Odraz duchovního prostředí poslední čtvrtiny 14. století v díle Mistra Třeboňského oltáře
The Reflection of the Ecclesiastical Environment of the Last Quarter of the14th Century in the Works of the Master of Trebon Altarpiece
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136602Identifiers
Study Information System: 222635
Collections
- Kvalifikační práce [23741]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčková, Jana Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Mistr Třeboňského oltáře|Třeboňský oltář|augustiniáni kanovníci|Jan z Jenštejna|desková malba 14. stoletíKeywords (English)
Master of Trebon Altarpiece|Trebon Altarpiece|Canons Regular of St. Augustin|John of Jenstein|14th century panel paintingBakalářská práce pojednává o duchovním prostředí poslední čtvrtiny 14. století, které se odráží v díle Mistra Třeboňského oltáře. Na Třeboňském oltáři lze vidět odraz dobového hnutí devotio moderna, úcty k Božímu tělu a krvi. Na dalším díle Třeboňského mistra Roudnické madoně je značná úcta k Panně Marii a k relikvii peplum cruentatum (Mariin zkrvavený závoj Kristovou krví). Tato úcta se projevuje i na dílenském obrazu Mistra Třeboňského oltáře Madoně Aracoeli. Ve velké úctě měl Pannu Marii Jan z Jenštejna (1350- 1400), který se podílel na propagaci jejího kultu a u kterého je možné, že měl vliv na Mistra Třeboňského oltáře, ba dokonce mohl být možným objednavatelem. Klíčová slova: Mistr Třeboňského oltáře, Třeboňský oltář, augustiniáni kanovníci, Jan z Jenštejna, desková malba 14. století
The thesis deals with the ecclesiastical environment of the last quarter of the14th century which reflects in the works of the Master of Trebon Altarpiece. In the Trebon Altarpiece it is visible the reflection of the devotio moderna movement, and the body and blood of Christ adoration. In another work of the Master of Trebon Altarpiece The Roudnice Madonna the veneration of the Virgin Mary and the relic of peplum cruentatum (the Virgin Mary's stained veil of Christ's blood) is highlighted. This veneration is also expressed in the painting of the workshop of the Master of Trebon Altarpiece Madonna Aracoeli. Jan of Jenstein (1350-1400) deeply venerated the Virgin Mary. He contributed in propagation of her cult and it is possible that he had an influence on The Master of Trebon Altarpiece, and he could be even the one who ordered paintings from the Master of Trebon Altarpiece. Key words: Master of Trebon Altarpiece, Trebon Altarpiece, Canons Regular of St. Augustin, John of Jenstein, 14th century panel painting