Zobrazit minimální záznam

Václav Havel's personality and work in teaching Czech for foreigners
dc.contributor.advisorŠormová, Kateřina
dc.creatorBoumová, Eliška
dc.date.accessioned2022-04-12T09:04:24Z
dc.date.available2022-04-12T09:04:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148020
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá oblastí reálií ve výuce češtiny jako cizího jazyka. V prvních kapitolách shrnuje přístupy k začleňování reálií do výuky, k vymezení jejich pojmu a role v jazykovém vyučování a zabývá se jejich klasifikací pro potřeby uchopení tematických kontextů sledovaného tématu. Dále pak pracuje s příkladem konkrétní historické osobnosti Václava Havla: na základě analýzy rozhovorů s lektory práce mapuje jejich zkušenosti s využíváním tohoto konkrétního tématu při zařazování českých reálií do výuky, ukazuje, na čem závisí začleňování do sylabu kurzu, jaké materiály jsou obvykle využívány a zda jsou pro lektory dostupné, jaký má téma Václava Havla potenciál pro výuku a jaká úskalí může zařazování tohoto typu reálií do výuky sebou nést. Pohled na téma Václava Havla ve výuce jazyka doplňují analýzy rozhovorů se studenty a vybraných didaktických materiálů (Basic Czech I, II, III; Čeština expres 1, 2, 3, 4; Česky krok za krokem 1, 2; Čeština pro cizince A1/A2, B1, B2), které byly lektory identifikovány jako základní osy sylabu a od nichž se odvíjí míra využívání témat spojených s reáliemi ve výuce češtiny pro cizince a jejich výběr. Analyzována byla také Česká čítanka a pracovní list Václav Havel - Bariéra jako zdroje používané při výuce zaměřené přímo na osobnost a dílo Václava Havla....cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this diploma thesis is the use of cultural topics as part of the teaching of Czech as foreign language. Its first chapters summarize approaches towards the incorporation of these topics into the language classes, their definition and role in teaching the language, and their classification for the purposes of understanding the thematic context of a given theme. The next part of this thesis builds upon the example of a concrete historical figure, Vaclav Havel. Through an analysis of interviews held with teachers, the thesis maps their experience with the introduction of this concrete topic as part of Czech cultural topics incorporated into their classes, shows the factors on which incorporation of these topics in the class syllabus depends, shows what materials are typically used, whether or not they are accessible to the teachers, what potential the topic of Vaclav Havel holds in the teaching of the language, and what difficulties the incorporation of cultural topics of this type in the teaching of the language may entail. The overview of the utilization of the topic of Vaclav Havel in the teaching of Czech is complemented by analyses of interviews held with students and selected didactic materials (Basic Czech I, II, III; Čeština expres 1, 2, 3, 4; Česky krok za krokem 1, 2; Čeština...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech as a foreign language|cultural studies|Václav Havel|interviews|analysis of didactic materialsen_US
dc.subjectčeština jako cizí jazyk|reálie|Václav Havel|rozhovory|analýza didaktických materiálůcs_CZ
dc.titleOsobnost a dílo Václava Havla ve výuce češtiny pro cizincecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-06
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId202864
dc.title.translatedVáclav Havel's personality and work in teaching Czech for foreignersen_US
dc.contributor.refereeVaňková, Irena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá oblastí reálií ve výuce češtiny jako cizího jazyka. V prvních kapitolách shrnuje přístupy k začleňování reálií do výuky, k vymezení jejich pojmu a role v jazykovém vyučování a zabývá se jejich klasifikací pro potřeby uchopení tematických kontextů sledovaného tématu. Dále pak pracuje s příkladem konkrétní historické osobnosti Václava Havla: na základě analýzy rozhovorů s lektory práce mapuje jejich zkušenosti s využíváním tohoto konkrétního tématu při zařazování českých reálií do výuky, ukazuje, na čem závisí začleňování do sylabu kurzu, jaké materiály jsou obvykle využívány a zda jsou pro lektory dostupné, jaký má téma Václava Havla potenciál pro výuku a jaká úskalí může zařazování tohoto typu reálií do výuky sebou nést. Pohled na téma Václava Havla ve výuce jazyka doplňují analýzy rozhovorů se studenty a vybraných didaktických materiálů (Basic Czech I, II, III; Čeština expres 1, 2, 3, 4; Česky krok za krokem 1, 2; Čeština pro cizince A1/A2, B1, B2), které byly lektory identifikovány jako základní osy sylabu a od nichž se odvíjí míra využívání témat spojených s reáliemi ve výuce češtiny pro cizince a jejich výběr. Analyzována byla také Česká čítanka a pracovní list Václav Havel - Bariéra jako zdroje používané při výuce zaměřené přímo na osobnost a dílo Václava Havla....cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this diploma thesis is the use of cultural topics as part of the teaching of Czech as foreign language. Its first chapters summarize approaches towards the incorporation of these topics into the language classes, their definition and role in teaching the language, and their classification for the purposes of understanding the thematic context of a given theme. The next part of this thesis builds upon the example of a concrete historical figure, Vaclav Havel. Through an analysis of interviews held with teachers, the thesis maps their experience with the introduction of this concrete topic as part of Czech cultural topics incorporated into their classes, shows the factors on which incorporation of these topics in the class syllabus depends, shows what materials are typically used, whether or not they are accessible to the teachers, what potential the topic of Vaclav Havel holds in the teaching of the language, and what difficulties the incorporation of cultural topics of this type in the teaching of the language may entail. The overview of the utilization of the topic of Vaclav Havel in the teaching of Czech is complemented by analyses of interviews held with students and selected didactic materials (Basic Czech I, II, III; Čeština expres 1, 2, 3, 4; Česky krok za krokem 1, 2; Čeština...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV