Zobrazit minimální záznam

The reception of the german dialect of the gregorian chant between 1900 an aprox. 1950
Recepce «germánského chorálního dialektu» v první polovině 20. století
dc.contributor.advisorEben, David
dc.creatorZimmer, Markus
dc.date.accessioned2022-04-12T11:12:20Z
dc.date.available2022-04-12T11:12:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/147036
dc.description.abstractRecepce «germánského chorálního dialektu» v první polovině 20. století (Abstrakt) V dnešní muzikologii hraje germánský chorální dialekt («germanischer Choraldialekt») sotva významnější roli. V první polovině 20. století však byla situace značně odlišná. Povědomí o tomto hudebním fenoménu významně podpořilo zveřejnění samotného termínu «germánský chorální dialekt» fribourským profesorem Peterem Wagnerem v roce 1925. Na této melodické variantě se do značné míry shodují prameny latinského liturgického zpěvu v celé střední Evro- pě. Nejstarší svědectví tohoto jevu nalezneme již v adiastematických chorálních pramenech. Nejmladší doklady jsou pak buď restituované či nově komponované melodie v první polovině 20. století. Jde tedy o tradici, která existuje již více než 1000 let. Předkládaná práce zkoumá, jak byla tato tradice vědecky, historicky a prakticky reflektována a zpracována v minulém století. Kapitola o historii výzkumu ukazuje, že fenomén germánského chorálního dialektu byl v 19. století stále považován za místní tradici jednotlivých diecézí nebo klášterů. Michael Hermesdorff z Trevíru jako první rozpoznal nápadné podobnosti mezi těmito roztříštěnými tradicemi. Jeho student Peter Wagner pak položil základy vědeckého výzkumu. Ne všichni muzikologové souhlasili s Wagnerovými závěry, přesto se jeho označení...cs_CZ
dc.description.abstractThe reception of the german dialect of the gregorian chant between 1900 an aprox. 1950 (Abstract) In today's musicology, the germanic chant dialect («germanischer Choraldialekt») ist nearly unimportant. Especially in the first half of the 20th century, it was very different. In particular, the invention of the term by Peter Wagner of Fribourg in 1925 promoted the perception of a melodic phenomenon, which can be found equally in many sources of plain chant in central europe. The oldest witnesses of the phenomenon are adiastematic sources, the youngest ones were restored, restituted or newly composed in the first half of the 20th century. So this tradition is existing for more than 1000 years. The present work examines how this tradition has been scientifically, historically and practically elaborated in the last century. The chapter on the history of research shows that the phenomenon of the germanic chant dialect was still considered a local tradition of individual dioceses or monasteries in the 19th century. Michael Hermesdorff from Trier was the first to recognize striking similarities between these fragmented traditions; his pupil Peter Wagner founded the basics of the scientific research. Not all musicologists agreed with Wagner's findings and explanations, but his term and his theory prevailed. In the...en_US
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPeter Wagner|Ephrem Omlin|Kyrial|Gradual|Thomas Muentzer|Antiphonarium Monasticum|Michael Hermesdorff|Liturgical Music under National Socialism|Switzerland|Liturgical history|Historicism|Trier|Einsiedeln|St.Gallen|Engelberg|Liturgical uniformity|History of Science|Richard Eichenauer|Swiss Benedictine Congregation|Cantus Moguntinus|Middle Ages|German plainchant|Kirchliche Arbeit Alpirsbach|Kiedrich|Restoration of Gregorian Chant|Restitution of the Gregorian Chant|Liturgical Language|Volkschoralen_US
dc.subjectPeter Wagner|Kiedrich|Choralrestitution|Choralrestauration|Historismus|Liturgiegeschichte|Ephrem Omlin|Kirchenmusik im Nationalsozialismus|Kyriale|Graduale|Antiphonarium Monasticum|Thomas Müntzer|Trier|Michael Hermesdorff|Volkschoral|Liturgiesprache|Schweiz|Deutschland|Mittelalter|Einsiedeln|St.Gallen|Engelberg|Uniformitas|Kirchliche Arbeit Alpirsbach|Richard Eichenauer|Deutsche Gregorianik|Schweizer Benediktinerkongregation|Cantus Moguntinus|Wissenschaftsgeschichte|Evangelische Gregorianikcs_CZ
dc.titleDie Rezeption des ostfränkischen Choraldialekts in der ersten Hälfte des 20. Jahrhundertsde_DE
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-11
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId153042
dc.title.translatedThe reception of the german dialect of the gregorian chant between 1900 an aprox. 1950en_US
dc.title.translatedRecepce «germánského chorálního dialektu» v první polovině 20. stoletícs_CZ
dc.contributor.refereeKoch, Alois
dc.contributor.refereeMorent, Stefan
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineMusicologyen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusicologyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csRecepce «germánského chorálního dialektu» v první polovině 20. století (Abstrakt) V dnešní muzikologii hraje germánský chorální dialekt («germanischer Choraldialekt») sotva významnější roli. V první polovině 20. století však byla situace značně odlišná. Povědomí o tomto hudebním fenoménu významně podpořilo zveřejnění samotného termínu «germánský chorální dialekt» fribourským profesorem Peterem Wagnerem v roce 1925. Na této melodické variantě se do značné míry shodují prameny latinského liturgického zpěvu v celé střední Evro- pě. Nejstarší svědectví tohoto jevu nalezneme již v adiastematických chorálních pramenech. Nejmladší doklady jsou pak buď restituované či nově komponované melodie v první polovině 20. století. Jde tedy o tradici, která existuje již více než 1000 let. Předkládaná práce zkoumá, jak byla tato tradice vědecky, historicky a prakticky reflektována a zpracována v minulém století. Kapitola o historii výzkumu ukazuje, že fenomén germánského chorálního dialektu byl v 19. století stále považován za místní tradici jednotlivých diecézí nebo klášterů. Michael Hermesdorff z Trevíru jako první rozpoznal nápadné podobnosti mezi těmito roztříštěnými tradicemi. Jeho student Peter Wagner pak položil základy vědeckého výzkumu. Ne všichni muzikologové souhlasili s Wagnerovými závěry, přesto se jeho označení...cs_CZ
uk.abstract.enThe reception of the german dialect of the gregorian chant between 1900 an aprox. 1950 (Abstract) In today's musicology, the germanic chant dialect («germanischer Choraldialekt») ist nearly unimportant. Especially in the first half of the 20th century, it was very different. In particular, the invention of the term by Peter Wagner of Fribourg in 1925 promoted the perception of a melodic phenomenon, which can be found equally in many sources of plain chant in central europe. The oldest witnesses of the phenomenon are adiastematic sources, the youngest ones were restored, restituted or newly composed in the first half of the 20th century. So this tradition is existing for more than 1000 years. The present work examines how this tradition has been scientifically, historically and practically elaborated in the last century. The chapter on the history of research shows that the phenomenon of the germanic chant dialect was still considered a local tradition of individual dioceses or monasteries in the 19th century. Michael Hermesdorff from Trier was the first to recognize striking similarities between these fragmented traditions; his pupil Peter Wagner founded the basics of the scientific research. Not all musicologists agreed with Wagner's findings and explanations, but his term and his theory prevailed. In the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV