Zobrazit minimální záznam

The Principle of Commitment and Consistency of Behaviour
dc.contributor.advisorVinopal, Jiří
dc.creatorBáčová, Alexandra
dc.date.accessioned2022-04-12T08:19:48Z
dc.date.available2022-04-12T08:19:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/136656
dc.description.abstract1 Abstrakt Bakalářská práce se věnuje principu závazku a konzistence, který vychází z teoretických konceptů behaviorální ekonomie. Princip je součástí šestice (dnes již sedmice) Cialdiniho univerzálních principů přesvědčování a hovoří o tom, že ve chvíli, kdy učiníme závazek, zvýšíme pravděpodobnost, že udržíme konzistentní chování v té věci, ke které jsme se zavázali. Důraz je zde kladen na možnosti využití principu závazku a konzistence v praxi, na typy závazku, jež je možné učinit a na perspektivy, díky nimž je možné fungování sekvenci závazek-konzistence vysvětlit. Druhá část práce je věnována realizaci a analýze vlastního výzkumu ve formě experimentální studie. Výzkum zkoumal, jaký má závazek vliv na konzistenci chování za působení normativního sociálního vlivu. Bylo zjištěno, že polovina lidí, když učiní závazek, udrží konzistentní chování i v situaci, kdy je podmínky přímo nabádají k inkonzistenci. Mezi závazkem a chováním byl tak na základě získaných dat zjištěn středně silný a statistický významný vztah. Statistická analýza však dále odhalila, že závazek zodpovídá pouze za 18 % variability chování v provedené studii. Klíčová slova behaviorální ekonomie, přesvědčování, závazek, konzistence chovánícs_CZ
dc.description.abstract1 Abstract The aim of this thesis is to offer an overview of the principle of commitment and consistency, which is based on the theoretical concepts of behavioural economics. The principle is one of Cialdini's six (now seven) universal principles of persuasion. The principle speaks of the fact that the moment we make a commitment, we increase the likelihood that we will maintain consistent behaviour in the matter to which we have committed ourselves. Emphasis is placed on the various possibilities of how the principle can be used in practice, on the types of commitment that can be made and on the perspectives that help us understand how the commitment- consistency sequence works. The second part of the work is devoted to the realisation and analysis of the author's own research, in the form of an experimental study. The research examined the effect a commitment has on the consistency of behaviour under the influence of normative social influence. It has been found that half of the participants, when having made a commitment, maintain consistent behaviour even when conditions directly encourage them to be inconsistent. Based on the data obtained, a moderately strong and statistically significant relationship was found between commitment and behaviour. However, the statistical analysis further revealed that...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbehavioural economics|persuasion|commitment|consistency of behaviouren_US
dc.subjectbehaviorální ekonomie|přesvědčování|závazek|konzistence chovánícs_CZ
dc.titlePrincip závazku a konzistence chovánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-21
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId226999
dc.title.translatedThe Principle of Commitment and Consistency of Behaviouren_US
dc.contributor.refereeMalvotová, Pavla
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs1 Abstrakt Bakalářská práce se věnuje principu závazku a konzistence, který vychází z teoretických konceptů behaviorální ekonomie. Princip je součástí šestice (dnes již sedmice) Cialdiniho univerzálních principů přesvědčování a hovoří o tom, že ve chvíli, kdy učiníme závazek, zvýšíme pravděpodobnost, že udržíme konzistentní chování v té věci, ke které jsme se zavázali. Důraz je zde kladen na možnosti využití principu závazku a konzistence v praxi, na typy závazku, jež je možné učinit a na perspektivy, díky nimž je možné fungování sekvenci závazek-konzistence vysvětlit. Druhá část práce je věnována realizaci a analýze vlastního výzkumu ve formě experimentální studie. Výzkum zkoumal, jaký má závazek vliv na konzistenci chování za působení normativního sociálního vlivu. Bylo zjištěno, že polovina lidí, když učiní závazek, udrží konzistentní chování i v situaci, kdy je podmínky přímo nabádají k inkonzistenci. Mezi závazkem a chováním byl tak na základě získaných dat zjištěn středně silný a statistický významný vztah. Statistická analýza však dále odhalila, že závazek zodpovídá pouze za 18 % variability chování v provedené studii. Klíčová slova behaviorální ekonomie, přesvědčování, závazek, konzistence chovánícs_CZ
uk.abstract.en1 Abstract The aim of this thesis is to offer an overview of the principle of commitment and consistency, which is based on the theoretical concepts of behavioural economics. The principle is one of Cialdini's six (now seven) universal principles of persuasion. The principle speaks of the fact that the moment we make a commitment, we increase the likelihood that we will maintain consistent behaviour in the matter to which we have committed ourselves. Emphasis is placed on the various possibilities of how the principle can be used in practice, on the types of commitment that can be made and on the perspectives that help us understand how the commitment- consistency sequence works. The second part of the work is devoted to the realisation and analysis of the author's own research, in the form of an experimental study. The research examined the effect a commitment has on the consistency of behaviour under the influence of normative social influence. It has been found that half of the participants, when having made a commitment, maintain consistent behaviour even when conditions directly encourage them to be inconsistent. Based on the data obtained, a moderately strong and statistically significant relationship was found between commitment and behaviour. However, the statistical analysis further revealed that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV