Dvě podoby současného (pro)romského hnutí
Two forms of contemporary pro-Romani movement
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1337Identifikátory
SIS: 159904
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uherek, Zdeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Romistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra středoevropských studií
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Romové, kolektivní identita, etnicita, romstvíKlíčová slova (anglicky)
Roma, ethnicity, collective identity, romipenKlíčová slova: Romové, (pro)romské hnutí, emancipace, kolektivní identita, Roma pride, Mezinárodní den Romů, Ara art, Konexe Abstrakt Tato práce představuje na příkladu dvou organizací a jimi pořádaných akcí část současného (pro)romského hnutí v České republice - jaká témata si hnutí vybírá a jak se snaží své cíle prosadit. Úvodní část se věnuje historickému vývoji (pro)romského hnutí a v druhé části práce autor podrobněji popisuje aktivity organizací Ara Art a Konexe. Závěrečná část práce představuje pomocí členské kategorizační analýzy způsoby, jakými organizace na jimi pořádaných akcích podobného charakteru (Mezinárodní den Romů a Roma Pride) utvářejí romskou kolektivní identitu. Obě události mají dvousměrný charakter, který vychází ze vztahu kategorie "my" (Romové) s dominantní kategorií "oni" (majoritní společnost). S tímto vztahem se pořadatelé vyrovnávají tím, že na slavnostních událostech vytvářejí prostor pro posilování kolektivní sounáležitosti a zároveň se zde negativně vymezují vůči stereotypním představám o Romech vytvářených majoritou. Jejich prvotním účelem je tedy destigmatizace vlastní identity.
Key words: Roma, pro-romani movement, emancipation, collective identity, Roma Pride, International Romani Day, Ara Art, Konexe Abstract This paper presents on an example of two organizations and events organized by them a contemporary pro-romani movement in the Czech Republic - their topics and their strategies of agency to achieving their aims. The introductory part deals with the historical development of the pro-romani movement and in the second part, the author describes in detail the activities of two organizations Ara Art and Konexe. The final part presents by the using of a categorical analysis of their members forms in which these organizations on their events (International Romani day and Roma Pride) constitute a Roma collective identity. Both events have a two-way character, which is based on the relationship of the category "we" (the Roma) with the dominant category "they" (the majority society). With this relationship, the organizers deal on these events by a strengthening of collective belonging and at the same time negations of stereotypes about Roma created by the majority. Their primary purpose is therefore a destigmatisation their own identity.