Zobrazit minimální záznam

Garden-path sentences processing in high-school students with Czech as a native language
dc.contributor.advisorChromý, Jan
dc.creatorCeháková, Markéta
dc.date.accessioned2022-04-12T09:45:20Z
dc.date.available2022-04-12T09:45:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148085
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá zpracováním vět se slepou kolejí v češtině a volně navazuje na výzkum v rámci tzv. dostatečně dobrého zpracování jazyka. Některé studie v rámci tohoto přístupu předpokládají, že reanalýza vět se slepou kolejí vede k tvorbě úplných a inputu věrných reprezentací, ale že původní interpretace víceznačného úseku není plně potlačena a dále existuje vedle interpretace nové (Slattery et al., 2013; Qian et al., 2017). Tyto poznatky jsou však formulovány na základě studia omezeného okruhu syntaktických struktur. Diplomová práce představuje sadu tří experimentů, které prostřednictvím metody čtení vlastním tempem a otevřených kontrolních otázek testují, zda je závěry Slatteryho et al. (2013) možné vztáhnout i k dalším, dosud neprozkoumaným strukturám, jmenovitě větám jako "Roztržitý kastelán zamkl průvodkyni na nádvoří koloběžku." Výsledky experimentů ukazují, že předpoklady dostatečně dobrého zpracování jazyka lze k těmto větám vztáhnout pouze v případě, že mají v objektu substantivum popisující osobu, čímž se mimo jiné zvýší i celková náročnost zpracování. U méně náročné varianty těchto vět, kde v předmětu stojí substantivum popisující věc, se výsledky zpracování neliší od podobných nevíceznačných vět. Klíčová slova: dostatečně dobré zpracování jazyka,...cs_CZ
dc.description.abstractThe presented thesis focuses on garden-path sentence processing in Czech and follows the line of research within the good-enough approach to language comprehension. Some studies within this framework suggest that, after a garden-path sentence is reanalysed, a full and complete syntactic representation is formed, but the system fails to prune the initial misanalysis completely (Slattery et al., 2013; Qian et al., 2017). However, the research of garden-path sentences within the good-enough approach stems from a limited number of syntactic structures. This thesis presents a series of three self-paced reading experiments employing open-ended comprehension questions that aim to test if the conclusions of Slattery et al. (2013) can also be applied to syntactic structures that have not yet been examined within this framework, namely senteces such as "Roztržitý kastelán zamkl průvodkyni na nádvoří koloběžku.". The results are only partially in accordance with the hypothesis. The lingering misanalysis effect was shown only for the sentences with an animate object (these sentences were generally harder to process). Sentences with an inanimate object, that are easier to analyse, show no difference in response accuracy in comparison with similar unambiguous sentences. Keywords: garden-path sentences,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsentence processing|psycholinguistics|Czechen_US
dc.subjectzpracování věty|psycholingvistika|češtinacs_CZ
dc.titleZpracování vět se slepou kolejí u studentů středních škol s češtinou jako mateřským jazykemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-06
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId217082
dc.title.translatedGarden-path sentences processing in high-school students with Czech as a native languageen_US
dc.contributor.refereeSaicová Římalová, Lucie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá zpracováním vět se slepou kolejí v češtině a volně navazuje na výzkum v rámci tzv. dostatečně dobrého zpracování jazyka. Některé studie v rámci tohoto přístupu předpokládají, že reanalýza vět se slepou kolejí vede k tvorbě úplných a inputu věrných reprezentací, ale že původní interpretace víceznačného úseku není plně potlačena a dále existuje vedle interpretace nové (Slattery et al., 2013; Qian et al., 2017). Tyto poznatky jsou však formulovány na základě studia omezeného okruhu syntaktických struktur. Diplomová práce představuje sadu tří experimentů, které prostřednictvím metody čtení vlastním tempem a otevřených kontrolních otázek testují, zda je závěry Slatteryho et al. (2013) možné vztáhnout i k dalším, dosud neprozkoumaným strukturám, jmenovitě větám jako "Roztržitý kastelán zamkl průvodkyni na nádvoří koloběžku." Výsledky experimentů ukazují, že předpoklady dostatečně dobrého zpracování jazyka lze k těmto větám vztáhnout pouze v případě, že mají v objektu substantivum popisující osobu, čímž se mimo jiné zvýší i celková náročnost zpracování. U méně náročné varianty těchto vět, kde v předmětu stojí substantivum popisující věc, se výsledky zpracování neliší od podobných nevíceznačných vět. Klíčová slova: dostatečně dobré zpracování jazyka,...cs_CZ
uk.abstract.enThe presented thesis focuses on garden-path sentence processing in Czech and follows the line of research within the good-enough approach to language comprehension. Some studies within this framework suggest that, after a garden-path sentence is reanalysed, a full and complete syntactic representation is formed, but the system fails to prune the initial misanalysis completely (Slattery et al., 2013; Qian et al., 2017). However, the research of garden-path sentences within the good-enough approach stems from a limited number of syntactic structures. This thesis presents a series of three self-paced reading experiments employing open-ended comprehension questions that aim to test if the conclusions of Slattery et al. (2013) can also be applied to syntactic structures that have not yet been examined within this framework, namely senteces such as "Roztržitý kastelán zamkl průvodkyni na nádvoří koloběžku.". The results are only partially in accordance with the hypothesis. The lingering misanalysis effect was shown only for the sentences with an animate object (these sentences were generally harder to process). Sentences with an inanimate object, that are easier to analyse, show no difference in response accuracy in comparison with similar unambiguous sentences. Keywords: garden-path sentences,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV