Zobrazit minimální záznam

Changes in the education of history in Czechoslovakia 1948-1956
dc.contributor.advisorPullmann, Michal
dc.creatorBimková, Dana
dc.date.accessioned2017-04-06T11:06:11Z
dc.date.available2017-04-06T11:06:11Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13142
dc.description.abstract"Vyučovací proces jako společenský jev se mění zároveň s vývojem společnosti. Společnost v každé etapě historického vývoje klade na školu své požadavky. A právě tyto požadavky také určují úkoly a obsah vyučování jednotlivých disciplin; se změnou úkolů a obsahu vyučování se nevyhnutelně mění také jeho formy a methody."1 Tento výrok předního sovětského odborníka na metodiku dějepisu byl v českém překladu uveřejněn v časopise Dějepis ve škole v roce 1955. Z dnešní perspektivy se jedná o běžné konstatování, že charakter školní výuky je vysoce závislý na společnosti, která výuku objednává. Pokud výrok zasadíme do dobového kontextu, zjišťujeme, že se v něm skrývá hlubší podstata. Úkoly a obsah vyučování byly pro formující se komunistickou diktaturu jednou z jejích významných součástí. Právě výuka dějepisu byla vhodným nástrojem šíření komunistické ideologie, a proto byla zásadním způsobem podřízena nové moci strany. Přesto diskuze o podobě výuky dějepisu na sebe vázaly velké množství aktérů a vyznačovaly se pestrou škálou postojů, v nichž se úsilí o ideologickou čistotu snoubilo s množstvím pedagogických inovací a experimentů. Rozpor mezi shora řízeným obsahem výuky dějepisu a relativně volnou diskuzí, probíhající na téma forem a metod výuky, lze lépe pochopit zodpovězením několika otázek. Jak vypadaly prostory,...cs_CZ
dc.description.abstractThe education of history has always been influenced by society and by the political establishment. After February 1948, the Communist party in Czechoslovakia directed everything; the education was no exception. The objectives and contents of the education were directly subordinated to the political control that did not allow any changes proposed by teachers or scientists. On the other hand, in the special educational serials was given surprisingly big space for discussions about the forms and the methodology of education of history. These discussions were led by educational scientists and by teachers. They were suggesting changes that would purge the education of history from formalism and would improve the overall quality of students' knowledge. At the beginning of the period under consideration (1948 - 1956), these discussions were only few and not very sophisticated. However, in the end of the period they were making basic part of the educational serials and they were on high scientific level. The main covered topics were: the using of literature, maps, pictures, films, and noticeboards in the lessons; teaching of regional history; going on some excursions; teaching of historical facts and datas; writing notices in the lessons; etc. The space, where these discussions took place, looked like a space for...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleProměny ve výuce dějepisu v ČSR mezi léty 1948-1956cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-13
dc.description.departmentÚstav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic and Social Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId50680
dc.title.translatedChanges in the education of history in Czechoslovakia 1948-1956en_US
dc.contributor.refereeBeneš, Zdeněk
dc.identifier.aleph001003280
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Economic and Social Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs"Vyučovací proces jako společenský jev se mění zároveň s vývojem společnosti. Společnost v každé etapě historického vývoje klade na školu své požadavky. A právě tyto požadavky také určují úkoly a obsah vyučování jednotlivých disciplin; se změnou úkolů a obsahu vyučování se nevyhnutelně mění také jeho formy a methody."1 Tento výrok předního sovětského odborníka na metodiku dějepisu byl v českém překladu uveřejněn v časopise Dějepis ve škole v roce 1955. Z dnešní perspektivy se jedná o běžné konstatování, že charakter školní výuky je vysoce závislý na společnosti, která výuku objednává. Pokud výrok zasadíme do dobového kontextu, zjišťujeme, že se v něm skrývá hlubší podstata. Úkoly a obsah vyučování byly pro formující se komunistickou diktaturu jednou z jejích významných součástí. Právě výuka dějepisu byla vhodným nástrojem šíření komunistické ideologie, a proto byla zásadním způsobem podřízena nové moci strany. Přesto diskuze o podobě výuky dějepisu na sebe vázaly velké množství aktérů a vyznačovaly se pestrou škálou postojů, v nichž se úsilí o ideologickou čistotu snoubilo s množstvím pedagogických inovací a experimentů. Rozpor mezi shora řízeným obsahem výuky dějepisu a relativně volnou diskuzí, probíhající na téma forem a metod výuky, lze lépe pochopit zodpovězením několika otázek. Jak vypadaly prostory,...cs_CZ
uk.abstract.enThe education of history has always been influenced by society and by the political establishment. After February 1948, the Communist party in Czechoslovakia directed everything; the education was no exception. The objectives and contents of the education were directly subordinated to the political control that did not allow any changes proposed by teachers or scientists. On the other hand, in the special educational serials was given surprisingly big space for discussions about the forms and the methodology of education of history. These discussions were led by educational scientists and by teachers. They were suggesting changes that would purge the education of history from formalism and would improve the overall quality of students' knowledge. At the beginning of the period under consideration (1948 - 1956), these discussions were only few and not very sophisticated. However, in the end of the period they were making basic part of the educational serials and they were on high scientific level. The main covered topics were: the using of literature, maps, pictures, films, and noticeboards in the lessons; teaching of regional history; going on some excursions; teaching of historical facts and datas; writing notices in the lessons; etc. The space, where these discussions took place, looked like a space for...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.identifier.lisID990010032800106986


Soubory tohoto záznamu

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV