Gender a povolání
Gender and Profession
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147350Identifikátory
SIS: 74897
Kolekce
- Kvalifikační práce [18437]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sloboda, Zdeněk
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Bakalářská práce "Gender a povolání" se zabývá současnou situací žen, které vykonávají profese, které byly tradičně vykonávány muži, na trhu práce. Práce se také zaměřuje na muže, kteří vykonávají tzv. "femininní" povolání. Ačkoli se o tomto tématu mluví častěji, situace se stále nedá považovat za vyřešenou. Tato práce by měla sloužit jako hlubší pohled do této problematiky. Opírá se především o analýzu rozhovorů se zástupci jednotlivých povolání. Respondenti odpovídali na otázky týkající se jejich studia na střední a vysoké škole, popisovali přijímací pohovory a také vztahy na pracovišti. Zmínili se také o plánování rodiny, o současné situaci v práci, o případných problémech kvůli pohlaví apod. Výpovědi respondentů ukázaly relativně optimistický pohled na problém, kdy se diskriminační prvky neobjevovaly. Alarmujícím výsledkem ale bylo plánování mít, či nemít děti. Téměř ve všech případech byly děti odstrčeny na druhou kolej. Zkoumána byla tato povolání: Architekt, architektka, právník, právnička, lékař, lékařka, učitel, učitelka.
This Bachelor Thesis, entitled "Gender and Profession", considers the current situation of women employed in professions and positions on the job market, which were held traditionally by men. The work also looks at the situation of men in so-called "feminine" professions. Although this topic is being increasingly discussed, the situation hasn't been solved yet. This work should serve as a deeper insight into this issue. It is based on an analysis of interviews carried out with representatives from the particular professions. Respondents answered questions concerning their studies in secondary education and higher (university) education, they described receiving interviews, and they also discussed their relationships in the workplace. They discussed issues regarding the planning of families, current situations in work, potential gender-related problems and so on. The respondents' answers showed an optimistic view regarding the problem of equality, because signs of discrimination did not appear. An alarming result was, however, found regarding the decision of whether to have children or not. In almost every case children were sidelined and assigned secondary importance. The professions researched were: architects, lawyers, doctors and teachers.