proměňují. Dále mne zajímá, které stavby jsou z hlediska typologie navrhovány v režném materiálu. Práce se zamýšlí nad proměnlivým vztahem architektury k cihelnému materiálu, neboť jej lze vnímat jako matérii ryze tradiční i moderní. Proto jsou první kapitoly věnovány tématu cihly a stručnému vysvětlení jejích charakteristik. Považuji také za podstatné se v místním kontextu zabývat tradicí užití režného zdiva v historické i v industriální architektuře. Architektura sledovaných protagonistů...cs_CZ
dc.description.abstract(in English): This thesis focused on the phenomenon of unplastered brick through the work of Czech architects Jan Kotěra, Josef Gočár, Otakar Novotný and Jaroslav Rössler, who began working with this material between 1906-1913, and then during the 1920s, when they discovered Possibilities of gray masonry also architects Pavel Janák and Jaroslav Vondrák. Selected architects, working mainly in Prague and other Czech cities, belong to the circle of pupils and collaborators of the architect Jan Kotěra. The method of work consists in the knowledge of brick material through a formal analysis of a specific architectural work and its placement in a broader art historical and socio-historical context, which allows its interpretation. My research questions include how architects work with brick material and how these manifestations change. I am also interested in which buildings are designed in gray material in terms of typology. The work considers the changing relationship of architecture to brick material, as it can be perceived as a purely traditional and modern material. Therefore, the first chapters are devoted to the topic of brick and a brief explanation of its characteristics. I also consider it essential in the local context to deal with the tradition of using gray masonry in historical and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectarchitecture|brick|1908-1928en_US
dc.subjectarchitektura|cihla|1908-1928cs_CZ
dc.titleCihla v kontextu moderní architektury (Proměny a významy)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-09
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId216242
dc.title.translatedTransformation and meanings of brick architecture in the context of modern architectureen_US
dc.contributor.refereeMacek, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky) Předkládaná práce si dala za cíl poznat fenomén neomítnuté cihly skrze tvorbu českých architektů Jana Kotěry, Josefa Gočára, Otakara Novotného a Jaroslava Rösslera, kteří s tímto materiálem začínají pracovat mezi lety 1906-1913, a poté v průběhu dvacátých let 20. století, kdy objevují možnosti režného zdiva také architekti Pavel Janák a Jaroslav Vondrák. Vybraní architekti, působící převážně v Praze a dalších českých městech, patří do okruhu žáků a spolupracovníků architekta Jana Kotěry. Metoda práce spočívá v poznání cihelného materiálu skrze formální analýzu konkrétního architektonického díla a jeho zasazení do širšího uměleckohistorického a společenskohistorického kontextu, jež umožňuje jeho interpretaci. Mezi mé výzkumné otázky patří, jak s cihelným materiálem architekti pracují a jak se tyto projevy proměňují. Dále mne zajímá, které stavby jsou z hlediska typologie navrhovány v režném materiálu. Práce se zamýšlí nad proměnlivým vztahem architektury k cihelnému materiálu, neboť jej lze vnímat jako matérii ryze tradiční i moderní. Proto jsou první kapitoly věnovány tématu cihly a stručnému vysvětlení jejích charakteristik. Považuji také za podstatné se v místním kontextu zabývat tradicí užití režného zdiva v historické i v industriální architektuře. Architektura sledovaných protagonistů...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): This thesis focused on the phenomenon of unplastered brick through the work of Czech architects Jan Kotěra, Josef Gočár, Otakar Novotný and Jaroslav Rössler, who began working with this material between 1906-1913, and then during the 1920s, when they discovered Possibilities of gray masonry also architects Pavel Janák and Jaroslav Vondrák. Selected architects, working mainly in Prague and other Czech cities, belong to the circle of pupils and collaborators of the architect Jan Kotěra. The method of work consists in the knowledge of brick material through a formal analysis of a specific architectural work and its placement in a broader art historical and socio-historical context, which allows its interpretation. My research questions include how architects work with brick material and how these manifestations change. I am also interested in which buildings are designed in gray material in terms of typology. The work considers the changing relationship of architecture to brick material, as it can be perceived as a purely traditional and modern material. Therefore, the first chapters are devoted to the topic of brick and a brief explanation of its characteristics. I also consider it essential in the local context to deal with the tradition of using gray masonry in historical and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV