Zobrazit minimální záznam

Diagnostic methods of measuring empathy with focus on Czech adaptation of A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy
dc.contributor.advisorHöschlová, Eva
dc.creatorBartoš, Josef
dc.date.accessioned2022-04-12T11:09:45Z
dc.date.available2022-04-12T11:09:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/136623
dc.description.abstractSchopnost vžít se do druhého člověka, pochopit jeho emoční rozpoložení představuje základní sociální strategii každodenního života. Předkládaná práce se věnuje tématu empatie a psychodiagnostickým možnostem jejího měření. Za tímto účelem autor v přehledové části představuje výchozí teoretický rámec, aktuální pojetí termínu empatie založené na multidimenzionálním modelu. Navazuje představením existujících inventářů a věnuje se podrobněji A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy. Cílem empirické části bylo přeložit zmíněný dotazník a ověřit jeho psychometrické kvality na české populaci. Šetření se zúčastnilo 260 osob (57,7% žen), věkový průměr činil 30,73 let, směrodatná odchylka 9,6 let. Za účelem administrace byl inventář přeložen paralelním překladem třemi profesionály. Ověřována byla pětifaktorová struktura dotazníku pomocí konfirmační faktorové analýzy. Výsledky prokázaly poměrně dobrou shodu modelu s daty. Avšak z důvodu nedostatečných faktorových náloží bylo třeba odstranit 5 položek (3 položky z faktoru online simulation, 1 položka z faktoru proximal responsivity a 1 položka z faktoru peripheral responsivity); původní 31 položková verze inventáře má v českém překladu 26 položek. Reliabilita vnitřní konzistence byla ověřena pomocí Cronbachovo alfa: perspective taking (0,86), online...cs_CZ
dc.description.abstractThe ability to identify yourself with others, or to understand their emotional states, is one of the fundamental strategies of everyday life. This presented thesis is focused on the theme of empathy and psychodiagnostic potential for measuring it. For this purpose, the author presents an initial theoretical framework, the current notion of empathy based upon multidimensional model. He then shows existing inventories and discusses the Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy in a greater detail. The aim of the empirical part is to translate this questionnaire, and to verify its psychometric qualities on the Czech population. The sample consisted of 260 participants (57,7% of women), average age was 30,73 years and standard deviation 9,6 years. To carry on the research, the inventory was parallelly translated by three professionals. The research then investigated the five-factor model through confirmatory factor analysis. The results show that the five-factor model fits the Czech data quite well. Nonetheless, five items had to be excluded due to poor factor loadings (3 from factor online simulation, 1 from factor proximal responsivity, 1 from factor peripheral responsivity); the original 31-item questionnaire has its Czech version with 26 items only. Reliability of internal consistency was...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectempathy|psychometrics|multidimensional model|A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathyen_US
dc.subjectempatie|psychometrie|multidimenzionální model|A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathycs_CZ
dc.titleDiagnostické možnosti měření empatie se zaměřením na českou adaptaci dotazníku A Questionnare of Cognitive and Affective Empathycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-22
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId225224
dc.title.translatedDiagnostic methods of measuring empathy with focus on Czech adaptation of A Questionnare of Cognitive and Affective Empathyen_US
dc.contributor.refereeJaroš, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSchopnost vžít se do druhého člověka, pochopit jeho emoční rozpoložení představuje základní sociální strategii každodenního života. Předkládaná práce se věnuje tématu empatie a psychodiagnostickým možnostem jejího měření. Za tímto účelem autor v přehledové části představuje výchozí teoretický rámec, aktuální pojetí termínu empatie založené na multidimenzionálním modelu. Navazuje představením existujících inventářů a věnuje se podrobněji A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy. Cílem empirické části bylo přeložit zmíněný dotazník a ověřit jeho psychometrické kvality na české populaci. Šetření se zúčastnilo 260 osob (57,7% žen), věkový průměr činil 30,73 let, směrodatná odchylka 9,6 let. Za účelem administrace byl inventář přeložen paralelním překladem třemi profesionály. Ověřována byla pětifaktorová struktura dotazníku pomocí konfirmační faktorové analýzy. Výsledky prokázaly poměrně dobrou shodu modelu s daty. Avšak z důvodu nedostatečných faktorových náloží bylo třeba odstranit 5 položek (3 položky z faktoru online simulation, 1 položka z faktoru proximal responsivity a 1 položka z faktoru peripheral responsivity); původní 31 položková verze inventáře má v českém překladu 26 položek. Reliabilita vnitřní konzistence byla ověřena pomocí Cronbachovo alfa: perspective taking (0,86), online...cs_CZ
uk.abstract.enThe ability to identify yourself with others, or to understand their emotional states, is one of the fundamental strategies of everyday life. This presented thesis is focused on the theme of empathy and psychodiagnostic potential for measuring it. For this purpose, the author presents an initial theoretical framework, the current notion of empathy based upon multidimensional model. He then shows existing inventories and discusses the Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy in a greater detail. The aim of the empirical part is to translate this questionnaire, and to verify its psychometric qualities on the Czech population. The sample consisted of 260 participants (57,7% of women), average age was 30,73 years and standard deviation 9,6 years. To carry on the research, the inventory was parallelly translated by three professionals. The research then investigated the five-factor model through confirmatory factor analysis. The results show that the five-factor model fits the Czech data quite well. Nonetheless, five items had to be excluded due to poor factor loadings (3 from factor online simulation, 1 from factor proximal responsivity, 1 from factor peripheral responsivity); the original 31-item questionnaire has its Czech version with 26 items only. Reliability of internal consistency was...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV