dc.contributor.advisor | Novák, Ondřej | |
dc.creator | Fořt, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T11:11:40Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T11:11:40Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/136625 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá čtyřmi současnými teoretickými přístupy k emocím. Odkrývá rozdíly a podobnosti v chápaní emocí postupně u teorie základních emocí, teorií zhodnocení, teorie psychologické konstrukce a teorie sociální konstrukce. Jsou představeny náhledy klíčových autorů, k nimž práce uvádí výsledky empirických výzkumů svědčících pro podporu jednotlivých teorií. Představené teorie a empirickou evidenci práce rovněž kriticky hodnotí. Součástí práce je kromě průběžné evaluace konkrétních odlišností a styčných ploch mezi teoriemi i samostatná kapitola porovnávající jednotlivé teorie. Je argumentováno, že každá z teorií nahlíží emoce z jiné perspektivy a zkoumá ji na odlišné úrovni. Každá teorie tedy představuje cenný zdroj poznatků a myšlenek ke studiu emocí. Navržený výzkum si klade za cíl ověřit případnou existenci vlivu učení na formování emocí v průběhu života. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis deals with four contemporary theoretical approaches to emotion. It uncovers differences and similarities in understanding emotion successively according to basic emotion theory, appraisal theories, theory of psychological construction and theory of social construction. The thesis introduces views of key authors and results of empirical research that show support for individual theories. The introduced theories and empirical evidence are also critically assessed in the thesis. Apart from continuous evaluation of specific differences and similarities, the thesis includes a separate chapter that compares theories to each other. It is argued here that each one of the theories views emotion from a different perspective and investigates it on a distinct level of analysis. Each theory therefore holds a valued source of knowledge and ideas for the study of emotion. The proposed research aims to investigate the possibility of influence of learning mechanisms over emotion formation during cognitive development. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | emotion|basic emotion theory|appraisal theories|psychological constructionism|social constructionism | en_US |
dc.subject | emoce|teorie základních emocí|teorie zhodnocení|psychologický konstruktivismus|sociální konstruktivismus | cs_CZ |
dc.title | Přehled současných teorií emocí | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-21 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 226244 | |
dc.title.translated | Review of contemporary theories of emotions | en_US |
dc.contributor.referee | Lukavský, Jiří | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá čtyřmi současnými teoretickými přístupy k emocím. Odkrývá rozdíly a podobnosti v chápaní emocí postupně u teorie základních emocí, teorií zhodnocení, teorie psychologické konstrukce a teorie sociální konstrukce. Jsou představeny náhledy klíčových autorů, k nimž práce uvádí výsledky empirických výzkumů svědčících pro podporu jednotlivých teorií. Představené teorie a empirickou evidenci práce rovněž kriticky hodnotí. Součástí práce je kromě průběžné evaluace konkrétních odlišností a styčných ploch mezi teoriemi i samostatná kapitola porovnávající jednotlivé teorie. Je argumentováno, že každá z teorií nahlíží emoce z jiné perspektivy a zkoumá ji na odlišné úrovni. Každá teorie tedy představuje cenný zdroj poznatků a myšlenek ke studiu emocí. Navržený výzkum si klade za cíl ověřit případnou existenci vlivu učení na formování emocí v průběhu života. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with four contemporary theoretical approaches to emotion. It uncovers differences and similarities in understanding emotion successively according to basic emotion theory, appraisal theories, theory of psychological construction and theory of social construction. The thesis introduces views of key authors and results of empirical research that show support for individual theories. The introduced theories and empirical evidence are also critically assessed in the thesis. Apart from continuous evaluation of specific differences and similarities, the thesis includes a separate chapter that compares theories to each other. It is argued here that each one of the theories views emotion from a different perspective and investigates it on a distinct level of analysis. Each theory therefore holds a valued source of knowledge and ideas for the study of emotion. The proposed research aims to investigate the possibility of influence of learning mechanisms over emotion formation during cognitive development. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |