dc.contributor.advisor | Dykast, Roman | |
dc.creator | Janková, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T09:28:48Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T09:28:48Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/136508 | |
dc.description.abstract | Předložená bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat kritiku koncepce "Gesamtkunstwerku" z hlediska české formalistické estetiky druhé poloviny 19. století. Protože je koncepce "Gesamtkunstwerku" především spojována s teoretickým a uměleckým dílem Richarda Wagnera, je nezbytnou součástí práce celková analýza dobové situace v české hudební kultuře v období konce 60. a zejména v průběhu 70. let 19. století. V tomto časovém období v české společnosti probíhala vyhrocená diskuse kolem možnosti uvedení Wagnerova operního díla v českých zemích. A souběžně s tímto tématem probíhal názorový spor o podstatě české opery, který byl vázán především na operní dílo Bedřicha Smetany. Utvářející se česká estetika do tohoto sporu vstoupila především prostřednictvím estetiků Josefa Durdíka a Otakara Hostinského. Hlavním tématem bakalářské práce je interpretace kritického přístupu Durdíka a Hostinského ke koncepci "Gesamtkunstwerku" na základě analýzy jejich prací, které se tomuto tématu věnovaly z hlediska jejich systému formalistické estetiky. Durdíkovo a Hostinského pojetí formalistické estetiky se začalo výrazně odlišovat právě v době, kdy se oba intenzivně zabývali problematikou "Gesamtkunstwerku". Závěrečným cílem práce je na základě komparační metody vyložení podstaty rozdílného kritického přístupu Durdíka a... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The presented bachelor thesis aims to examine the critique of the concept of "Gesamtkunstwerk" in terms of Czech formalist aesthetics of the second half of the 19th century. Because the concept of "Gesamtkunstwerk" is primarily associated with the theoretical and artistic work of Richard Wagner, an essential part of the work is an overall analysis of the contemporary situation in Czech music culture in the late 60s and especially during the 70s. During this period in Czech society, there was a heated debate about the possibility of performing Wagner's opera in the Czech lands. Along with this topic, there was a dispute over the essence of Czech opera, which was mainly related to the opera by Bedřich Smetana. The emerging Czech aesthetics entered into this dispute mainly through the aestheticians Josef Durdík and Otakar Hostinský. The main topic of the bachelor's thesis is the interpretation of the critical approach of Durdík and Hostinský to the concept of "Gesamtkunstwerk" based on the analysis of their work, which dealt with this topic in terms of their system of formalistic aesthetics. Durdík's and Hostinský's conceptions of formalist aesthetics began to differ significantly at a time when both were intensively dealing with the issue of "Gesamtkunstwerk". The final goal of the thesis is based on... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Gesamtkunstwerk|Richard Wagner|Josef Durdík|Otakar Hostinský|Czech aesthetics formalism | en_US |
dc.subject | Gesamtkunstwerk|Richard Wagner|Josef Durdík|Otakar Hostinský|český estetický formalismus | cs_CZ |
dc.title | Kritické přístupy estetického formalismu v koncepcích Durdíka a Hostinského k Wagnerově ideji "Gesamtkunstwerku" | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-14 | |
dc.description.department | Department of Aestetics | en_US |
dc.description.department | Katedra estetiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 232470 | |
dc.title.translated | Critical atittudes of aesthetic formalism in Durdík's and Hostinský's conceptions to Wagner's idea "Gesamtkunstwerk" | en_US |
dc.contributor.referee | Kaplický, Martin | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Estetika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Aesthetics | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra estetiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Aestetics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Estetika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Aesthetics | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předložená bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat kritiku koncepce "Gesamtkunstwerku" z hlediska české formalistické estetiky druhé poloviny 19. století. Protože je koncepce "Gesamtkunstwerku" především spojována s teoretickým a uměleckým dílem Richarda Wagnera, je nezbytnou součástí práce celková analýza dobové situace v české hudební kultuře v období konce 60. a zejména v průběhu 70. let 19. století. V tomto časovém období v české společnosti probíhala vyhrocená diskuse kolem možnosti uvedení Wagnerova operního díla v českých zemích. A souběžně s tímto tématem probíhal názorový spor o podstatě české opery, který byl vázán především na operní dílo Bedřicha Smetany. Utvářející se česká estetika do tohoto sporu vstoupila především prostřednictvím estetiků Josefa Durdíka a Otakara Hostinského. Hlavním tématem bakalářské práce je interpretace kritického přístupu Durdíka a Hostinského ke koncepci "Gesamtkunstwerku" na základě analýzy jejich prací, které se tomuto tématu věnovaly z hlediska jejich systému formalistické estetiky. Durdíkovo a Hostinského pojetí formalistické estetiky se začalo výrazně odlišovat právě v době, kdy se oba intenzivně zabývali problematikou "Gesamtkunstwerku". Závěrečným cílem práce je na základě komparační metody vyložení podstaty rozdílného kritického přístupu Durdíka a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented bachelor thesis aims to examine the critique of the concept of "Gesamtkunstwerk" in terms of Czech formalist aesthetics of the second half of the 19th century. Because the concept of "Gesamtkunstwerk" is primarily associated with the theoretical and artistic work of Richard Wagner, an essential part of the work is an overall analysis of the contemporary situation in Czech music culture in the late 60s and especially during the 70s. During this period in Czech society, there was a heated debate about the possibility of performing Wagner's opera in the Czech lands. Along with this topic, there was a dispute over the essence of Czech opera, which was mainly related to the opera by Bedřich Smetana. The emerging Czech aesthetics entered into this dispute mainly through the aestheticians Josef Durdík and Otakar Hostinský. The main topic of the bachelor's thesis is the interpretation of the critical approach of Durdík and Hostinský to the concept of "Gesamtkunstwerk" based on the analysis of their work, which dealt with this topic in terms of their system of formalistic aesthetics. Durdík's and Hostinský's conceptions of formalist aesthetics began to differ significantly at a time when both were intensively dealing with the issue of "Gesamtkunstwerk". The final goal of the thesis is based on... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |