Zobrazit minimální záznam

Reflexivní alternace ve zpracování jazyka u lidí s afázií
dc.contributor.advisorLáznička, Michal
dc.creatorSuchý, Daniel
dc.date.accessioned2022-04-12T10:33:43Z
dc.date.available2022-04-12T10:33:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/136584
dc.description.abstractCílem této práce je vytvořit dizajn experimentu, který zkoumá vliv frekvence užití a typu gramatické struktury na porozumění větám s reflexivním slovesem u mluvčích s afázii. Dále je cílem ověřit tento dizajn pomocí experimentu na zdravých mluvčích. Téma afázie je zde představené z lingvistického pohledu. Práce dále obsahuje popis kontextového přístupu k afaziologii, který bude použitý v praktické části práce. Praktická část této práce se skládá z korpusové studie, která zkoumá užívání reflexivních konstrukcí v češtině a na základě které byl proveden experiment testující porozumění větám s reflexivním slovesem u zdravých mluvčích. Experiment ověřuje, že zdravý mluvčí v naprosté většině případů hodnotí gramatičnost těchto vět tak, jak se očekávalo před zahájením exper- imentu. Výsledky experimentu odhalují, že na porozumění těmto větám má syntaktická struktura slabý vliv, zatímco frekvence užití a užité slovesné lemma nemá vliv žádný. Závěrem experimentu je, že pro zdravé mluvčí je porozumění těmto větám jednoduché a dizajn experimentu je validní. Na závěr je v práci představen návrh experimentu zkoumajícího zpracování reflexivních vět i u českých mluvčích s afázií. 1cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to design an experiment that researches how frequency of use and grammatical structure affect sentence comprehension in speakers with aphasia. An additional objective is to verify this design in an experiment on healthy speakers. Introduction to the topic of aphasia is pro- vided from a linguistic perspective, followed by a description of usage-based approach to aphasiology, which will be utilised in the practical part of this the- sis. The practical part of the thesis consists of a corpus-based research on the use of reflexive constructions in Czech, followed by an experiment that tests comprehension of such sentences in healthy speakers. Using corpus data, a set of experimental items that can be used to test the comprehension of reflexive sentences was created. The experiment verified that the healthy participants evaluate the grammaticality of these sentences as expected in the vast majority of cases. The results of the experiment show a weak effect of sentence struc- ture and no effect of frequency of use and verb lemma on comprehension. This indicates that healthy speakers find these sentences easy to process and that the design is valid. Based on these results, a design of an experiment that tests reflexive sentence comprehension in Czech speakers with aphasia is proposed. 1en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectalternation|acquired aphasia|agrammatism|relative frequency|language processing|corpus linguisticsen_US
dc.subjectreflexivní alternace|získaná afázie|agramatismus|relativní frekvence|zpracování jazyka|korpusová lingvistikacs_CZ
dc.titleReflexive alternation in language processing by persons with aphasiaen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-27
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId224539
dc.title.translatedReflexivní alternace ve zpracování jazyka u lidí s afáziícs_CZ
dc.contributor.refereeJehlička, Jakub
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFonetika - Obecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePhonetics - General Linguisticsen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetika - Obecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhonetics - General Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je vytvořit dizajn experimentu, který zkoumá vliv frekvence užití a typu gramatické struktury na porozumění větám s reflexivním slovesem u mluvčích s afázii. Dále je cílem ověřit tento dizajn pomocí experimentu na zdravých mluvčích. Téma afázie je zde představené z lingvistického pohledu. Práce dále obsahuje popis kontextového přístupu k afaziologii, který bude použitý v praktické části práce. Praktická část této práce se skládá z korpusové studie, která zkoumá užívání reflexivních konstrukcí v češtině a na základě které byl proveden experiment testující porozumění větám s reflexivním slovesem u zdravých mluvčích. Experiment ověřuje, že zdravý mluvčí v naprosté většině případů hodnotí gramatičnost těchto vět tak, jak se očekávalo před zahájením exper- imentu. Výsledky experimentu odhalují, že na porozumění těmto větám má syntaktická struktura slabý vliv, zatímco frekvence užití a užité slovesné lemma nemá vliv žádný. Závěrem experimentu je, že pro zdravé mluvčí je porozumění těmto větám jednoduché a dizajn experimentu je validní. Na závěr je v práci představen návrh experimentu zkoumajícího zpracování reflexivních vět i u českých mluvčích s afázií. 1cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this thesis is to design an experiment that researches how frequency of use and grammatical structure affect sentence comprehension in speakers with aphasia. An additional objective is to verify this design in an experiment on healthy speakers. Introduction to the topic of aphasia is pro- vided from a linguistic perspective, followed by a description of usage-based approach to aphasiology, which will be utilised in the practical part of this the- sis. The practical part of the thesis consists of a corpus-based research on the use of reflexive constructions in Czech, followed by an experiment that tests comprehension of such sentences in healthy speakers. Using corpus data, a set of experimental items that can be used to test the comprehension of reflexive sentences was created. The experiment verified that the healthy participants evaluate the grammaticality of these sentences as expected in the vast majority of cases. The results of the experiment show a weak effect of sentence struc- ture and no effect of frequency of use and verb lemma on comprehension. This indicates that healthy speakers find these sentences easy to process and that the design is valid. Based on these results, a design of an experiment that tests reflexive sentence comprehension in Czech speakers with aphasia is proposed. 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV