Show simple item record

Stress among university students: causes and coping strategies
dc.contributor.advisorKoťa, Jaroslav
dc.creatorHošková, Anna
dc.date.accessioned2022-04-12T09:58:26Z
dc.date.available2022-04-12T09:58:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/136543
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá problematikou stresu u vysokoškolských studentů a studentek. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké jsou hlavní zdroje stresu u vysokoškolských studujících, jaké copingové strategie studující používají k jeho zvládání, a jak jsou tyto strategie efektivní. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část práce se věnuje charakteristice vysokoškolského studenta, specifikaci terciálního vzdělávání a změnám vysokého školství ve 21.století. Definuje pojem stres, jeho teoretické přístupy, druhy stresu a reakce na něj. V další části se bakalářská práce zabývá existujícími výzkumy stresu u vysokoškolských studentů a akademickými stresory. Následně se věnuje představení pojmu coping, adaptace a prezentování modelů copingu. Praktická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu, jehož cílem je pomocí rozhovorů se studenty identifikovat hlavní příčiny stresu a copingové strategie u vybraného vzorku českých vysokoškolských studentů a studentek. Data získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti studujícími vysokých škol a následně analyzována metodou Interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Klíčová slova Stres, univerzita, vysokoškolští studenti, copingové strategie, well-being studentůcs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on stress in university students. The aim of the thesis is to examine what are the main sources of stress experienced by university students, what are coping strategies students use to cope with stress, and whether these strategies are effective. The bachelor thesis is divided into two parts. The theoretical part of the thesis discusses characteristics of university student population, the specification of tertiary education and changes in higher education in the 21st century. It defines the concept of stress, its theoretical approaches, types of stress and reactions to it. In the next part, the bachelor thesis presents the existing research on stress in university students and academic stressors. Subsequently, the thesis introduces the concept of coping, adaptation and presentation of coping models. The practical part of the work involves qualitative research, the aim of which was to use interviews with students to identify the main causes of stress and coping strategies in a selected sample of Czech university students. Data were obtained vie semi-structured interviews with five university students and then analyzed using interpretive phenomenological analysis (IPA). Key words Stres, university, students, higher education, coping strategies, student well-beingen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcoping|university students|higher education|coping strategies|student well-being|universityen_US
dc.subjectstres|univerzita|vysokoškolští studenti|copingové strategie|well-being studentůcs_CZ
dc.titleStres u vysokoškolských studentů: příčiny a copingové strategiecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-31
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId227004
dc.title.translatedStress among university students: causes and coping strategiesen_US
dc.contributor.refereeValenta, Josef
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá problematikou stresu u vysokoškolských studentů a studentek. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké jsou hlavní zdroje stresu u vysokoškolských studujících, jaké copingové strategie studující používají k jeho zvládání, a jak jsou tyto strategie efektivní. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část práce se věnuje charakteristice vysokoškolského studenta, specifikaci terciálního vzdělávání a změnám vysokého školství ve 21.století. Definuje pojem stres, jeho teoretické přístupy, druhy stresu a reakce na něj. V další části se bakalářská práce zabývá existujícími výzkumy stresu u vysokoškolských studentů a akademickými stresory. Následně se věnuje představení pojmu coping, adaptace a prezentování modelů copingu. Praktická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu, jehož cílem je pomocí rozhovorů se studenty identifikovat hlavní příčiny stresu a copingové strategie u vybraného vzorku českých vysokoškolských studentů a studentek. Data získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti studujícími vysokých škol a následně analyzována metodou Interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Klíčová slova Stres, univerzita, vysokoškolští studenti, copingové strategie, well-being studentůcs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on stress in university students. The aim of the thesis is to examine what are the main sources of stress experienced by university students, what are coping strategies students use to cope with stress, and whether these strategies are effective. The bachelor thesis is divided into two parts. The theoretical part of the thesis discusses characteristics of university student population, the specification of tertiary education and changes in higher education in the 21st century. It defines the concept of stress, its theoretical approaches, types of stress and reactions to it. In the next part, the bachelor thesis presents the existing research on stress in university students and academic stressors. Subsequently, the thesis introduces the concept of coping, adaptation and presentation of coping models. The practical part of the work involves qualitative research, the aim of which was to use interviews with students to identify the main causes of stress and coping strategies in a selected sample of Czech university students. Data were obtained vie semi-structured interviews with five university students and then analyzed using interpretive phenomenological analysis (IPA). Key words Stres, university, students, higher education, coping strategies, student well-beingen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV