Show simple item record

The Scopes of Improvement of Educational Care in a Family Style Children's Home
dc.contributor.advisorSivek, Vojtěch
dc.creatorMlejnecký, Jiří
dc.date.accessioned2017-04-06T13:18:52Z
dc.date.available2017-04-06T13:18:52Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13762
dc.description.abstractCílem této práce je nejprve zjistit příčiny životních neúspěchů dětí, vycházejících v 18 letech z jednoho konkrétního Dětského domova rodinného typu (DDRT) a posléze navrhnout určitá opatření, která by pomohla neuspokojivou situaci řešit. Problém je řešen následujícím postupem: Nejprve je stručně shrnuta historie ústavní výchovy v Čechách. Poté je detailně popsán konkrétní DDRT a život v něm. Následně se zaměřuji na zkoumání rodiny a socializace jedince v běžných podmínkách. Zjištěné porovnávám s realitou v DDRT, s jeho "rodinností" a s možnostmi socializace v něm. Zjišťuji velké nedostatky, které se zřejmě významně spolupodílejí na krizích vyšlých dětí, především ve dvou oblastech: 1. DDRT se rodině přiblížil zatím hlavně po vnější (převážně interiérové) stránce. V ostatních, na první pohled ne tak zjevných, ale pro výchovu podstatnějších rysech, se mu rodině zatím přiblížit nepodařilo. 2. V DDRT téměř vůbec neprobíhá výchova k samostatnosti. Prostředí DDRT podporuje spíše opačné (závislé) strategie zvládání problémů a to až do posledního okamžiku pobytu dítěte. Oba tyto nedostatky navrhuji v poslední části práce řešit několika způsoby. Myslím, že dané způsoby alespoň částečně reagují téměř na všechny zjištěné nedostatky. Z celé práce vyplývá akutní potřeba pokračovat v proměně ústavní péče u nás, tak jak...cs_CZ
dc.description.abstractThe first aim of this thesis is to find out reasons of life failures of children that leave a particular family style children's home (FSCH) at the age of 18. The second aim is to suggest certain steps that could help to resolve the unsatisfactory situation. This issue is dealt in a following way: At first, the history of residential care in Czech Republic is briefly recapitulated. Then the particular FSCH and the way of life in it is described in details. After that I focus on an examination of family life and the socialization process of individuals in common conditions. I compare the results with reality at the FSCH, its family style and the scopes of socialization in it. I have found out big deficiencies that probably significantly participate on the crisis of the children who have left the children's home. The deficiencies are particularly in these two areas: 1. The FSCH has so far approximated to a family mainly in outer aspects (the interior). In other characteristics - not so clear at first sight, but more essential for education - the FSCH hasn't approximated to a family yet. 2. Preparation for independent life is not very well developed in the FSCH. The environment of the FSCH mainly supports opposite (dependent) strategies of overcoming problems, which continues this way until the last moment of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakultacs_CZ
dc.titleMožnosti zlepšení výchovné péče v dětském domově rodinného typucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-14
dc.description.departmentJabokcs_CZ
dc.description.departmentJaboken_US
dc.description.facultyProtestant Theological Facultyen_US
dc.description.facultyEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId28275
dc.title.translatedThe Scopes of Improvement of Educational Care in a Family Style Children's Homeen_US
dc.contributor.refereeMašát, Vladimír
dc.identifier.aleph001175568
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePastorační a sociální prácecs_CZ
thesis.degree.disciplinePastoral and Social Worken_US
thesis.degree.programSocial Worken_US
thesis.degree.programSociální prácecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csEvangelická teologická fakulta::Jabokcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enProtestant Theological Faculty::Jaboken_US
uk.faculty-name.csEvangelická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enProtestant Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csETFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPastorační a sociální prácecs_CZ
uk.degree-discipline.enPastoral and Social Worken_US
uk.degree-program.csSociální prácecs_CZ
uk.degree-program.enSocial Worken_US
thesis.grade.csVýtečněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je nejprve zjistit příčiny životních neúspěchů dětí, vycházejících v 18 letech z jednoho konkrétního Dětského domova rodinného typu (DDRT) a posléze navrhnout určitá opatření, která by pomohla neuspokojivou situaci řešit. Problém je řešen následujícím postupem: Nejprve je stručně shrnuta historie ústavní výchovy v Čechách. Poté je detailně popsán konkrétní DDRT a život v něm. Následně se zaměřuji na zkoumání rodiny a socializace jedince v běžných podmínkách. Zjištěné porovnávám s realitou v DDRT, s jeho "rodinností" a s možnostmi socializace v něm. Zjišťuji velké nedostatky, které se zřejmě významně spolupodílejí na krizích vyšlých dětí, především ve dvou oblastech: 1. DDRT se rodině přiblížil zatím hlavně po vnější (převážně interiérové) stránce. V ostatních, na první pohled ne tak zjevných, ale pro výchovu podstatnějších rysech, se mu rodině zatím přiblížit nepodařilo. 2. V DDRT téměř vůbec neprobíhá výchova k samostatnosti. Prostředí DDRT podporuje spíše opačné (závislé) strategie zvládání problémů a to až do posledního okamžiku pobytu dítěte. Oba tyto nedostatky navrhuji v poslední části práce řešit několika způsoby. Myslím, že dané způsoby alespoň částečně reagují téměř na všechny zjištěné nedostatky. Z celé práce vyplývá akutní potřeba pokračovat v proměně ústavní péče u nás, tak jak...cs_CZ
uk.abstract.enThe first aim of this thesis is to find out reasons of life failures of children that leave a particular family style children's home (FSCH) at the age of 18. The second aim is to suggest certain steps that could help to resolve the unsatisfactory situation. This issue is dealt in a following way: At first, the history of residential care in Czech Republic is briefly recapitulated. Then the particular FSCH and the way of life in it is described in details. After that I focus on an examination of family life and the socialization process of individuals in common conditions. I compare the results with reality at the FSCH, its family style and the scopes of socialization in it. I have found out big deficiencies that probably significantly participate on the crisis of the children who have left the children's home. The deficiencies are particularly in these two areas: 1. The FSCH has so far approximated to a family mainly in outer aspects (the interior). In other characteristics - not so clear at first sight, but more essential for education - the FSCH hasn't approximated to a family yet. 2. Preparation for independent life is not very well developed in the FSCH. The environment of the FSCH mainly supports opposite (dependent) strategies of overcoming problems, which continues this way until the last moment of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Jabokcs_CZ
dc.identifier.lisID990011755680106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV